Dupa 6 luni de negocieri cu interventii la cel mai inalt nivel, Guvernul a reusit sa parafeze noul contract cu compania americana Bechtel pentru construirea Autostrazii Transilvania (A3). Documentul prevede reducerea cu peste 50% a costului aferent lucrarii – 6 miliarde de euro mai putin – si permite scoaterea la licitatie a tronsoanelor neincepute, lucru imposibil in vechiul contract.
Proiectul Autostrazii Transilvania a fost impartit in opt tronsoane in 2004, insa lucrarile au inceput pe doar doua dintre ele. Pe celelalte sase, insumand aproape 300 km – Brasov-Fagaras (53 km), Fagaras-Sighisoara (52 km), Sighisoara-Ogra (56 km), Ogra-Campia Turzii (36 km), Cluj Vest-Mihailesti (24 km) si Mihailesti-Suplacu de Barcau (76 km) – operatiunile nu au fost demarate nici la 7 ani de la semnarea contractului, desi termenul de finalizare era stabilit pentru 2013.
Vechiul contract interzicea partii romane sa poata licita tronsoanele de autostrada neincepute. De altfel, partea americana a invocat faptul ca statul roman nu a mai alocat anul acesta bani pentru continuarea lucrarii, pe langa ca ii plateste cu intarziere pentru ce a executat. De fapt, Ministerul Transporturilor a refuzat sa mai plateasca sumele uriase stabilite in contractul initial, care ajungeau si la 20 de milioane de euro pentru un kilometru, dar pentru aceasta avea nevoie de o baza legala. Astfel, specialistii MTI au creat standarde de cost pentru toate tipurile de lucrari de infrastructura, iar Guvernul le-a aprobat anul trecut in toamna. In cazul autostrazilor, standardele de cost sunt cuprinse intre 3,8 si 7,2 milioane de euro pentru un kilometru, in functie de specificul terenului.
Pana acum, Bechtel a reusit sa finalizeze numai 52 de km, dintre care 42 pe tronsonul 2B Turda – Gilau (inaugurati in decembrie 2009 de ministrul de atunci Radu Berceanu) si 10 km intre Turda si Campia Turzii, in noiembrie anul trecut (inaugurati de actualul ministru Anca Boagiu). Pretul unui kilometru din sectiunea finalizata a fost, in medie, de 12 milioane de euro, cu toate ca in momentul semnarii contractului costul convenit depasea cu putin 5,3 milioane de euro/km. Astfel, din pretul total al celor 415 km de autostrada calculat in 2004 la 2,2 miliarde de euro, constructorul a cheltuit deja jumatate din bani, intrucat, potrivit contractului, a primit fonduri chiar si atunci cand nu lucra. „Din totalul de 2,2 miliarde de euro, cat era prevazut initial in acest contract pentru executarea celor 413 km de autostrada, au fost cheltuiti 1,25 miliarde de euro, in conditiile in care au fost executati doar 54 de km“, a reclamat Anca Boagiu, Ministrul Transporturilor.
Interventii de gradul zero
Renegocierea contractului cu Bechtel a inceput in februarie si a durat pana in august, cand ministul Anca Boagiu a anuntat rezultatul victorios: costurile de construire A3 vor fi reduse cu circa 50%, iar compania Bechtel va mai lucra doar pe doua tronsoane, statul fiind liber sa liciteze celelalte sase sectoare de drum.
Insa cele sase luni de negocieri nu au fost tocmai usoare. Boagiu a recunoscut ca intelegerea cu constructorul american a putut fi modificata in urma unor interventii la cel mai inalt nivel: „Putem spune ca astazi am ajuns la un rezultat favorabil statului roman, un rezultat pe care l-am obtinut cu sprijinul acordat de Ambasada Statelor Unite in Romania, sustinuti de Guvernul Romaniei si, nu in ultimul rand, de presedintele Traian Basescu. (…) Bechtel a inteles ca si Romania este o tara europeana in care nu poti sa faci chiar tot ceea ce iti doresti si ca, daca nu va intra in aceasta normalitate si nu se va supune standardelor de cost existente, sansele de a continua sa lucreze in Romania sunt minime“, a spus Boagiu.
50% reducere
Costurile construirii Autostrazii Transilvania pe tronsoanele unde Bechtel continua sa lucreze va fi redus de la 14,7 la 6,9 milioane euro/km, iar pentru celelalte portiuni va fi de 7,2 milioane euro/km, si raportat inclusiv la specificul terenului, insa nivelul final urmeaza sa fie stabilit in urma licitatiilor. „Comparativ cu preturile practicate anterior, economia care se realizeaza la bugetul de stat este de 6 miliarde de euro, adica o economie de peste 50%. Daca am fi continuat sa lucram la preturile din contractul initial, costul total al autostrazii ar fi fost de 10 miliarde de euro. O alta clauza extrem de importanta care a fost modificata este aceea de imposibilitate a statului roman, in cazul rezilierii contractului, de a licita unul dintre tronsoanele de pe traseul autostrazii pe o perioada de doi ani. Aceasta clauza a fost eliminata“, a precizat Anca Boagiu.
Referindu-se la eliminarea clauzei mentionate, ministrul Transporturilor a aratat ca documentatia pentru tronsonul Nadasel – Gilau este gata, urmeaza lansarea licitatiei, executia acestui tronson si conectarea cu un alt tronson deja construit. Urmatorii pasi sunt finalizarea portiunilor deja incepute de compania Bechtel – tronsonul Suplacu de Barcau – Bors, de 60,2 km si tronsonul Campia Turzii – Cluj Vest, de 52,5 km, pentru care s-a obtinut un pret de 6,9 milioane euro/km, care se incadreaza in standardele de cost.
Desi in august spunea ca nu vor fi platite despagubiri catre Bechtel pentru modificarea contractului, acum ministrul Transporturilor a anuntat ca vor fi achitati, totusi, 115 milioane de euro, dupa ce pretentiile (claim-uri) ridicate de companie au fost reduse cu 265 milioane de euro, de la 380 milioane de euro. Aceste sume vor fi livrate in trei transe, din care prima pana la finalul anului.
Alte clauze modificate se refera la reducerea contractului cu cele sase sectiuni care nu au fost incepute, cu o economie de 1,5 miliarde euro, schimbarea termenelor de plata de la 25 de zile pentru orice factura la 65 de zile, eliminarea clauzelor de indexare si costuri indirecte (compania primea un milion de euro lunar chiar daca nu lucra). De asemenea, au fost introduse unele clauze in favoarea statului roman pentru lucrarile care au ramas de executat, printre care efectuarea lucrarilor la timp si perceperea unor penalitati (0,05% din valoarea fiecarei sectiuni penalitate/zi pana la un maxim de 10% din valoarea sectiunii respective ramase de executat). Perioada de garantie a fost majorata de la 24 luni la 30 de luni.
In prezent, MTI pregateste proiectarea tronsonului Targu Mures – Campia Turzii, iar sursele de finantare urmeaza a fi identificate. Acestea pot fi guvernamentale, parteneriate de tip public-privat (PPP) sau concesiune. „Putem visa si la o alocare din fonduri europene dupa ce am scapat de acest bolovan atarnat de picioarele Romaniei“, a anuntat Anca Boagiu.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro
Imagine: Jean-Mihai PALSU