Energia electrica devine o alternativa de propulsie din ce in ce mai populara si in randul vehiculelor comerciale. Si pentru a demonstra ca este vorba despre o solutie viabila nu numai atunci cand este vorba despre autoturisme, dar si in privinta vehiculelor comerciale grele, Renault Trucks a oferit spre utilizare, la jumatatea lunii octombrie, companiei logistice STEF-TFE, un vehicul Midlum de 16 t, in intregime electric, marcand, conform producatorului, premiera mondiala a celui mai mare vehicul de transport marfa cu acest tip de propulsie.
Noul vehicul ofera o solutie silentioasa si nepoluanta pentru livrarile in interiorul oraselor, fiind perfect adaptata mediului urban. Acesta va fi testat timp de un an in livrarea de produse proaspete catre magazinele din lantul Carrefour in centrul si imprejurimile Lyon-ului (Franta). Proiectul este rezultatul unui parteneriat tehnologic intre Renault Trucks, PVI si IFP Energies Nouvelles, ca parte a proiectului Melodys.
Prin folosirea acestui camion experimental, livrarile catre magazinele din centrul orasului pot fi facute dimineata, devreme (intre orele 5 si 7 am), dupa care vor fi deservite alte centre, cum ar fi Carrefour Planet, la Venissieux, vehiculul parcurgand, in total, o distanta de 75 km.
Midlum electric de 16 t ofera un confort acustic fara precedent soferului si rezidentilor din zonele deservite, fiind complet silentios. Pune la dispozitia beneficiarilor o sarcina utila de 5,5 t, are o autonomie de 100 km, iar bateriile pot fi complet reincarcate in 8 ore.
Parteneri pentru ecologie
STEF-TFE este liderul european in domeniul operatiunilor logistice sub temperatura controlata, oferind servicii de transport, depozitare, comunicatii etc, in principal in domeniul produselor alimentare care necesita temperaturi cuprinse intre -25 si +18 grade C. Grupul dispune de 15.000 angajati in opt tari, 215 platforme si depozite si peste 4.000 combinatii de cap tractor-semiremorca, jumatate dintre ele aflate in proprietate.
Carrefour este prezent in Franta sub 4 forme: hipermarket, supermarket, magazin si cash&carry, avand nu mai putin de 4.500 magazine in aceasta tara.
Misiunea IFP Energies Nouvelles este de a oferi institutiilor publice si industriei din domeniul energiei, transporturilor si mediului solutii tehnologice eficiente, economice, ecologice si sustenabile, in calitate de centru de cercetare, inovatie si training de domeniu public.
In fine, PVI este specializat in dezvoltarea si productia la scara mica si medie de vehicule comerciale destinate utilizarii in mediu urban, cum ar fi pentru aplicatii de colectare a deseurilor menajere, pentru livrari si pentru transport persoane. Experienta sa se bazeaza pe feed-back-ul obtinut prin intermediul a peste 1.000 de vehicule electrice sau pe gaz care opereaza in prezent in Franta si in alte tari europene.
Maxity Electric, testat in Suedia
Si pentru ca tot a venit vorba despre experimente cu vehicule electrice, companiile suedeze Renova si Swedavia au testat in utilizarea de zi cu zi modelul Renault Maxity Electric.
Swedavia, cel mai mare operator aeroportuar din Suedia, a incercat modelul timp de trei saptamani, utilizandu-l pentru colectarea de obiecte reciclabile de dimensiuni mici (in special hartie), pe aeroportul Landvetter din Göteborg. Apoi vehiculul a fost transferat catre Renova, o companie specializata in colectarea, procesarea si reciclarea deseurilor, care a continuat sa il testeze pana la sfarsitul lunii septembrie. In cadrul acestei companii, vehiculul a fost utilizat pentru colectarea de deseuri de la facilitatile de reciclare din centrul Göteborg-ului, cate o tona o data de mobila sau aparatura electronica de dimensiuni mari.
Aceste teste, cu un Maxity panel van cu oblon ridicator spate, sunt primele de pe piata nordica, dupa ce vehiculul a trecut prin incercari in utilizarea de zi cu zi si in cadrul unor companii frantuzesti, cum ar fi Tafanel si Bruneau.
Pentru aceste teste, Renault Trucks a pregatit cate doi soferi din fiecare dintre companiile partenere, fiind prima data pentru ei cand trebuiau sa conduca un vehicul electric. In total, pe perioada testelor, Maxity a acoperit o distanta totala de 324 km.
Renault Midlum 16 t electric
– Arie de operare/autonomie: 100 km
– Timp de reincarcare: 8 ore
– Putere motor electric: 103 kW
– 3 baterii litiu-ion cu o capacitate totala de 150 kWh
– Sarcina utila: 5,5 t
– Caroserie: frigorifica
Raluca MIHAILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro