România crește, pe o piață totală în scădere

Potrivit statisticilor Eurostat, camioanele din România au transportat, în 2023, mai multă marfă, atât la nivel național, cât și internațional, inclusiv în operațiuni de tip cross-trade și cabotaj.

La finalul lunii iulie, biroul de statistică al Uniunii Europene, Eurostat, a prezentat datele privind transportul rutier de marfă pentru anul 2023. Per totalul Uniunii, volumul de marfă transportată (tone-kilometri) a scăzut cu 3,2%, anul trecut, în comparație cu 2022. România este una dintre cele doar 6 țări din UE care au înregistrat o creștere, la acest capitol, în 2023.

Cu un total de 65.249 de milioane tkm (64.353 în 2022), companiile de transport din România au fost depășite doar de țări cu economii și flote de camioane mult mai dezvoltate: Polonia (377.873), Germania (286.408), Spania (263.382), Franța (169.240) și Italia (145.173).

România a depășit, anul trecut, atât Cehia (64.806, față de 65.794 în 2022), cât și Țările de Jos (62.571, față de 65.466 în 2022). În ciuda unei creșteri de 17,3%, camioanele înmatriculate în Lituania au transportat, și ele, mai puțin decât cele din România (63.101 milioane de tone-kilometri).

Românii preferă cursele de peste 500 km

Pe plan național, companiile din țara noastră au transportat, anul trecut, 22.313 milioane tkm, în creștere cu 1,4% față de 2022. Volume ceva mai mari (23.238 de milioane tkm) s-au înregistrat la transportul internațional, unde și creșterea a fost mai mare (+2,3%).

Cu o creștere infimă, de 0,01% (16.803 milioane tkm), România rămâne pe podiumul european al operațiunilor de tip cross-trade, fiind depășită doar de Polonia (78.049) și Lituania (41.238). O situație similară avem și la cabotaj: companiile din România au totalizat 2.894 de milioane tkm (+0,07%), sub Polonia (21.690) și Lituania (6.807).

Companiile de transport din România preferă cursele de peste 500 km, unde se încadrează mai mult de jumătate din totalul tkm. Doar în Lituania se mai întâlnește o astfel de situație, chiar mai dezechilibrată ca la noi: cursele de peste 500 km reprezintă aproape două treimi din total. La polul opus, germanii preferă cursele de până la 299 km, iar francezii au un echilibru aproape perfect între categoriile 150-299 km, 300-499 km și 500-999 km.

Polonia, lider european

La nivelul UE, s-au transportat anul trecut, în modul rutier, 1.856.985 tkm. Transportul național reprezintă aproape două treimi din total (61,3%), iar cel internațional un sfert (25,1%). Operațiunile de tip cross-trade și cabotaj reprezintă restul de 13,6%. Față de 2022, volumele la transport național s-au redus cu 3,3%, iar cele la internațional cu 4,4%. Transportul terță țară și cabotajul au înregistrat, de asemenea, scăderi, dar mai mici, de 0,4%, respectiv 0,8%.

Polonia rămâne lider al transportului rutier de marfă din Europa, cu o cotă de piață de 20,3% din totalul continental, înaintea Germaniei (15,4%) și Spaniei (14,2%). De notat că aproape două treimi din cursele poloneze au loc la transport internațional, cross-trade sau cabotaj (64,3%), în timp ce transportul național reprezintă puțin peste o treime (35,7%). Țara noastră are un profil asemănător, transportul național reprezentând doar 34,2% din totalul tkm al camioanelor înmatriculate în România.

Principalele categorii de mărfuri s-au menținut

În ce privește tonajul, transportul rutier european a scăzut cu 3,4% în 2023, față de anul anterior (de la 13.620, la 13.253 de milioane de tone). La fel ca în anii precedenți, minereurile metalice și alte produse miniere și de carieră au reprezentat cel mai important grup de produse transportate, cu 3.142 de milioane de tone. Alte grupuri importante au fost minereurile nemetalice (1.561 de milioane de tone), alimentele, băuturile și tutunul (1.551 de milioane de tone) și produsele agricole, forestiere și piscicole (1.267 de milioane de tone).

În termeni de tone-kilometri, alimentele, băuturile și tutunul au continuat să domine transportul rutier de marfă în 2023, cu 308 miliarde tkm, urmate de mărfurile de grupaj (230 de miliarde tkm) și produse agricole (198 de miliarde tkm).

Germania este cea mai importantă piață

În 2023, mărfurile transportate în Germania (transport național) sau încărcate/descărcate în Germania (transport internațional) au reprezentat aproape un sfert din tonajul total din UE (22,8%). Franța și Spania au, împreună, aproape încă un sfert, cu 12,4%, respectiv 11,7%. Aceste trei țări, împreună cu Italia și Polonia, reprezintă aproape două treimi (65,4%) din transporturile totale de mărfuri din UE, în modul rutier.

Și în ce privește transportul pe teritoriul național, Germania, Franța, Spania, Polonia și Italia au înregistrat cele mai mari tonaje dintre țările UE, în 2023. La transport internațional (mărfuri care intră în sau părăsesc țara, inclusiv cross-trade), Germania este tot pe primul loc, înaintea Franței. Olanda și Belgia, cu porturile lor de la Marea Nordului, au înregistrat, de asemenea, tonaje mari de mărfuri încărcate/descărcate, pentru transport internațional.

foto: Jean-Mihai Pîlșu

Cele mai importante fluxuri de transport rutier de marfă

În aceste condiții, nu este de mirare că Germania este în centrul schimburilor comerciale din UE. Din primele 20 de fluxuri interțări ca mărime, Germania s-a aflat la origine sau destinație în aproape jumătate. Cele mai importante fluxuri rutiere de marfă din UE au fost, în 2023: Germania-Olanda (83,3 milioane de tone), Germania-Polonia (69,2), Belgia-Franța (53,8), Belgia-Olanda (53,2), Spania-Franța (50,0), Germania-Franța (41,5), Belgia-Germania (39,5), Austria-Germania (38,3), Cehia-Germania (29,3) și Germania-Italia (25,3).

Totuși, companiile germane transportă mai puțin de 50% din aceste mărfuri. De exemplu, pe relația Germania-Polonia, a doua cea mai mare din Uniune, companiile germane transportă doar 3,5% din marfă, iar cele poloneze 95,1%. De fapt, polonezii domină clar (cotă de piață de peste 90%) cele patru relații importante care au originea sau destinația în țara lor, dar sunt și cei mai importanți transportatori străini în alte 13 dintre cele mai importante 20 de fluxuri intracomunitare. În 2023, românii au fost cei mai importanți transportatori străini doar pe relațiile Spania-Portugalia și Polonia-Slovacia.

Elveția, Norvegia și Marea Britanie sunt cei mai importanți parteneri comerciali, când vine vorba de fluxurile dintre țările UE și cele din afara Uniunii. Cele mai importante astfel de relații de transport rutier au fost, în 2023, cele dintre Elveția și Germania (16,5% din tonajul total extra-UE), urmată de Norvegia-Suedia (9,1%) și Elveția-Franța (7,2%).

Ionuț PĂDURARU
ionut.paduraru@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.