Producția de baterii cu ioni de sodiu este în stadiu incipient, dar mai mulți producători de baterii, inclusiv BYD, CATL și Northvolt, pariază pe ele pentru anumite aplicații cu densitate redusă de energie.
Celulele cu ioni de sodiu din a doua generație ale CATL se pot descărca în mod normal chiar și la -40 de grade Celsius.
China își atinge obiectivele în diversificarea chimiei bateriilor utilizate în vehiculele electrice. Țara este deja lider în subcategorii de chimie pe bază de litiu, cum ar fi nichel-mangan-cobalt (NMC), nichel-aluminiu-cobalt (NCA) și litiu-fier-fosfat (LFP).
La începutul acestui an, compania de utilități de stat China Southern Power Grid a instalat chiar și baterii cu ioni de sodiu pentru stocarea staționară a energiei.
Acum CATL, cel mai mare producător de baterii din lume, susține că a deblocat noi niveluri de performanță pentru vreme extremă cu bateriile cu ioni de sodiu.
Studiile sugerează că bateriile cu ioni de sodiu ar putea elimina neajunsurile deranjante ale ionilor de litiu: există mai puțin risc de evaporare termică, pot funcționa la temperaturi variate și, în mod esențial, costul hidroxidului de sodiu, ca materie primă cheie, este mult mai mic decât cel al litiului.
Acestea vor fi lansate în 2025 în China, producția de masă fiind așteptată să înceapă în 2027.
Căldura și frigul extreme sunt ambele dușmani ai bateriilor litiu-ion. La frig extrem, procesele chimice din interiorul unei celule încetinesc, deoarece ionii de litiu nu se pot mișca la fel de liber ca la temperaturi normale.
Acest lucru duce la o autonomie de rulare mai redusă, timpi mai lungi de încărcare, iar expunerea prelungită la temperaturi extreme pot afecta chiar și sănătatea bateriei pe termen lung. Cel puțin în teorie, ionii de sodiu rezolvă această problemă, deoarece sunt mult mai rezistenți.
Dan ATHANASIU
dan.athanasiu@ziuacargo.ro