Curtea Constituțională a României (CCR) a decis, după un an și jumătate de amânări, că Legea pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului 27/2011 privind transporturile rutiere este neconstituțională, în ansamblul său.
Legea a fost atacată la CCR de către deputații USR și Forța Dreptei, care au acuzat că „se amână, încă o dată, liberalizarea reală a transportului rutier de persoane, pentru a fi apărate interesele mafiei protejate politic”. Ei au reclamat că „de peste 10 ani, PSD și PNL au tot prelungit programul de transport și licențele «băieților deștepți», care le oferă românilor autobuze vechi, poluante, adevărate sicrie pe roți”. „Ultima prelungire, dată în 2019, de Ministerul Transporturilor, condus de Răzvan Cuc, a fost desființată de Consiliul Concurenței, în 2021 (…), cu interdicție fermă ca programul de transport să fie prelungit, după 30 iunie 2023”, au explicat ei.
Argumentele CCR de neconstituționalitate
CCR a reținut, în decizia pronunțată în 6 noiembrie, că, „fiind vorba de o piață reglementată, în care concurența se manifestă doar la atribuirea curselor, prelungirea duratei programului de transport interjudețean prin măsuri neconcurențiale conduce, automat, la lipsa concurenței, blocând în mod nejustificat accesul pe piață al potențialilor operatori. În plus, lipsa (…) criteriului tarifului practicat per traseu/km, care să aibă ponderea cea mai mare, atunci când este acordată o exclusivitate pe un traseu, denaturează concurența (…) și conduce la un monopol sui-generis în favoarea operatorilor actuali”.
De asemenea, „deținătorii actuali de licențe de traseu, valabile până la data de 30 iunie 2023, sunt favorizați față de noii operatori și prin prelungirea, inițial până la 31 decembrie 2024, și ulterior, pentru o durată maximă de 3 ani, a autorizațiilor de transport. Iar în lipsa stabilirii celui mai important criteriu de evaluare, al tarifului de călătorie, și a unor criterii tehnice și de calitate a mijloacelor de transport (…), precum respectarea normelor de poluare sau de siguranță în trafic, gradul de confort al autovehiculelor (aer condiționat, vechimea maximă de 9 ani, asigurarea accesului persoanelor cu dizabilități ori a celor din localități izolate, fără acces la infrastructura feroviară etc.), este afectat însuși scopul legitim al Legii Concurenței 21/1996”.
„Prelungirea nejustificată a valabilității licențelor de traseu/autorizațiilor de transport (…) conduce la distorsionarea mediului concurențial, prin favorizarea operatorilor existenți pe piață și interzicerea accesului altor operatori, care ar fi putut să efectueze aceste servicii în condiții economice și de calitate superioare”, conchide CCR.
Proiect OUG de transpunere a deciziei CCR
Un proiect de Ordonanță de urgență (OUG) privind transpunerea în OG 27/2011 a prevederilor din decizia CCR a fost întocmit în cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI), potrivit unor surse. În documentul consultat de ZIUA CARGO, sunt operate modificări și introduse noi articole, pentru a se elimina concurența neloială și a se respecta principiile egalității în drepturi și libertății economice. Unul dintre elementele noi din textul proiectului OUG este rețeaua de mobilitate rutieră națională – platformă națională care cuprinde totalitatea traseelor și a curselor. Astfel, nu este clar când va intra în vigoare un nou sistem „liberalizat” și cât demult se va mai prelungi valabilitatea actualului program de transport interjudețean. Surse din piață vorbesc, deja, despre o prelungire de cel puțin 6 luni, până la jumătatea anului viitor. Modificările introduse în proiectul OUG pot fi citite, pe larg, pe site-ul www.ziuacargo.ro.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro