Deși economia europeană nu performează bine, lipsa capacității de transport îngrijorează tot mai mult. Despre situația la zi, evoluția tarifelor și direcția pe care o ia digitalizarea am discutat cu Bogdan Steliean, general manager sennder Romania.
ZIUA CARGO: Cum caracterizați piața, în această perioadă?
Bogdan Steliean: Piața este în plină schimbare, ca urmare a mai multor incidente survenite din 2020 încoace și care au provocat aceste valuri pe care le resimțim astăzi. Am putea asemăna piața cu un vas cu apă – crește când este adăugată apă și scade când apar găuri. Însă atunci când arunci pietre, apar valuri și nu mai poți ști dacă crește sau scade.
Oricum, ne așteptăm, în continuare, la o creștere a tarifelor de transport, în ciuda faptului că piața europeană, în ansamblu, este în stagnare, cu creșteri economice minuscule, inflații mari și deficite comerciale alarmante. Nu putem fi siguri că intrăm într-o criză, însă indicatorii economici vorbesc despre stagnare.
Ne putem aștepta la o scădere a cererii pe zona de retail, în contextul în care populația resimte tot mai mult nesiguranța locurilor de muncă și are tendința să scadă cheltuielile. Industria este la un minim al ultimilor zece ani.
Și totuși… chiar dacă scade cerea de transport, observăm că oferta este într-o diminuare mai accentuată. Sunt mai multe cauze – lipsa șoferilor (agravată de războiul din Ucraina și de vârsta medie înaintată a conducătorilor auto), taxarea suplimentară, în ultimii ani, și costurile de operare, care au crescut semnificativ.
Fără o accelerarea a procesului de aducere de șoferi extracomunitari, vor fi probleme mari.
Deja, multe companii de transport au ieșit din piață sau și-au redus activitatea. În Polonia, se estimează că 13% dintre companiile de transport vor falimenta, până la finalul acestui an. Discutăm despre o piață cu peste un milion de camioane, iar impactul va fi unul resimțit la nivel european.
Practic, ne îndreptăm, rapid, către un deficit de capacitate de transport. Colegii noștri din țările din Vest spun că deja văd o criză de capacitate la un nivel fără precedent, și discutăm de oameni cu experiență de peste 20 de ani.
Unde se plasează sennder?
Achiziția diviziei europene de transport rutier CH Robinson de către sennder înseamnă o creștere importantă și ne așteptăm ca integrarea să fie una facilă, având în vedere asemănările din punct de vedere operațional.
sennder rămâne fidel pieței de transport rutier FTL, în general pe distanțe lungi, și digitalizării.
Printre direcții se numără încercarea de simplificare a numărului de KPI. De exemplu, pentru nivelul de calitate al serviciului în legătură cu clienții, am creat „Perfect Service Load”. Un singur KPI care înseamnă „încărcare și descărcare la timp”, „lipsă incidente în timpul transportului” și „toate datele au fost oferite prin tehnologie”. Utilizăm această strategie de peste un an și funcționează foarte bine.
În relația cu transportatorii, urmărim, de asemenea, gradul de respectare a angajamentelor. Transportatorii sunt catalogați pe patru niveluri de calitate.
Cel mai de jos are vizibilitate și timp limitate pe platforma noastră și colaborăm doar pe curse spot. Companiile au de îndeplinit lucruri de bază – verificăm că au actele în regulă, asigurări, licență…
Al doilea nivel (bronz) presupune și integrare prin GPS. Astfel, atât noi, cât și clientul, putem urmări transportul în timp real. Cu ajutorul noului sistem pe care îl dezvoltăm, vom ști inclusiv momentul încărcării și descărcării, fiind legați inclusiv cu senzorii de deschidere ai ușilor. Astfel, vom automatiza inclusiv partea de extracosturi, legată de timpi de așteptare la depozit.
Avem, de asemenea, o aplicație (sennder app) pentru telefonul mobil, în care transportatorul/șoferul poate introduce direct în sistem diferite aspecte, cum ar fi o copie CMR după finalizarea cursei.
Avem un sistem automat de prelucrare a CMR-ului, însă este dublat și de oameni. Evident, suntem interesați să prelucrăm cât mai repede CMR-urile.
Transportatorilor care au acces pe platforma noastră li se recomandă inclusiv posibile viitoare curse, după finalizarea celei în curs.
Următoarele niveluri pot fi accesate doar prin acumularea de curse, pentru a putea avea o imagine a calității serviciului prestat.
Nivelul 3 (argint) asigură acces la curse mai bune.
La nivelul 4 (gold) transportatorul are acces la control tower-ul sennder, care reprezintă jumătate dintre cursele noastre și, totodată, partea cea mai bună.
80% dintre cursele noastre se desfășoară fără intervenție umană.
La ora actuală, avem 1.500-2.000 de transportatori considerați de bază (realizează 80% din cursele noastre), chiar dacă, la nivel european, lucrăm cu peste 50.000 de cărăuși.
Ținta noastră este ca dispecerii firmelor de transport, când ajung la muncă, să pornească prima dată aplicația sennder și apoi eventuale alte platforme.
În ceea ce privește sennder România, activitatea este în crește. Astfel, tot business-ul din industria auto operat de sennder a fost relocat în birourile din București. Avem o flotă de camioane care lucrează exclusiv în Germania. În plus, avem o flotă dedicată curselor România-Germania, cu anumite curse de legătură.
De asemenea, avem o echipă care se ocupă exclusiv de Ungaria, chiar dacă și aici majoritatea cărăușilor sunt români. De altfel, sunt destul de multe firme românești de transport care și-au deschis birouri în Ungaria.
Transportatorii la est și marfa la vest – rămâne o tendință valabilă în Europa?
Economic, lucrurile s-au echilibrat și evoluția României în ultimii ani este grăitoare. Totuși, transportatorii rămân preponderent în est, la care se adaugă Spania. Practic, putem spune că transportatorii din Spania reprezintă, pentru Franța, ceea ce reprezintă transportatorii din Polonia pentru Germania.
Evident, transportatorii din Polonia și Țările Baltice ocupă principalele locuri în rândul furnizorilor sennder. Însă avem și două firme de transport românești, aflate în top 20 sennder.
Fabricile din România au transportat volume mai mici, în 2024, iar industria auto, la nivel european, este, probabil, la cel mai scăzut nivel din ultimii 20 de ani.
Firmele de transport specializate pe această industrie traversează o perioadă foarte dificilă.
Din fericire, segmentul automotive al sennder reprezintă sub 25% din activitatea noastră. FMCG ocupă o poziție importantă, care asigură aproximativ jumătate din profitabilitatea noastră. În situații neprevăzute, pe acest segment se ajunge la tarifele pe curse spot majorate și cu 50%.
sennder România are o echipă de 61 de persoane pe partea operațională și, în 2024, până la final de septembrie, a realizat peste 17.000 de curse, toate internaționale, aproximativ 3% din activitatea sennder în Europa.
Cum arată, astăzi, latura practică a digitalizării, pentru sennder?
Suntem integrați cu platformele utilizate de clienți. Sistemul nostru ne oferă recomandare de tarif, recomandare de capacitate, iar dispecerul sennder este introdus în urma unui click pe platforma clientului, pentru a cota diferite curse.
Pentru colegii de la operațional, soluția noastră asigură o imagine foarte clară legată de zonele unde avem lipsă de curse sau capacitate.
Iar segmentul spot este foarte important pentru noi, în condițiile în care, de exemplu, luna trecută a generat jumătate din profitul nostru, chiar dacă a însumat doar 15% din activitate.
În ciuda sistemelor complexe și a automatizărilor, experiența oamenilor este, în continuare, foarte importantă.
Scopul nostru principal rămâne să fim mai eficienți, pe partea operațională, față de restul pieței. Sistemul ajută foarte mult ca un dispecer cu un an de experiență la noi să fie la fel de eficient ca unul cu zece ani experiență, la altă firmă. De multe ori, munca se simplifică la câteva click-uri. Iar, în 80% dintre situații, cursele se rezolvă de la sine, complet automatizat. Totuși, România este țara în care se vorbește cel mai mult la telefon cu transportatorii, și asta pentru că am insistat să păstrăm și componenta de interconectare umană. Platforma nu poate ține loc de interacțiune umană și este esențial să înțelegi ce își dorește interlocutorul.
sennder dispune de propriul departament de programare…
Avem alocat un product manager la fiecare doi ingineri și aceștia reprezintă aproximativ 40% din totalul angajaților sennder. Practic, aceasta este activitatea de R&D a sennder, iar ținta este automatizarea pe toate direcțiile. Lucrăm la optimizarea sistemelor atât către angajații noștri, cât și către relația cu transportatorii și clienții.
„Observăm că 90% dintre transportatori nu își înțeleg costurile.” – Bogdan Steliean
Pentru angajați, ne dorim să ajungem la „o singură pagină” – un ecran (un sistem unic) pe care să ai toate informațiile și comenzile necesare pentru a-ți desfășura întreaga activitate.
Iar pentru transportatori simplificăm lucrurile, astfel încât aceștia să își dorească să lucreze doar pe platforma noastră. De exemplu, pentru firmele mici, vom oferi posibilitatea de a programa activitatea (să reducem la maximum sau chiar să eliminăm nevoia lor de dispecer). Practic, ceea ce am automatizat pentru dispecerii noștri să realizăm și pentru transportatori. Un fel de pilot automat!
Cum abordați partea de protecție a mediului?
13,4% din totalul curselor noastre sunt realizate cu camioane alimentate cu HVO. Este o soluție ieftină, care poate asigura tranziția către camioane electrice. Considerăm, de asemenea, că trenul ar trebui să devină mult mai important în următorii ani.
Camioanele electrice vor câștiga teren, atunci când costurile pe care le implică vor fi asemănătoare cu acelea oferite de transportul clasic.
Oricum, avem, deja, în operare camioane electrice, în Germania și Țările de Jos. Colaborăm cu transportatori cărora le oferim traseele, camioanele și tarifele, alături de un contract pe termen lung. Practic, transportatorul își finanțează achiziția camionului electric prin contractul cu sennder. Proiectul JUNA reprezintă o asociere între Scania și sennder și am depășit, deja, 35 de camioane electrice pe acest proiect.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro