RTCY 2024. TRANSCOM: Nume de cod: „flexibilitate”

Transcom a atins 30 de ani de existență și rămâne un transportator pur-sânge. Cum? „Flexibilitatea” este răspunsul scurt.

Acum 20 de ani, se formase, deja, o opinie puternică legată de faptul că afacerile de transport nu pot avea viitor, fiind necesară accesarea de servicii conexe. La acel moment, existau multe argumente logice pentru a sprijini această teorie… care încă sunt valabile. Și totuși, ne-am înșelat. Iar Transcom este un exemplu grăitor.

Practic, fără a încerca să influențeze piața – ar fi imposibil, din punct de vedere al unei firme de transport –, Transcom a căutat, permanent, să răspundă repede și corect schimbărilor din piață, fiind prezentă acolo unde este marfă de transportat – construcții, cereale, marfă generală, retail, internațional, intracomunitar… Cum poți rămâne eficient, jonglând între atâtea segmente? În primul rând, menținând o echipă sudată, flexibilă și bine pregătită la birouri, având șoferi motivați, gata pentru orice misiune de transport, o flotă nouă și, nu în ultimul rând, instrumente de ultimă generație, care să permită monitorizarea activității, controlul costurilor și menținerea unui nivel de productivitatea ridicată.

Și nu este tot… Căutarea permanentă de noi modele de business și ambiția de a se menține în zona de elită a transportului au făcut ca Transcom să fie printre primii utilizatori de camioane cu gaz, iar, acum, printre primii deținători de camioane electrice.

Pregătiți pentru orice misiune

Transcom a început ca firmă de transport axată pe rute naționale, însă, astăzi, 80% din activitate este reprezentată de transportul internațional. Iar din cei 20% transport național, aproximativ 12% este reprezentat de transportul agabaritic.

„Practic, am renunțat la o parte semnificativă din contractele pe care le avem pe zona de retail, iar un motiv important a fost reprezentat de lipsa șoferilor. Un șofer pe țară presupune pentru firmă costuri similare cu unul care face internațional, având în vedere taxele salariale mari. Iar numărul de kilometri parcurși, tarifele practicate, predictibilitatea și costurile operaționale sunt mult în favoarea internaționalului”, a precizat Ionuț Podeanu, director general Transcom.

Compania prahoveană a încercat, permanent, să acopere un număr cât mai mare de segmente de transport – mărfuri generale, frigorific, agabaritic, construcții, agricultură…

„Astfel, ne permitem să accesăm cu ușurință domeniile și clienții care merg bine și, implicit, au mărfuri de transportat. Flota noastră, la nivel de grup, numără 150 de capete tractor, iar din 2016 am luat decizia de a prelua camioanele doar cu contracte pe perioadă fixă și, astfel, flota este într-o continuă schimbare. Utilizăm un leasing financiar pe 36 de luni, cu clauză de buy-back având preț prestabilit, sau avem opțiunea să păstrăm autovehiculul. Odată cu această abordare, flota noastră, care în trecut cuprindea aproape toate brandurile de camioane, este furnizată, astăzi, doar de trei producători, aspect care a asigurat și o reducere a costurilor legate de service”, a explicat Ionuț Podeanu.

Practic, compania a intrat într-un circuit care presupune reînnoirea flotei la trei ani și, astfel, an de an sunt achiziționate noi camioane. Pentru a fi mai ușor de integrat, aceste achiziții sunt grupate – între 5 și 10 camioane la fiecare două luni.

Ionuț Podeanu, director general Transcom: „Evoluția ultimilor ani ne-a arătat că nu este vorba doar despre planurile pe care le faci, ci mai ales de capacitatea de a te adapta la vremurile care vin și pe care nu ai avut cum să le anticipezi. Anul acesta, am împlinit 30 de ani. Am traversat perioade bune și foarte bune, dar am trecut și prin crize. Iar scopul nostru este să sărbătorim și aniversarea de 60 de ani.” 

Provocările din 2024

Anul acesta, tarifele în transporturi au rămas similare cu acelea din ultimii ani, însă costurile au crescut semnificativ – camioane mai scumpe, piese mai scumpe, taxe de drum mai mari…

„Anul 2024 a adus cele mai mari provocări din ultimii cinci ani. Am fost nevoiți să găsim soluții pentru a rămâne profitabili, practicând aceleași tarife, dar înregistrând o majorare a costurilor cu aproximativ 20%. Evident că marja de profit se va diminua mult, în acest an. Am redus costurile cât s-a putut de mult, am oprit contractele neperformante, am restructurat activitatea pe propriul service, unde aveam costuri mai mari, și am preferat să externalizăm mare parte din mentenanță. În plus, camioanele sunt noi, având contracte de service incluse”, a spus Ionuț Podeanu.

Iar pentru 2025…

„Ne dorim să îi determinăm pe clienți să conștientizeze, să analizeze cu atenție costurile de transport și să revină cu picioarele pe pământ. Raportul preț/km vs. cost/km a dus la ieșirea din piață a numeroase firme de transport. În ultima perioadă, vedem o ameliorare a situației, cu volume în creștere și o revenire a tarifelor”, a precizat directorul general Transcom.

Compania își propune să mențină un portofoliu sănătos de clienți, și 60-70% din cifra de afaceri să fie realizată cu clienți finali, sau case de expediții mari.

„Punem mare accent pe flexibilitate și o măsură luată în acest sens este menținerea unei flote de semiremorci mult superioară celei de capete tractor. Avem semiremorci plasate strategic în Europa, iar în aceste parcări avem capete tractor care asigură operațiunile de distribuție locală, încărcare/descărcare la clienți. Astfel, putem maximiza numărul de kilometri parcurși de flotă și de aici apare și provocarea de a avea o echipă foarte bună.” – Ionuț Podeanu

Accent pe vânzări

Pe lângă sediul din Ungureni, Transcom a deschis alte două birouri, la Brașov și Timișoara, care au rolul de a întări partea de vânzări.

„Cele două birouri funcționează ca niște case de expediție și apelează, în general, la subcontractori, pentru transport. Însă este important pentru activitatea de expediție să aibă în spate și o flotă proprie, puternică, pentru a putea onora contractele chiar și în perioadele dificile din punct de vedere al capacității de transport disponibilă în piață”, a arătat Ionuț Podeanu.

În perioada următoare…

Transcom a demarat o strategie îmbunătățită de fidelizare a șoferilor. Discutăm de un cumul de elemente, care include flota nouă de camioane, dotări care să crească nivelul de confort (cea mai mare cabină, climă în staționare…) și ajungând la aspectele finanaciare.

„Avem o sumă standard pentru toată lumea, care se majorează, în funcție de vechime și randament, cu până la 25%. Soluția telematică implementată de curând stă la baza acestor monitorizări. Urmărim utilizarea la maximum a programului de lucru, stilul de condus (bonusăm pe cei care depășesc 85% randament), evaluări primite de la departamentul operațional (șoferii primesc note de la 1 la 5)… Un randament ridicat pentru stilul de condus aduce reduceri de costuri pe partea de consum, însă un câștig important vine și pe partea de mentenanță. Practic, ajungi să realizezi reviziile la intervale mai mari de kilometri parcurși”, a explicat Ionuț Podeanu.

Experimentul electric

Transcom testează toate mărcile de camioane electrice, având ținta de a acumula experiență. Însă planul companiei în legătură cu electrificarea transportului nu presupune doar achizția camionului, ci include și implementarea infrastructurii din spate.

„Am montat 165 de panouri fotovoltaice pentru încărcarea camionului electric și căutăm varianta cea mai eficientă pentru înlocuirea unui camion diesel cu unul electric, iar costul ratei de leasing pentru camionul electric să se realizeze din economia de diesel. Este un experiment care ne ajută să fim pregătiți pentru viitor”, a afirmat directorul general Transcom.

La prima vedere, transportul pe zona de retail pare cel mai potrivit pentru camioanele electrice.

„Avem nevoie de susținere din partea clientului, în sensul adaptării programelor de transport și favorizarea curselor scurte, fără a fi nevoie, însă, de creșterea bugetului de transport. Practic, dacă astăzi comanda presupune două curse zilnice pentru un camion diesel, am avea nevoie de trei curse pe zi pentru camionul electric. Pe segmentul pe care îl vizăm, camionul diesel are un consum de aproximativ 3.000 de litri de motorină pe lună, cost asemănător cu rata lunară pentru camionul electric”, a spus Ionuț Podeanu.

În același timp, Transcom lucrează alături de un producător pentru realizarea unei baterii de stocare de 1 MW, care va fi încărcată de panourile fotovoltaice.

Iar următoarea țintă este trecerea la internațional.

„Faptul că pentru camioanele electrice nu se plătește taxă de drum în Germania va determina următorul pas – transportul electric internațional. Suntem în discuții cu clienți pentru care realizăm transport cu camioane CNG, pentru a le înlocui cu electrice”, a explicat directorul general Transcom.

Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.