Politia e cu ochii pe anvelope

Monitorizarea anvelopelor de iarna intra din noiembrie pe lista scurta a prioritatilor Politiei rutiere. Cum vor decurge controalele, daca se vor da amenzi si se vor retine taloane din prima zi a lui brumar l-am rugat sa ne spuna pe directorul Directiei Rutiere din cadrul Inspectoratului General al Politiei Romane, comisar-sef Lucian Dinita.

Ziua Cargo: Ce prioritati aveti in acest moment pe lista de control?

Comisar-sef Lucian Dinita: Ne preocupa in momentul de fata in special echiparea autove­hi­cu­lelor cu anvelope de iarna. Din pa­cate, dupa ce a fost amanata cu un an obligativitatea utilizarii aces­tor anvelope, soferii continua sa sustina ca nu au fost pregatiti. Consider ca este fals. Inca din vara, Politia Rutiera a reamintit tu­turor, prin comunicate si inter­ven­tii radio-tv, faptul ca incepand cu 1 noiembrie este necesara do­ta­rea autovehiculelor cu anvelope de iarna, tocmai pentru a preveni si­tua­tiile limita. Si daca detinatorii de parcuri au fost totusi receptivi la recomandarile noastre, pro­ble­ma o reprezinta turismele.

Se accepta anvelopele all seasons?

S-a tot invocat problema utili­za­rii anvelopelor „all seasons”, dar RAR a specificat clar care sunt caracteristicile anvelopelor accep­ta­te in timp de iarna, iar in aceste con­ditii anvelopele „all seasons” nu au nici o legatura. Trebuie sa fie anvelope de iarna cu insem­ne­le M, M+S sau S. Exista un pro­to­col incheiat de Politie cu RAR privind actiuni comune de control, care vor fi demarate in curand. Mai este inca un aspect care tre­buie avut in vedere. La aceasta ma­sura, s-au raliat si societatile de asigurari. Este posibil sa se ajunga la situatii in care Politia sa te „ierte”, dar in cazul unui eve­niment rutier, societatea de asi­gu­rare sa nu te mai despa­gu­beas­ca. De aceea cred ca aceasta ac­tiune de control privind an­ve­lo­pe­le de iarna este una preventiva si pro-cetatean, in ideea de a-l proteja de situatii limita si de ca­zuri in care societatea de asigurari nu mai despagubeste.

Ce se va intampla, concret, in trafic in momentul in care veti identifica vehicule care nu sunt in regula din punctul de vedere al anvelopelor?

In cazul in care soferii sunt descoperiti in trafic fara anvelope de iarna, se aplica amenda si este retinut certificatul de inmatriculare pana in momentul in care se face do­vada ca s-a inlaturat cauza pen­tru care s-a luat aceasta masura.

Este foarte clar ca statele UE im­­p­un aceasta masura fara sa mai tina cont ca in legislatia roma­neas­ca se spune ca se aplica „pe dru­mu­rile acoperite cu zapada, ghea­ta sau polei”. Nu trebuie uitat fap­tul ca orice anvelopa de vara isi schimba caracteristicile atunci cand temperatura scade sub 10 gra­de. De aceea, anvelopele de iar­na iti confera o alta stabilitate si un altfel de confort in de­pla­sa­rea pe drumurile publice. Daca ai an­ve­lope de vara, risti ca acestea pur si simplu sa se crape in cazul ex­pu­nerii indelungate la tempe­ra­turi sca­zute, pentru ca se rigi­di­zeaza, iar de aici pana la accident nu mai e decat un pas. De ase­me­nea, am avut nenumarate situatii anii trecuti in care drumurile s-au blocat in con­ditii de zapada, din cauza fap­tu­lui ca autovehiculele erau neechipate.

O sa incepeti controalele privind anvelopele din prima zi a lui noiembrie?

O sa incepem controalele din no­iembrie, dar o sa avem in ve­de­re si evolutia vremii. Daca este soare si uscat, poate ca, intr-o prima faza, vom opta doar pentru re­comandari si atentionari. Ul­te­rior, cand incep deja manifestarile spe­cifice iernii, desigur ca altele vor fi masurile.

Sunt destul de evidente efor­tu­rile pe care le face Politia Ru­tiera pentru a asigura conditii mi­nime de siguranta. Trebuie su­bliniat faptul ca problemele cele mai mari le ridica soferii de auto­tu­risme, nu profesionistii, care realizeaza riscul rutier mai mult decat oricare alta categorie de participanti la trafic.

Ce actiuni mai aveti in vedere pana la sfarsitul anului?

Am intocmit un calendar de ac­tiune, si nu neaparat pentru a pu­ne accentul pe sanctiuni. De cativa ani, nu sanctionarea este obiectivul principal al Politiei Ru­tiere, ci educatia rutiera, infra­struc­tura si abia apoi, eventual, apli­carea de sanctiuni. Asta nu inseamna neaparat ca am dat mai pu­tine amenzi in ultimul an, pentru ca, din pacate, toate eforturile noas­tre pe partea de educatie ne‑au determinat la un moment dat sa tragem un semnal de alar­ma, pentru ca, vrand-nevrand, cu vorba buna, unii nu inteleg. Sunt destule exemple, mai ales in cazul vitezei ex­cesive, care se apropie de de­men­ta la volan. Nu este cazul trans­portatorilor aici, dar nu tre­buie uitat faptul ca, in timpul liber, si ei sunt soferi de turisme.

Cum spuneam, inca de la in­ce­putul anului, am stabilit un ca­lendar de controale in trafic si in general actiuni preventive in ran­dul transportatorilor. Facand o radiografie a anului 2010, putem ob­serva ca abaterile au fost ci­clice. Intai au fost camioanele gre­le, apoi vehiculele de transport per­soane, ulterior transportul pu­blic de persoane in regim de maxi-taxi, apoi transportul scolar, dupa care au reinceput camioanele. Ne‑am planificat calendarul in func­tie de aceste perioade si iata ca ac­tiu­nile pe care le-am avut, pe trans­port marfa, in lunile fe­brua­rie si martie, au dat roade: a sca­zut nu­marul accidentelor in care au fost implicate vehiculele gre­le de transport de marfa. Rea­min­titi-va ca la sfarsitul anului trecut au fost multe accidente in care au fost im­plicate vehicule gre­le. In con­ti­nuare, avem o pro­ble­ma in le­ga­tura cu transportul produselor pe­riculoase. Sper ca, o data si o data, transportatorii vor avea o voce unica si se vor ralia la suges­tia de a impune o alta limita de varsta pentru condu­ce­rea acestor autovehicule. Au loc foarte multe accidente din cau­za lipsei de experienta a soferilor.

Nu este adevarat ca Romania inregistreaza cea mai mare rata a mortalitatii. Avem 107-109 decedati la 100.000 locuitori, in conditia in care media UE este de 122. In plus, la jumatatea lunii septembrie, in clasamentul UE privind siguranta rutiera, Romania a urcat 9 locuri.“

Avem o problema privind agresivitatea soferilor in trafic. Consider ca trecem printr-un moment critic, ca societate. Oamenii se omoara intre ei pentru banalitati.“

Cristina TOBESCU

cristina.tobescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.