Cresterea modesta in industria auto la nivel global va continua in 2012, pe masura ce cererea in pietele emergente se va tempera iar vanzarile in majoritatea pietelor dezvoltate vor stagna. Toate acestea anunta o expansiune modesta a pietei auto la nivel international, de doar 3% pentru acest an, se arata intr-un studiu realizat de Ernst & Young.
Ca in orice domeniu, si industria auto a fost afectata serios de dezechilibrul economic ce s-a instaurat la nivel mondial, de aceea sunt cateva elemente care pot influenta serios evolutia pietei auto in urmatorul an.
Puncte critice in 2012
Desi perspectiva pe termen lung ramane pozitiva, incetinirea cresterii pietelor emergente va fi un motiv de ingrijorare pentru industria auto in 2012. Asteptarile privind evolutia celor mai importante piete auto din lume vizau o revenire la nivelul din 2007 pana anul acesta. Cel mai probabil insa, pietele auto dezvoltate din Europa vor inregistra in continuare vanzari modeste, ca urmare a crizei datoriilor suverane, in timp ce cresterea vanzarilor in Statele Unite ramane deocamdata incerta. La nivel global, s-a intensificat competitia intre producatorii de piese auto OEM, lucru ce va pune presiune pe lantul de aprovizionare din industria auto. Economiile emergente, in special China, au devenit cele mai mari piete pentru o serie de producatori de piese cu operatiuni globale. In consecinta, acesti producatori se confrunta cu situatia in care trebuie sa isi apere cota de piata in tarile de origine, concomitent cu nevoia de a castiga teren in pietele emergente. Industria auto isi va reveni in 2012, dupa impactul celor doua dezastre naturale care au generat o penurie severa de piese in ultimul an – cutremurul din Japonia si inundatiile din Thailanda. Desi au cauzat reduceri importante ale stocurilor, aceste evenimente au oferit companiilor ocazia unica de a evalua procesul de productie si de a stabili procese pentru a raspunde unor astfel de provocari in aprovizionare pe viitor. O constanta ramane si incertitudinea privind preturile materiei prime. Acesta va continua sa fie un motiv de ingrijorare pentru furnizorii din sectorul auto si in 2012. In acest context, acestia vor fi nevoiti sa analizeze diverse scenarii, de la structurarea unor contracte de stabilire a preturilor, pana la strategii de aprovizionare in comun (joint supply strategies).
Tendinte din 2011 ce se continua si in 2012
In contextul unui nivel estimat al vanzarilor stabil spre pozitiv, majoritatea companiilor auto va urmari o crestere sustenabila a profiturilor iar tendinta generala de a creste transparenta privind situatia lantului de aprovizionare se va manifesta si in 2012. Totodata, producatorii din industria auto vor continua sa colaboreze pentru a dezvolta motoare si vehicule cu emisii scazute pentru a raspunde presiunilor legislative. Cu toate acestea, cererea va ramane in continuare scazuta. Cresterea marginala a listarilor generata de activitatea companiilor chinezesti va continua in 2012. Desi fuziunile, achizitiile si activitatea de „private equity“ au stagnat in 2011, exista un apetit neasteptat pentru tranzactii in industria auto in urmatorul an, asa cum a relevat cel mai recent Capital Confidence Barometer realizat de Ernst & Young in octombrie 2011. „Tendintele care se contureaza pe piata auto pentru 2012 la nivel global si regional se vor regasi intr-o anumita masura pe plan local. In Romania insa, evolutia cererii si a vanzarilor va fi nuantata de cadrul legislativ intern, care a marcat piata auto in mod semnificativ in ultimii ani. Este vorba despre noua formula a taxei auto care va descuraja puternic tranzactiile cu masini second-hand inmatriculate inainte de 2007 si despre gura de oxigen pe care o reprezinta programul Rabla pe piata interna. Daca 2011 a insemnat un an de stabilizare a vanzarilor dupa picajul din perioada 2008-2010, anul acesta se inscrie intr-o anumita continuitate, cu evolutii rezervate, dar pozitive si apetit pentru sustenabilitate“, a explicat Andra Casu, Tax Senior Manager la Ernst & Young Romania.
Despre Ernst & Young
Ernst & Young este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 152.000 de angajati in 700 de birouri din 140 de tari si venituri de aproximativ 22,9 miliarde dolari in anul 2011. Reteaua este bine integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ajuta la acordarea clientilor de servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume. In Romania, Ernst & Young este unul dintre liderii de pe piata serviciilor profesionale inca de la infiintare, in anul 1992. Cei peste 450 angajati din Romania si Republica Moldova furnizeaza servicii integrate de audit, asistenta fiscala, asistenta in tranzactii si servicii de asistenta in afaceri catre companii multinationale si locale. Compania are birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara si Chisinau.
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro