Virgiliu Mihail Cucliciu a fost numit de ministrul Transporturilor si Infrastructurii, Anca Boagiu, in functia de inspector de stat sef al Inspectoratului de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier si va trebui ca in perioada urmatoare sa isi formeze echipa. De altfel, la data inchiderii editiei, se demarasera procedurile de angajare a inspectorilor care vor asigura controlul unic in transporturile rutiere.
In paralel, Ministerul Transporturilor a pregatit un pachet de acte normative care vizeaza atat normele de aplicare a OG 27/2011 privind transporturile rutiere, cat si clasificarea incalcarilor in foarte grave, grave si minore. La data inchiderii editiei, 10 noiembrie, ele se aflau insa inca in faza de proiect publicat pe site-ul MTI, in ciuda faptului ca, in mai putin de o luna (4 decembrie), ar trebui sa intre in vigoare.
Ca o noutate, normele de aplicare a OG 27/2011 introduc obligativitatea dotarii vehiculelor cu placute din care sa rezulte dimensiunile si masele maxime admise/autorizate ale vehiculului, care vor face dovada conformitatii vehiculului respectiv cu prevederile legislatiei comunitare referitoare din domeniu.
Incalcari foarte grave
Va prezentam, in continuare, o parte dintre incalcarile considerate foarte grave de actele normative care ar trebui sa intre in vigoare:
– efectuarea transportului rutier sau a activitatilor conexe fara licenta sau cu licenta retrasa, suspendata, expirata sau declarata pierduta;
– instrainarea licentei, a autorizatiei de transport international sau a oricaror alte documente necesare efectuarii transporturilor rutiere si utilizarea acestora de catre o persoana fizica sau juridica, alta decat titularul;
– efectuarea transportului rutier cu un vehicul fara copie conforma;
– utilizarea de conducatori auto fara atestat profesional;
– nerespectarea reglementarilor privind cabotajul;
– efectuarea transportului rutier international de persoane prin servicii regulate prin intermediul unui sub-contractant care nu este indicat in autorizatie;
– utilizarea unui vehicul pentru care s-a dispus masura imobilizarii;
– sustragerea de la efectuarea controlului in trafic rutier;
– sustragerea sau obstructionarea efectuarii controlului la sediu;
– efectuarea activitatii de pregatire practica a persoanelor in vederea obtinerii permisului de conducere, fara a detine autorizatie de scoala de conducatori auto sau autorizatie de instructor auto;
– efectuarea activitatii de pregatire si perfectionare a persoanelor din domeniul transporturilor rutiere fara a detine autorizatie de centru de pregatire si perfectionare;
– neoprirea vehiculului in trafic la semnalul regulamentar al inspectorilor;
– utilizarea legitimatiilor de transport tip card de catre alte persoane decat de cele indreptatite si in alte conditii decat cele recunoscute de legislatia in vigoare;
– utilizarea unor conducatori auto straini fara drept de munca in Romania;
– efectuarea transportului rutier cu vehicule care prezinta defectiuni tehnice majore, stabilite potrivit legislatiei in vigoare;
– efectuarea transportului rutier cu vehicule rutiere care prezinta defectiuni tehnice periculoase, stabilite potrivit legislatiei in vigoare;
– efectuarea transportului rutier de marfuri cu depasirea cu cel putin 20% a masei totale maxim autorizate pentru vehiculele cu o incarcatura utila admisibila care depaseste 12 tone sau cu cel putin 25% a masei totale maxim autorizate pentru vehicule cu o incarcatura utila admisibila care nu depaseste 12 tone;
– nerespectarea obligatiei de a utiliza la efectuarea transporturilor rutiere numai vehicule rutiere a caror stare tehnica corespunde reglementarilor nationale de siguranta rutiera si de protectia mediului inconjurator, cu inspectia tehnica periodica valabila si certificate clasificate/incadrate corespunzator, conform prevederilor legale in vigoare;
– nerespectarea obligatiei de a se asigura ca persoanele angajate in functii care concura la siguranta rutiera sunt titulare ale unui certificat/atestat profesional valabil eliberat conform reglementarilor legale in vigoare;
– nerespectarea obligatiei de a nu permite plecarea in cursa a vehiculelor rutiere care au tahograful sau limitatorul de viteza defect, nesigilat sau fara suficiente foi de inregistrare pentru efectuarea intregului parcurs al transportului;
– nerespectarea obligatiei de a nu permite interventia persoanelor neautorizate asupra aparatelor tahograf si a limitatoarelor de viteza;
– nerespectarea obligatiei de a monta, numai prin agenti economici autorizati, aparate tahograf si limitatoare de viteza;
– utilizarea de conducatori auto fara contract de munca, aviz medical si/sau aviz psihologic valabile;
– nerespectarea de catre intreprinderea de transport rutier in cont propriu a obligatiei de a transporta doar persoanele angajate ale intreprinderii, nominalizate in documentul de transport;
– nerespectarea de catre operatorul de transport rutier a obligatiei de a depune licenta de transport/licenta comunitara si/sau copiile conforme ale acesteia la sediul inspectoratului teritorial al ISCTR in raza caruia s-a efectuat controlul, in termen de maximum 5 zile lucratoare de la comunicarea masurii suspendarii acestor documente;
– nerespectarea de catre operatorii economici care desfasoara activitati conexe transportului rutier a obligatiei de a inlocui managerul de transport in termen de 30 zile, in situatia in care acesta nu mai indeplineste aceasta functie sau in cazul in care acesta nu mai indeplineste conditia de buna reputatie ori competenta profesionala.
Limita de 50.000 de euro – din nou – pentru expeditori
Normele OG 27/2011 stabilesc din nou limita financiara de 50.000 de euro pentru licentierea caselor de expeditii, prin capital si rezerve. Practic, firma va trebui sa prezinte pentru licentiere un document doveditor privind indeplinirea conditiei de capacitate financiara pe baza conturilor anuale certificate de un auditor sau de o persoana acreditata in mod corespunzator, din care reiese ca dispune in fiecare an de capital si rezerve in valoare de minim 50.000 euro. In situatia in care intreprinderea nu dovedeste detinerea acestor rezerve financiare, poate sa prezinte o garantie bancara sau asigurare, eliberat/eliberata de una sau mai multe banci sau de alte institutii financiare, inclusiv societati de asigurare.
La licentierea caselor de expeditii, vor fi avute in vedere, pe langa capacitatea financiara, conditii privind baza materiala, competenta profesionala si onorabilitatea. Potrivit actului normativ citat, conditia de baza materiala se va considera indeplinita daca operatorul economic face dovada detinerii cu orice titlu a unui spatiu pentru desfasurarea activitatii, iar cea de competenta profesionala daca operatorul are angajat un manager de transport care conduce activitatea de intermediere avand certificat de competenta eliberat de ARR. Licenta pentru activitati conexe transportului rutier se elibereaza pentru fiecare tip de activitate conexa, perioada de valabilitate a acesteia fiind de 5 ani.
De mentionat ca ARR va intocmi Registrul operatorilor economici care desfasoara activitati conexe transportului rutier, intermediere putand face doar firmele inscrise in aceasta lista. Registrul va include date de identificare ale operatorilor economici, date privind managerii de transport, date privind licentele detinute si sanctiunile aplicate fiecarei companii in parte.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro