De la 1 ianuarie 2025, structura tarifului eurovinietei se schimbă, anunță asociația olandeză TLN: în afară de clasa de emisii și numărul de axe, tarifele se vor baza și pe emisiile de CO2.
Din 2025, pe lângă indexarea cu 1,9%, tarifele vor depinde și de emisiile de CO2. După modelul cunoscut deja din Germania și alte țări europene, vor exista 5 clase de emisii de CO2.
De exemplu, actualul tarif de 1.250 de euro (camion Euro VI cu cel puțin 4 axe) va fi crescut la 1.274 de euro. Majoritatea camioanelor se va încadra în clasa 1 de emisii, iar pentru cele de la 2 la 5 se aplică reduceri ale tarifelor. În clasa 1 de CO2 se vor face încă diferențieri bazate pe clasa Euro de emisii a camioanelor.
Noile tarife se vor aplica de la 1 ianuarie 2025. Vinietele cumpărate înainte de 1 ianuarie 2025 vor rămâne valide pe întreaga perioadă pentru care au fost cumpărate, fără corecturi ulterioare.
Se estimează că 98% dintre camioane se vor încadra în clasa 1 de emisii de CO2. Pentru clasele 2 și 3 sunt necesare reduceri ale emisiilor de 5%, respectiv 8%, pentru 4 de cel puțin 50%, iar la 5 se încadrează doar camioanele fără emisii.
Sistemul Eurovignette se aplică, în Olanda, Suedia și Luxemburg, pentru camioanele de peste 12 tone. Danemarca, inclusă în prezent în acest sistem, a anunțat că va trece la taxarea în funcție de distanța parcursă, de la 1 ianuarie 2025.
Olanda va trece și ea la taxarea pe kilometru la mijlocul anului 2026. De asemenea, din martie 2027, și vehiculele de marfă de peste 3,5 tone vor plăti noua taxă de drum olandeză.
Ionuț PĂDURARU
ionut.paduraru@ziuacargo.ro