Soft landing și păcănele

Pe Dan îl cunosc de mulți ani. Este manager al unei firme de transport și este… exact ce trebuie – atent la detalii, organizat, permanent în căutare de îmbunătățiri și cu o strategie de dezvoltare sănătoasă. A căutat să transforme această afacere, în general, marcată de impredictibilitate, în ceva cât mai sigur, stabil, rezistent în fața fluctuațiilor inerente. Nu a „reinventat roata”, ci doar a aplicat foarte bine rețeta – un colectiv sudat și motivat, spații de depozitare moderne, metode consacrate de management și o utilizare intensă a celor mai bune soluții IT dedicate industriei. Bineînțeles, odată cu acestea au fost încheiate contracte cu clienți serioși, care apreciază acest tip de servicii…

Radu Borcescu, redactor-șef ZIUA CARGO

V-am spus că operează o flotă nouă de camioane? Foarte important, inclusiv din perspectiva tahografelor.

După cum știți, până la finalul anului, toate camioanele ar trebui să fie echipate cu noua generație de tahografe inteligente, iar această mega campanie de schimbare a tahografelor… aproape că nu a existat. Astăzi, speranțele unei amânări sunt destul de mici și, fără această retroechipare, practic, nu mai poate fi efectuat transportul internațional.

Iar aici este o importantă deosebire față de alte prevederi, în cazul cărora riscul amenzii putea fi luat în considerare, ca o alternativă la costurile pe care le implica conformarea la reguli noi impuse. În cazul noilor tahografe, controlul se simplifică și este realizat de la distanță, iar a depista camioanele care nu au aparatul este… banal. Și atunci? De ce întârzie transportatorii să realizeze schimbarea aparatelor? Răspunsul simplu ar putea fi: „soft landing” și „păcănele”.

„Soft landing” este titulatura dată de instituțiile aflate la butoanele economiei mondiale, pentru a marca măsurile luate pentru evitarea unei mega crize, ca urmare a efectelor produse de pandemie. Pe scurt, au inundat piețele cu bani, pentru a evita blocajul, și apoi au început calmarea inerentei inflații, prin diferite măsuri (creșterea dobânzilor fiind cea mai vizibilă). Rezultatul – criza a fost evitată (cel puțin pentru moment), însă „zborul” firmelor a fost puternic perturbat. Și, în general nu a fost o aterizare ușoară, ci mai degrabă a părut că se înalță nivelul la care se află solul. Cu alte cuvinte, companii care au continuat să realizeze cifrele de afaceri obișnuite au realizat că, în mai puțin de doi ani, marja de profit a fost semnificativ erodată, sau a dispărut în totalitate. Bineînțeles, cine a putut, a majorat tarifele, însă majoritatea…

Operatorii de transport au fost loviți din toate părțile – costurile au crescut la toate capitolele, forța de muncă rămâne greu accesibilă și scumpă, iar optimizările operaționale sunt tot mai greu de realizat, în condițiile unei piețe extrem de volatile. Firmele de transport traversează o perioadă în care evită investițiile, chiar și cele aparent mici, cum ar fi înlocuirea tahografelor.

Și apoi vin „păcănelele”. Probabil, majoritatea oamenilor de afaceri ar prefera predictibilitatea, venituri cât de cât sigure și o marjă decentă… însă, în transporturi, nu merge așa. După scurtul blocaj de la început, pandemia și perioada de după aceasta au adus câștiguri mari, pentru multe firme de transport. În câteva luni, s-au realizat profituri care pentru mulți echivalează cu ani de muncă serioasă. Îți dorești stabilitate, dar realitatea le-a arătat transportatorilor că momentele prielnice pot aduce semnificativ mai mult și mai repede decât orice optimizări ar putea gândi pentru activitatea lor. Oare întârzierea montării noilor tahografe ar putea fi și un joc de păcănele? Din cele aproximativ 170.000 de camioane care însumează flota românească, putem estima că 60.000 realizează operațiuni de internațional și transport pe Comunitate. Puțin peste 20.000 (camioanele noi) sunt deja dotate din fabrică cu noile tahografe.

Retroechiparea, chiar dacă s-a pus în mișcare începând din toamnă, se desfășoară, încă, lent, iar procesul ține mult și pot fi așteptate inclusiv probleme tehnice… Nu sunt puțini cei care se pregătesc să joace această partidă, mai ales că nimic nu crește mai repede tarifele de transport, decât o cerere care depășește cu mult capacitatea de transport disponibilă. În primele luni ale anului 2025, a deține o flotă, măcar parțial echipată cu noile tahografe, ar putea reprezenta cel mai important atu pentru o afacere de transport. De altfel, deja sunt clienți care le solicită (impun) transportatorilor cu care lucrează să facă schimbarea.

Având, în general, clienți din zona auto, Dan a fost nevoit să găsească soluții pentru a menține flota în mișcare, în ciuda volumelor în scădere. A ținut legătura cu clienții, a comunicat permanent și… la jumătatea lunii septembrie, a primit (total neașteptat) de la unul dintre clienții principali o solicitare pentru un număr important de camioane – telefonul a venit joi seară, iar camioanele trebuiau să fie la încărcare luni dimineață. Ce mai predictibilitate… În transporturi, chiar și cele mai bine organizate firme trebuie să joace uneori la păcănele!

Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro

Împreună mișcăm lucrurile!

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.