CNAIR și CNIR au lansat la licitație cinci dintre cele șase loturi ale Autostrăzii Unirii (A8), care va fi conectată cu Republica Moldova prin podul peste râul Prut, al cărui constructor este deja desemnat.
Lotul 2A Ditrău-Grințieș (37,9 km) este cel mai recent publicat în SEAP, la sfârșitul lunii octombrie. Va avea un nod rutier la Ditrău, pentru conexiunea cu DN12 în județul Harghita, iar, la est, în județul Neamț, pentru a i se asigura funcționarea independentă, va avea o descărcare provizorie a traficului la conexiunea cu Lotul 2B Grințieș-Pipirig, potrivit CNIR. Proiectul mai prevede spații de servicii, parcări și un Centru de Întreținere și Coordonare. Durata de proiectare este de 14 luni, iar cea de execuție, 40 de luni.
19 tuneluri
Acest lot, al patrulea din secțiunea montană II Miercurea Nirajului-Leghin a Autostrăzii A8, va avea 19 tuneluri, 63 de poduri și viaducte a căror lungime totală (21 km) reprezintă 57% din întregul traseu. Cel mai lung viaduct, de 1.184 de metri, este proiectat la kilometrul 35, peste râul Sabău, iar cel mai lung tunel are 850 de metri.
Secțiunea de munte Sărățeni-Pipirig are 116 km
Gestionată de Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR), secțiunea de munte Sărățeni-Pipirig are 116 km și include patru loturi: 1C Sărățeni-Joseni (32,4 km), 1D Joseni-Ditrău (14,4 km), 2A Ditrău-Grințieș (37,9 km) și 2B Grințieș-Pipirig (31,5 km).
Primul lot publicat în SEAP din această secțiune, în octombrie, a fost Joseni-Ditrău (14,4 km), cu data-limită a ofertelor 25 noiembrie 2024. Valoarea estimată este de 1,2 miliarde de lei (fără TVA), din fonduri europene (PT), cu termen 10 luni pentru proiectare și 24 de luni pentru execuție. Pe traseu, vor fi construite 21 de pasaje și viaducte (3 cu rol de ecoduct) și două spații de servicii (cu zonă comercială, benzinărie, 12 stații de încărcare pentru mașini electrice). Un nod rutier va fi la Joseni, iar o descărcare provizorie, la conexiunea cu Lotul Ditrău-Grințieș. Tot în octombrie, a fost lansat în licitație Lotul 1C Sărățeni-Joseni (32,4 km), iar în noiembrie urmează să fie demarate și procedurile pentru Lotul Grințieș-Pipirig (31,5 km).
3 oferte pentru Lotul Pipirig-Vânători Neamț
În primăvară, au fost lansate licitațiile pentru loturile 1B Miercurea Nirajului-Sărățeni și 2C Pipirig-Vânători Neamț (Leghin). Pentru acesta din urmă, de 19,3 km, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a primit trei oferte. Contractul, de maximum 3,38 de miliarde de lei (fără TVA), va avea 12 luni pentru proiectare şi de 36 de luni pentru execuție. Pe traseu vor fi 7 tuneluri, în apropiere de Pâțâligeni și Stânca.
Podul peste Prut are constructor
Podul la nivel de autostradă peste Prut, care va fi conectat cu A8 printr-un drum de legătură, va fi construit de Ness Proiect Europe. Compania va avea la dispoziție 6 luni pentru proiectare și 18 luni pentru realizarea a două poduri paralele de 260 m, câte unul pentru fiecare sens de circulație, plus drumul de legătură de 1 km și un punct de control de trecere a frontierei, dotat cu parcări și spații destinate verificării autovehiculelor. Contractul, de 180 de milioane de lei (cu TVA), este cofinanțat prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei. Podul peste Prut va interconecta infrastructurile rutiere dintre cele două țări: Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni-frontiera de stat (pe teritoriul României) și DNR1 Chișinău- Ungheni-frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro