Avem cateva luni dificile inaintea noastra. Cum va fi? Suntem oare pregatiti? Despre tendinte, temeri si solutii, am vorbit cu presedintele Asociatiei Europene de Logistica (ELA), Jos Marinus.
Ziua Cargo: Cum a fost anul trecut pentru industria logistica de pe piata europeana?
Jos Marinus: Anul trecut a fost deja unul dificil pentru piata logistica, pentru ca operatorii tocmai ieseau din criza care a inceput in 2008. In prezent, ne temem cu totii de o noua criza si este posibil ca situatia sa devina si mai dificila pe piata transporturilor. Poate ca da, poate ca nu, pentru ca e nevoie de o stabilizare. Piata cunostea un excedent al cererii si, daca aceasta va scadea din nou, nu este neaparat rau pentru piata. Capacitatea va scadea si ea, companiile nu vor mai investi in camioane si semiremorci si oferta se va calma, iar atunci cand economia va creste din nou, in 2013 cred, preturile se vor majora, pentru ca nu va fi suficienta capacitate. Toate aceste lucruri sunt interconectate si se afla intr-o continua miscare.
Cum credeti ca va fi urmatoarea perioada?
Consider ca inca avem cateva luni dificile inaintea noastra, ne vom confrunta cu o scadere a cererii si, in consecinta, se vor micsora si preturile. Deja in Vestul Europei au inceput concedierile, desi nu au aparut inca la stiri. Companiile iau aceasta masura deoarece a scazut cererea, iar toate acestea se intampla din cauza conditiilor din sistemul bancar. Lumea este putin speriata, pentru ca nu mai poti avea nici o certitudine, iar instabilitatea este accentuata, motiv pentru care nu se iau initiative, amanandu-se investitiile si achizitiile.
Mi-e teama ca va fi o cadere importanta si ne-am pregatit deja, ca asociatie, pentru aceasta eventualitate. Parametrul principal pentru o asociatie este numarul de companii membre. Iar primul lucru pe care il „taie” companiile pentru a-si reduce costurile sunt cotizatiile de membru, costurile cu trainingul, participarea la evenimente etc. Noi suntem, intr-un fel, in „linia intai” a economiei, afectati destul de devreme atunci cand lucrurile incep sa mearga mai lent.
Care sunt tendintele in privinta eficientei?
Tendintele in domeniul eficientei au la baza, in prezent, colaborarea, iar in termenii transportului – optimizarea, imbunatatirea gradului de umplere a camioanelor, combinarea produselor grele si usoare. Pentru a va da un exemplu, lucram cu Evian foarte mult pe calea ferata. In prezent, vagoanele livreaza de la fabrica la depozit si se intorc goale, ceea ce este incredibil in raport cu transportul rutier, unde fiecare mc este validat. Altfel spus, este inca foarte mult de facut in privinta combinarii volumelor, in privinta utilizarii unor camioane mai lungi, a unora mai usoare, pentru cresterea sarcinii utile. Nu in ultimul rand, foarte important este si domeniul IT, instrumente care optimizeaza rute, dar si incarcarile-descarcarile, pentru a minimiza mersul la gol si pentru a putea folosi camionul 24 h pe zi, cu 2-3 soferi.
Este simplificarea proceselor in logistica o tendinta la ora actuala pe piata?
Privind prin prisma sigurantei, incercam sa dezvoltam ceea ce se cheama „reguli cardinale”, care trebuie intotdeauna avute in vedere. Avem nevoie de un set de standarde simple care pot fi aplicate de toate depozitele. Incercam sa stabilim si in compania pentru care lucrez zece reguli cardinale simple (ex. purtarea castilor, a pantofilor de protectie etc). Internationalizarea unor astfel de reguli ar fi o idee buna. Este posibil ca la certificarea standardelor ELA sa se mearga in aceasta directie. Toate companiile au probabil manuale de instructiuni pentru standarde, dar cred ca acestea trebuie simplificate. Ceea ce incercam sa facem este sa inlocuim aceste manuale prin elemente simple, pictograme, imagini. Cred ca multe companii sunt gata sa faca asta.
Care credeti ca va fi raportul tren/camion in urmatorii ani?
Fie ca ne place sau nu, calea ferata are un viitor incontestabil. La Evian, facem 50-60% din expeditiile din fabrica pe calea ferata, nu pentru ca ne place asta, ci pentru ca este o obligatie. Fabricile noastre sunt in mijlocul muntilor, un mediu protejat, unde nu poti intra cu 500 de camioane pe zi. Un tren poate transporta 1000 paleti intr-o singura cursa, ceea ce inseamna 40 de camioane. Nu este vorba despre inlocuirea rutierului cu feroviarul, ci despre o combinare eficienta a ambelor moduri de transport. Nu putem face totul pe tren, dar etapele lungi pot fi parcurse pe calea ferata si cursele mai scurte pe sosea.
La nivel european, sunt prea putine sau prea multe camioane?
Pentru o vreme, s-a manifestat o lipsa de camioane. Din 2008, nu au mai fost investitii importante in vehicule iar cererea a scazut. Apreciez ca in prezent se manifesta inca o oarecare lipsa de camioane si de soferi buni. Dar maine se va manifesta din nou un excedent de capacitate.
Care credeti ca este stadiul la care este logistica romaneasca in prezent, din punct de vedere al eficientei si maturitatii pietei?
Aud mai mereu ca starea drumurilor romanesti este groaznica, iar dezvoltarea logisticii este in stransa conexiune cu dezvoltarea retelei rutiere. Dar, in afara de acest aspect, vad ca sunt pe piata toti marii operatori internationali, care au aplicat si aici standardele cu care sunt obisnuiti in Vestul Europei. Deci, personal, cred ca nu mai sunt diferente foarte mari in privinta maturitatii intre Romania si Europa de Vest. Important este sa fii flexibil si sa vrei sa te adaptezi, ceea ce se intampla si aici.
Care este mesajul dvs catre piata romaneasca de logistica?
Mesajul meu catre oameni este sa continue sa faca aceeasi treaba buna ca si pana acum, sa continue sa se miste dinamic, cu agilitate, sa continue sa fie flexibili si creativi. Sunteti nevoiti sa va uitati la fiecare leu cheltuit, dar este o veste buna ca va descurcati cu mai putine resurse si colaborati.
Raluca MIHAILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro