Șoferii viitorului

Să fii șofer profesionist, în ziua de astăzi, este mai mult decât un job, este o provocare. Vehiculele s-au schimbat, cerințele jobului sunt mai multe, cât despre zona de siguranță… Despre tendințe și nu numai am aflat de la George Ursachi, specialist în siguranță rutieră, în cadrul unui eveniment dedicat acestui domeniu, organizat de IFPTR, la Sinaia.

Măsurile de siguranță au trecut printr-o metamorfoză serioasă. Am avansat de la o simplă centură de siguranță, la sisteme de siguranță complexe și asistență pentru șofer. Iar avantajele nu s-au lăsat așteptate.

  • Siguranță sporită: caracteristicile avansate de siguranță, precum frânarea automată de urgență, asistența la menținerea benzii și monitorizarea unghiului mort, ajută la prevenirea accidentelor și reducerea gravității coliziunilor.
  • Conștientizare îmbunătățită: funcții precum camerele video cu acoperire 360°, senzorii de parcare și afișajele head-up sporesc conștientizarea șoferului asupra împrejurimilor, făcând conducerea mai sigură și mai ușoară.
  • Asistență în condiții adverse: controlul tracțiunii, controlul electronic al stabilității și farurile adaptive sunt elemente ce îmbunătățesc manevrabilitatea vehiculului și vizibilitatea în condiții meteorologice nefavorabile, sau pe terenuri dificile.
  • Reducerea oboselii șoferului: controlul adaptiv al vitezei de croazieră și asistența la menținerea benzii pot prelua unele sarcini de conducere pe distanțe lungi, reducând oboseala și permițând șoferilor să fie mai atenți.
  • Confort sporit: caracteristicile moderne de siguranță vin, adesea, integrate cu funcții de confort, cum este parcarea automată, care fac conducerea în spații restrânse mai ușoară și mai puțin stresantă, la fel și manevrarea vehiculului.
  • Experiență de conducere îmbunătățită: în ansamblu, combinația acestor caracteristici de siguranță contribuie la o experiență de conducere mai relaxată, mai sigură și mai plăcută.

Provocări

Chiar dacă lucrurile arată foarte bine, analizându-le mai în profunzime, există și provocări. Iată o parte dintre ele.

  • Distragerea atenției: vehiculele moderne sunt echipate cu sisteme avansate de infotainment, ce pot fi o sursă de distragere; telefoanele inteligente și alte dispozitive contribuie, de asemenea, la apariția și întreținerea distracției.
  • Supradependența de tehnologie: funcții precum controlul adaptiv al vitezei de croazieră și asistența la menținerea benzii pot duce la supradependență, iar șoferii ar putea să nu acorde atenție deplină drumului, așteptând ca mașina să gestioneze automat situațiile.
  • Complexitatea sistemelor: complexitatea și varietatea caracteristicilor de siguranță pot copleși unii șoferi, făcând dificilă înțelegerea și utilizarea eficientă a funcțiilor disponibile.
  • Fals sentiment de siguranță: caracteristicile avansate de siguranță pot oferi șoferilor un fals sentiment de securitate, ceea ce poate duce la un comportament de conducere mai riscant.
  • Adaptarea la funcțiile autonome: pe măsură ce funcțiile semi-autonome devin mai comune, șoferii trebuie să se adapteze tranziției între controlul manual și cel automat, ceea ce poate fi provocator și confuz.
  • Întreținere și defecțiuni: menținerea corespunzătoare a caracteristicilor de siguranță este crucială, deoarece defecțiunile pot duce la un comportament neașteptat al vehiculului și pot crește riscul de accidente.

Tendințe

  • Vehicule autonome: dezvoltarea și adoptarea vehiculelor autonome se așteaptă să continue; putem vedea niveluri mai avansate de autonomie, care ar putea duce la vehicule complet autonome, capabile să opereze fără intervenția umană, în condiții specifice.
  • Vehicule conectate: vehiculele vor fi din ce în ce mai conectate, fapt ce le permite să comunice între ele și cu infrastructura. Această conectivitate poate îmbunătăți siguranța, gestionarea traficului și navigația.

„Aici, ne vom lovi de celebra problemă de etică, atunci când vehiculul comunică cu alte vehicule și trebuie, în caz de pericol, să aleagă opțiunea cu cel mai mic cost social. Și să nu uităm și de infrastructura (de semnalizare) care poate fi afectată sau incompletă”, a completat George Ursachi.

  • Vehicule electrice: se așteaptă să se accelereze trecerea la vehicule electrice, stimulată de progresele în tehnologia bateriilor, de reglementările guvernamentale care promovează energia curată și de creșterea îngrijorărilor legate de mediu. Această tranziție va necesita dezvoltarea infrastructurii de încărcare și îmbunătățiri în ceea ce privește autonomia și viteza de încărcare a bateriilor. „Un element important este și planificarea călătoriilor și asigurarea că este suficient timp de rezervă, în cazul în care la stațiile de încărcare este coadă”, a mai afirmat George Ursachi.
  • Comunicația vehicul-la-orice (V2X): permite vehiculelor să comunice între ele, cu pietonii și cu infrastructura; tehnologia de comunicare poate îmbunătăți siguranța, oferind informații în timp real despre condițiile drumului, pericole și vehiculele din apropiere.
  • Interfețe cu realitatea augmentată (AR): vehiculele pot suprapune informații digitale peste mediul real, îmbunătățind navigația, oferind informații contextuale și îmbunătățind conștientizarea șoferului.
  • Senzorii biometrici și sistemele de monitorizare a conducătorului auto pot urmări starea fiziologică și nivelul de atenție al șoferului, permițând vehiculului să-și adapteze comportamentul și să ofere alerte sau asistență, atunci când este necesar.
  • Securitatea cibernetică: pe măsură ce vehiculele devin mai conectate și mai autonome, securitatea cibernetică va deveni din ce în ce mai importantă, pentru a preveni hackingul și a consolida siguranța și confidențialitatea ocupanților vehiculului.
  • Mobilitatea partajată: creșterea serviciilor de ride sharing și car sharing se așteaptă să continue, conducând la o tranziție de la deținerea individuală a mașinii, la soluții de mobilitate partajate. Această tendință poate reduce aglomerația, emisiile și necesitatea de spații de parcare în zonele urbane.

Impact financiar

„Apar o serie de elemente ce vor avea impact financiar pentru companie. Modificarea prețului la asigurări – pe cât de incredibil pare la o primă citire, pe atât este de adevărat că primul impact asupra asigurărilor este unul de scumpire. Costul reparării echipamentelor sau componentelor echipate cu ADAS (Sisteme Avansate de Asistență a Șoferului) este unul mult mai mare (parbriz, bara spate etc.), iar o parte din provocările amintite mai sus cresc riscul de accidente. Astfel, asigurătorii adaugă și aceste riscuri în calculele lor actuariale. Totuși, în circa 95% dintre accidente (în Marea Britanie) eroarea umană a fost un factor contribuitor la accident, iar în 38% din cazuri șoferul a eșuat în a evalua corect situația și, având în vedere că unele elemente ADAS pot ajuta substanțial în evaluarea situației și în adoptarea măsurilor corecte, unii asigurători au început să ofere reduceri semnificative de preț pentru vehicule cu aceste dotări. Cu o condiție: să fie pornite! Altfel, se poate ajunge la penalizarea șoferului, mergând până la anularea primei de daună”, concluzionează George Ursachi.

Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.