Dacă managerii companiilor de transport ar fi puși să descrie camionul ideal pentru distanțe lungi, probabil că ar opta pentru consumul unui model de 420 CP, combinat cu dinamica oferită de motoarele de peste 15 litri. Volvo a reușit să îmbine cele două calități contrastante în noul FH Aero 500 I-Save, care a înregistrat, în testul nostru, consumuri incredibile, pe autostradă.
Toate versiunile Volvo FH echipate cu tehnologia I-Save au devenit, în timp, bestseller. Bazat pe o a două turbină, pachetul I-Save oferă un supliment de cuplu generos, de 300 Nm, față de motoarele standard D13. În plus, cuplul maxim este livrat și mai devreme, de la doar 900 rpm. Iar această valoare, în cazul versiunii 500 I-Save, este de 2.800 Nm, demnă de motoarele pentru sarcini grele, de peste 15 litri.
Posibilitatea de a folosi o turație redusă în toată plaja de viteze de deplasare, dar și de a menține o treaptă de viteză superioară în timpul urcărilor, aduce economii substanțiale de consum. De aceea, pe lângă versiunile inițiale I-Save, pentru motorizările de 460 și 500 CP, a apărut, la a doua generație, și una pentru cel de 420 CP, iar, recent, și una pentru propulsorul de 480 CP. Potențialul de reducere a consumului generat de pachetul I-Save a fost maximizat de noua cabină Aero, care, după cum sugerează și numele, vine cu o aerodinamică optimizată.
Ce aduce nou
Noutatea absolută a gamei Aero este cabina cu parte frontală aerodinamică. În cazul acestui model, consola față a fost extinsă cu 24 de centimetri în comparație cu modelul FH standard, această prelungire fiind esențială în crearea unei cabine cu rezistență redusă la înaintare. Astfel, noua cabină asigură un consum mai mic de combustibil, dar oferă și o stabilitate mai mare la rulare, în condiții de vânt. Nu este de neglijat nici încadrarea într-o clasă superioară de emisii, pentru calculul noilor taxe de drum europene.
Nou este și sistemul care folosește camere video în locul oglinzilor laterale, care contribuie atât la aerodinamica superioară, cât și la siguranță. Soluția deschide câmpul vizual al șoferului, îmbunătățește vizibilitatea în condiții de ploaie și întuneric, dar și în lumina directă a soarelui și în tuneluri. De asemenea, sistemul urmărește automat remorca în timpul virajelor și poate ușura manevrele, prin marcarea capătului combinației pe ecranele din cabină.
În plus, tehnologia Volvo I-See a fost optimizată, prin folosirea unor hărți topografice disponibile în cloud. Noul I-See oferă mai mult timp de condus în modul pilot automat, ceea ce economisește energie. De asemenea, sistemul de frânare brevetat de Volvo, cu disc fără rezistență la rulare, îmbunătățește capacitatea de frânare, dar, în același timp, reduce și consumul de carburant.
Dar Volvo nu a uitat nici de confortul cabinei. Astfel, sistemul de infotainment a fost actualizat, fiind, acum, mai ușor de folosit și de personalizat, în funcție de nevoile individuale. Sistemul de sunet a fost, și el, îmbunătățit, cu șase difuzoare premium de înaltă calitate, un nou amplificator de putere și un subwoofer care conferă o putere superioară experienței sonore. Noul sistem de navigație încorporat este oferit împreună cu hărți îmbunătățite, adaptate nevoilor specifice camionului și cu actualizări automate. Modificările interioare includ, de asemenea, un cuptor cu microunde integrat și porturi de alimentare USB-C.
Iar, pentru cei care vor un confort regesc, cabina Globetrotter XXL Aero poate fi folosită și împreună cu semiremorci de dimensiuni standard. Aceasta are un interior prelungit cu 25 de centimetri și un pat mai mare.
Cum se simte
Noua gamă Aero consolidează calitățile tradiționale ale modelelor Volvo FH cu niveluri superioare de rafinament. Ca de obicei, motorul diesel cu pachet I-Save conlucrează perfect cu transmisia I-Shift, iar accelerările sunt line și hotărâte. Prima diferență față de modelul standard se simte odată ajuns la viteze mai mari, când aerodinamica superioară aduce un nivel de liniște interioară nemaiîntâlnit. Pe autostradă, cu radioul pornit la nivelul minim de sonorizare, niciun zgomot deranjant nu pătrunde din exterior.
Odată ajunși pe secțiunea de drum național, am putut vedea la lucru și noul I-See, care controlează, acum, viteza de deplasare și în funcție de curbe și limitele de viteză. Astfel, sistemul de cruise control adaptiv se poate păstra activ aproape în permanență. El „jonglează” eficient între limitele fizice (viteza cu care poate fi abordată în siguranță o curbă) și cele legale (viteza maximă permisă pe anumite porțiuni).
Sistemul funcționează fluent și eficient, dar are și limitări. De exemplu, este dependent de precizia hărților digitale. În timpul testului nostru, am întâlnit și o porțiune memorată pe hartă cu limitare de 30 km/h, probabil din cauza unei foste lucrări, dispărută între timp, la fel ca indicatoarele de viteză aferente. De asemenea, sistemul respectă cu strictețe limitele de viteză din localități, ceea ce nu va fi pe placul multor șoferi. La fel și noile sisteme de avertizare la depășirea vitezei legale, obligatorii din iulie 2024, care pot fi, însă, dezactivate.
Pe porțiunea retur de autostradă, aflată preponderent în coborâre ușoară, am văzut din nou la lucru sistemul Pulse & Glide al Grupului Volvo. Practic, cu viteza setată pe Cruise Control la 85 km/h, camionul accelerează până la 87 km/h, după care rulează liber până la 83 km/h. În teorie, sistemul păstrează viteza medie de 85 km/h, dar profită de masa camionului și topografie, pentru a reduce consumul cât mai mult. Iar consumul înregistrat pe această porțiune ne-a confirmat teoria inginerilor Volvo.
Cât consumă
Aceasta nu a fost prima dată când am condus un camion din noua gamă FH Aero. În timpul testelor oficiale pentru presă, desfășurate în primăvară, în Grecia, am condus nu mai puțin de trei versiuni de motorizare: 460 I-Save, FH16 780 și Electric. Din păcate, modelul diesel cu motor de 13 litri mi-a fost repartizat în cea mai grea porțiune a traseului, cu numeroase urcări și coborâri abrupte. Consumul mediu obținut în aceste condiții, de aproape 29 de litri la 100 km, nu mi-a satisfăcut curiozitatea legată de potențialul noii cabine. Din silențiozitatea păstrată și în timpul rafalelor puternice de vânt, mi-am dat seama de plusul de aerodinamică, dar am așteptat testul din România, pentru a mă convinge pe deplin de ce economii se pot obține cu noua cabină.
Ocazia s-a ivit în a doua jumătate a lunii octombrie, când am putut conduce noul Volvo FH Aero 500 I-Save pe drumurile din țara noastră. Am ales un traseu relativ scurt, cu plecare de la sediul Volvo Trucks din Bolintin Deal, deplasare pe A1 până la Pitești, apoi aproximativ 20 km spre Slatina pe drum național și retur, pe aceeași rută. În total, puțin peste 210 km, dintre care 170 km pe autostradă și 40 de drum național. Semiremorca a fost încărcată cu 21 de tone de blocuri de beton, pentru o greutate totală de aproximativ 35 de tone. Consumul mediu pe durata testului a fost de 22,3 litri la 100 km.
Pe porțiunea de autostradă spre Pitești, preponderent în urcare ușoară, consumul mediu a fost de 24,7 litri la 100 km. În urmă cu un an și jumătate, pe același traseu, FH 500 I-Save cu cabină convențională a avut un consum mediu de 27,8 litri/100 km, dar pe ploaie. Nici acum condițiile nu au fost ideale. În momentul plecării, la 9 dimineața, temperatura exterioară era de doar 3°C. Deja un prim indiciu despre ce economii poate genera noua cabină.
Pe porțiunea de drum național, consumul a fost de aproximativ 30 de litri la 100 km. Marea surpriză a venit, însă, pe porțiunea de autostradă spre București, aflată preponderent în coborâre. Aici am înregistrat, pentru prima dată, cu un camion pentru distanțe lungi, încărcat semnificativ, un consum care nu mai începe cu 2, ci cu 1. Și nu la limită. Ce-i drept, între timp soarele s-a ridicat și temperatura a crescut până la 14°C, deci condițiile au fost aproape ideale. Chiar și așa, consumul mediu înregistrat, de 15,8 litri/100 km, este uimitor. Iar valoarea putea fi chiar mai bună, dacă pe traseu nu întâlneam două vehicule mult mai lente, care ne-au silit să abandonăm viteza de 85 km/h setată pe Cruise Control.
Astfel, apreciez că, în condiții ideale, deplasarea pe autostrăzi relativ plate se poate face cu noul Volvo FH Aero 500 I-Save la consumuri de aproximativ 20 de litri la 100 km.
Concluzii
Noul Volvo FH Aero este un camion impunător, care poate crește prestigiul flotei oricărei companii de transport. Iar versiunea 500 I-Save împacă și capra, și varza, având o dinamică de invidiat, dar și un consum incredibil. Iar nivelul de eficiență atins de noile generații de motoare diesel ne fac să regretăm că se dorește renunțarea la această tehnologie, în anii viitori.
Ionuț PĂDURARU
ionut.paduraru@ziuacargo.ro