Cuplul, puterea și turația în lumea camioanelor electrice

Cuplul, puterea și turația sunt termeni utilizați pentru a descrie performanțele sistemelor de propulsie. Dar cum sunt acestea în lumea camioanelor electrice?

Camionul electric Scania care călătorește între Suedia și Turcia, în vizită la București

Deși au valori diferite de cuplu și turație, camioanele electrice livrează aceeași putere și au performanțe similare cu cele electrice. Cheia stă în diferențele dintre sistemele de propulsie electrice și cele cu motor cu combustie.

Spre deosebire de motoarele cu ardere, care au nevoie de o turație crescută pentru a atinge cuplul și puterea maximă, motoarele electrice produc cuplul maxim instant, de la cele mai mici turații. Cuplul instant este unul dintre motivele pentru care camioanele electrice răspund atât de bine la accelerări.

Cuplul, în combinație cu rapoartele de transmisie din cutia de viteze și diferențiale, generează forța de tracțiune care ajută un camion să plece de pe loc și să tracteze greutăți mari. Sistemele electrice de propulsie au o curbă a cuplului plată și consistentă, livrând cuplul maxim pe o plajă mai largă de turații. Acesta este unul dintre motivele pentru care camioanele electrice au nevoie de transmisii cu mai puține trepte.

O altă trăsătură unică a modelelor electrice este eliminarea pierderilor de putere la schimbările de trepte, în timpul accelerării. În schimb, un motor cu ardere are nevoie de timp pentru a recâștiga cuplul după o schimbare de treaptă de viteză.

De asemenea, măsurarea cuplul produs doar de motor, ca în cazul vehiculelor cu motor cu ardere, are mai puțină relevanță la camioanele electrice. Aici contează mai mult cum cuplul este tranferat la axul cardanic și, în definitiv, la roți. În această privință, camioanele BEV și ICE au performanțe similare.

Curbele de cuplu si putere pentru motorul electric Scania de 400 kW

În ce privește puterea, ea arată cât de repede convertește un motor electric energia electrică în mișcare. Puterea mai mare permite accelerări mai rapide și posibilitatea de a tracta greutăți mai mari, dar și de a menține o viteză mai mare pe urcările abrupte.

În termeni tehnici, puterea este produsul dintre cuplu și turație. Curba plată de cuplu a unui motor electric permite ca puterea să se acumuleze lin și consistent, oferind modelelor electrice caracterul dinamic distinctiv.

Astfel, un camion electric răspunde instant la apăsările pedalei de accelerație și menține o putere medie mai mare în timpul accelerărilor. Astfel, un camion electric se simte mai puternic decât unul cu motor convențional, chiar dacă un niveluri de putere similare.

Turația, sau numărul de rotații pe minut, măsoară cât de repede se învârte axul unui motor electric. Acestea operează de obicei la turații mai mari decât cele diesel.

Camioanele BEV au pierderi minime de energie, deoarece nu depind de componente mecanice complexe, precum pistoane, valve sau sisteme de evacuare. În schimb, se bazează pe forțele electromagnetice pentru a roti axul motorului, iar turațiile mai mari se pot obține mai lin și mai eficient.

Interacțiunea dintre cuplu, putere și turație le oferă camioanelor electrice accelerările line și consistente și le ajută să se simtă puternice, indiferent de greutate sau topografie.

Ionuț PĂDURARU
ionut.paduraru@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.