Monitorizarea anvelopelor de iarna intra din noiembrie pe lista scurta a prioritatilor Politiei rutiere. Cum vor decurge controalele, daca se vor da amenzi si se vor retine taloane din prima zi a lui brumar l-am rugat sa ne spuna pe directorul Directiei Rutiere din cadrul Inspectoratului General al Politiei Romane, comisar-sef Lucian Dinita.
Ziua Cargo: Ce prioritati aveti in acest moment pe lista de control?
Comisar-sef Lucian Dinita: Ne preocupa in momentul de fata in special echiparea autovehiculelor cu anvelope de iarna. Din pacate, dupa ce a fost amanata cu un an obligativitatea utilizarii acestor anvelope, soferii continua sa sustina ca nu au fost pregatiti. Consider ca este fals. Inca din vara, Politia Rutiera a reamintit tuturor, prin comunicate si interventii radio-tv, faptul ca incepand cu 1 noiembrie este necesara dotarea autovehiculelor cu anvelope de iarna, tocmai pentru a preveni situatiile limita. Si daca detinatorii de parcuri au fost totusi receptivi la recomandarile noastre, problema o reprezinta turismele.
Se accepta anvelopele all seasons?
S-a tot invocat problema utilizarii anvelopelor „all seasons”, dar RAR a specificat clar care sunt caracteristicile anvelopelor acceptate in timp de iarna, iar in aceste conditii anvelopele „all seasons” nu au nici o legatura. Trebuie sa fie anvelope de iarna cu insemnele M, M+S sau S. Exista un protocol incheiat de Politie cu RAR privind actiuni comune de control, care vor fi demarate in curand. Mai este inca un aspect care trebuie avut in vedere. La aceasta masura, s-au raliat si societatile de asigurari. Este posibil sa se ajunga la situatii in care Politia sa te „ierte”, dar in cazul unui eveniment rutier, societatea de asigurare sa nu te mai despagubeasca. De aceea cred ca aceasta actiune de control privind anvelopele de iarna este una preventiva si pro-cetatean, in ideea de a-l proteja de situatii limita si de cazuri in care societatea de asigurari nu mai despagubeste.
Ce se va intampla, concret, in trafic in momentul in care veti identifica vehicule care nu sunt in regula din punctul de vedere al anvelopelor?
In cazul in care soferii sunt descoperiti in trafic fara anvelope de iarna, se aplica amenda si este retinut certificatul de inmatriculare pana in momentul in care se face dovada ca s-a inlaturat cauza pentru care s-a luat aceasta masura.
Este foarte clar ca statele UE impun aceasta masura fara sa mai tina cont ca in legislatia romaneasca se spune ca se aplica „pe drumurile acoperite cu zapada, gheata sau polei”. Nu trebuie uitat faptul ca orice anvelopa de vara isi schimba caracteristicile atunci cand temperatura scade sub 10 grade. De aceea, anvelopele de iarna iti confera o alta stabilitate si un altfel de confort in deplasarea pe drumurile publice. Daca ai anvelope de vara, risti ca acestea pur si simplu sa se crape in cazul expunerii indelungate la temperaturi scazute, pentru ca se rigidizeaza, iar de aici pana la accident nu mai e decat un pas. De asemenea, am avut nenumarate situatii anii trecuti in care drumurile s-au blocat in conditii de zapada, din cauza faptului ca autovehiculele erau neechipate.
O sa incepeti controalele privind anvelopele din prima zi a lui noiembrie?
O sa incepem controalele din noiembrie, dar o sa avem in vedere si evolutia vremii. Daca este soare si uscat, poate ca, intr-o prima faza, vom opta doar pentru recomandari si atentionari. Ulterior, cand incep deja manifestarile specifice iernii, desigur ca altele vor fi masurile.
Sunt destul de evidente eforturile pe care le face Politia Rutiera pentru a asigura conditii minime de siguranta. Trebuie subliniat faptul ca problemele cele mai mari le ridica soferii de autoturisme, nu profesionistii, care realizeaza riscul rutier mai mult decat oricare alta categorie de participanti la trafic.
Ce actiuni mai aveti in vedere pana la sfarsitul anului?
Am intocmit un calendar de actiune, si nu neaparat pentru a pune accentul pe sanctiuni. De cativa ani, nu sanctionarea este obiectivul principal al Politiei Rutiere, ci educatia rutiera, infrastructura si abia apoi, eventual, aplicarea de sanctiuni. Asta nu inseamna neaparat ca am dat mai putine amenzi in ultimul an, pentru ca, din pacate, toate eforturile noastre pe partea de educatie ne‑au determinat la un moment dat sa tragem un semnal de alarma, pentru ca, vrand-nevrand, cu vorba buna, unii nu inteleg. Sunt destule exemple, mai ales in cazul vitezei excesive, care se apropie de dementa la volan. Nu este cazul transportatorilor aici, dar nu trebuie uitat faptul ca, in timpul liber, si ei sunt soferi de turisme.
Cum spuneam, inca de la inceputul anului, am stabilit un calendar de controale in trafic si in general actiuni preventive in randul transportatorilor. Facand o radiografie a anului 2010, putem observa ca abaterile au fost ciclice. Intai au fost camioanele grele, apoi vehiculele de transport persoane, ulterior transportul public de persoane in regim de maxi-taxi, apoi transportul scolar, dupa care au reinceput camioanele. Ne‑am planificat calendarul in functie de aceste perioade si iata ca actiunile pe care le-am avut, pe transport marfa, in lunile februarie si martie, au dat roade: a scazut numarul accidentelor in care au fost implicate vehiculele grele de transport de marfa. Reamintiti-va ca la sfarsitul anului trecut au fost multe accidente in care au fost implicate vehicule grele. In continuare, avem o problema in legatura cu transportul produselor periculoase. Sper ca, o data si o data, transportatorii vor avea o voce unica si se vor ralia la sugestia de a impune o alta limita de varsta pentru conducerea acestor autovehicule. Au loc foarte multe accidente din cauza lipsei de experienta a soferilor.
„Nu este adevarat ca Romania inregistreaza cea mai mare rata a mortalitatii. Avem 107-109 decedati la 100.000 locuitori, in conditia in care media UE este de 122. In plus, la jumatatea lunii septembrie, in clasamentul UE privind siguranta rutiera, Romania a urcat 9 locuri.“
„Avem o problema privind agresivitatea soferilor in trafic. Consider ca trecem printr-un moment critic, ca societate. Oamenii se omoara intre ei pentru banalitati.“
Cristina TOBESCU