Cu o tradiție de peste 19 ani, Corlan Trans este specializată pe livrarea de servicii de transport internațional rapid, în regim de grupaj, operând camioane echipate cu semiremorci Mega Double Deck. Iar, în ultimii ani, Corlan Trans și-a diversificat foarte mult atât portofoliul de servicii, cât și domeniul de activitate.
Istoria Corlan Trans a început în 2005, dar, în primii doi ani, compania nu a oferit deloc servicii de transport, ci a administrat un magazin mixt. Abia în 2007, în flotă a apărut o dubă Peugeot Boxer, folosită, inițial, pentru tractări auto și diverse transporturi de marfă. „Apoi am cumpărat un Boxer cu prelată și am început să facem transport internațional în regim exclusiv de grupaj, pentru industria automotive”, își amintește Cristian Ioan Corlan, administrator și acționar al Corlan Trans.
Flota s-a extins treptat. Pentru că tonajele deveneau tot mai mari, primul camion a apărut în 2010: un Atego la mâna a doua, luat din Germania. Primele autotractoare au urmat în 2011. Compania a beneficiat din plin de „epoca de aur” a transportului expres, condusă de industria automotive, ajungând, la un moment dat, la o flotă de 80 de van-uri cu prelată.
După pandemie, practic, compania de transport s-a reinventat. O mare schimbare a apărut și în structura flotei: van-urile au fost înlocuite, în mare proporție, de camioane conduse în echipaj. „Pandemia ne-a învățat cât este de riscant să depindem de o singură soluție. Inițial, gestionam o flotă de aproximativ 10 camioane, dar, în ultimii doi, ani am accelerat diversificarea, înlocuind 40 de van-uri cu camioane robuste. Această transformare strategică ne-a permis să ne adaptăm la cerințele dinamice ale pieței și să întărim reziliența afacerii noastre.”
Acum, în flotă se mai găsesc aproximativ 30 de van-uri și 49 de autotractoare: 38 de Mercedes-Benz Actros și 11 Scania S450. Mai interesant este că toate tractează semiremorci Mega DoubleDeck. „Am stabilit un plafon de 50 de camioane pentru flota noastră, ca parte a unei strategii deliberate de a prioritiza calitatea în fața expansiunii necontrolate. Credem că gestionarea unei flote mai mari poate complica operațiunile și diminua calitatea serviciilor oferite. Motto-ul nostru subliniază această convingere: «După ce prețul va fi uitat, calitatea serviciilor noastre rămâne amintirea durabilă pentru clienții noștri»”.
Tot în ultimii ani, compania a început să-și dezvolte propria rețea, pentru a nu depinde de un client anume. „Pentru a minimiza riscurile, am adoptat o strategie de diversificare, astfel încât să nu depindem excesiv de un singur sector. Portofoliul nostru cuprinde, acum, o gamă variată de industrii: de la automotive și confecții, la mărfuri generale, bunuri de larg consum și chiar alimente. Această abordare ne asigură că niciun client nu reprezintă mai mult de 10% din cifra noastră de afaceri, garantând, astfel, stabilitatea și adaptabilitatea companiei în fața fluctuațiilor de piață”, mai spune Cristian Ioan Corlan.
De asemenea, după pandemie, compania a deschis un atelier service, autorizat RAR, cu toate specializările. Acesta oferă inclusiv servicii de vulcanizare (cu anvelope de la toți marii producători pe stoc), verificări tahografe, stație ITP și o spălătorie automată.
Depozite proprii la Timișoara și București
Pe măsură ce a achiziționat tot mai multe semiremorci Double Deck, compania a deschis un depozit de 3.500 mp, pentru cross-docking, în Timișoara. Acolo se descarcă toată marfa adusă din Europa, după care se redistribuie către alte destinații din țară. În acest an, Corlan a deschis un depozit și la București, pentru a acoperi mai bine zona de sud a țării.
În Europa, compania a fost recunoscută, mult timp, în special datorită specializării ei pe cursele de Portugalia. „Operăm cu echipe de doi șoferi, pentru a asigura un tranzit rapid și eficient; de exemplu, transportăm marfa de la încărcare până la depozitul nostru din Timișoara în doar trei zile. De asemenea, oferim servicii de transport din Portugalia până în România în maximum 7 zile, un termen cu care puține companii din industrie se pot măsura.” Între timp, rețeaua europeană a companiei s-a extins vizibil. Corlan lucrează, acum, cu depozite partenere la Porto (Portugalia), Barcelona (Spania), Venlo (Olanda), Ulm (Germania) și Bergamo (Italia). Alte destinații principale sunt Hamburg (Germania), iar, din acest an, și Finlanda și Suedia.
Dispecerii se ocupă și de vânzări
Camioanele parcurg între 160.000 și 200.000 km pe an. De aceea, Corlan Trans nu folosește, la transportul internațional, camioane mai vechi de 4 ani. Pentru a gestiona relația dintre dispeceri și cei aproximativ 140 de șoferi, compania utilizează un sistem TMS complex. Toate informațiile necesare șoferilor (referințe de încărcare, detalii despre marfă, dimensiuni etc.) sunt transmise pe telefoanele acestora, prin intermediul unei aplicații Android.
O caracteristică aparte a Corlan Trans este că are 8 dispeceri, specializați pe zone geografice, care se ocupă și de partea comercială. „Am atins o cifră de afaceri de 60 de milioane de lei, fără a avea, inițial, un departament de vânzări dedicat, ceea ce subliniază eficiența și calitatea serviciilor noastre. Abia anul acesta am recrutat un specialist în vânzări, pentru a susține expansiunea noastră, dezvoltând noi rute și lansând servicii de expediție. Această mișcare strategică este vitală pentru a capitaliza pe noile oportunități de piață.”
Grupul Corlan
În plus, pentru a monitoriza mai bine partea financiară a fiecărui tip de activitate, în 2023 a început un amplu proces de divizare, iar mai multe foste departamente au devenit companii separate. Astfel, pe lângă Corlan Trans, care se ocupă în continuare de partea de transport, în grup au apărut Corlan Logistic, Corlan Service și Corlan Spedition. De asemenea, divizia de camioane a devenit Corlan Trucks, care închiriază vehiculele către Corlan Trans.
Planuri de viitor
Pentru anii următori, compania plănuiește reînnoirea flotei, nu și extinderea ei. Se dorește, însă, o creștere pe partea de expediție, prin lărgirea numărului de subcontractori, dar și dezvoltarea de noi hub-uri, atunci când situația o va cere. Grupul vrea să dezvolte și partea de imobiliare: a cumpărat un teren pe care să construiască hale, care vor fi, apoi, închiriate clienților, cu sau fără operare. Pe partea operațională, Cristian Ioan Corlan își propune să le ofere clienților posibilitatea de a urmări în timp real deplasarea mărfurilor. De asemenea, compania vrea și un nou ERP, pentru partea de logistică.
Acționarul se așteaptă la un 2025 greu, dar spune că grupul este pregătit. „Strategia noastră se axează pe stabilitate și adaptare prudentă. În funcție de evoluția situației economice, ne-am propus să reînnoim flota, în 2025, dar suntem pregătiți să amânăm acest plan cu un an, în cazul în care condițiile nu sunt favorabile. Piața este imprevizibilă pentru anul viitor, dar suntem încrezători că infrastructura solidă și capacitatea de a ne adapta rapid ne vor permite să navigăm prin orice provocări. Odată ce piața se va stabiliza, anticipăm că vom putea urma o direcție clară pentru cel puțin următorii zece ani.”
Ionuț PĂDURARU
ionut.paduraru@ziuacargo.ro