Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a scos la licitatie, pe o perioada de doi ani (2012-2014), intretinerea drumurilor din administrare. Serviciile pe care le va achizitiona cuprind atat lucrarile curente de vara (reparatii carosabil), cat si de iarna (deszapezire), insa fata de vechile contracte sunt incluse sanctiuni extrem de dure pentru firmele care nu isi indeplinesc obligatiile.
Astfel, in caietele de sarcini, sunt prevazute penalizari intre 10% si 20% din valoarea comenzii, in caz de nerealizare a lucrarilor de vara, si de pana la 100.000 de euro pentru neexecutarea totala a deszapezirii.
Totodata, au fost stabilite standarde de cost: de 9.700 euro/km, vara, si intre 2.500 si 4.500 euro/km, iarna.
Licitatiile sunt organizate separat pentru Directia Regionala de Drumuri si Poduri (DRDP) Bucuresti, Craiova, Cluj si Brasov. Depunerea ofertelor de catre firmele interesate s-a realizat pe 9 februarie, deschiderea ofertelor avand loc astfel:
* in 10 februarie – pentru DRPD Craiova
* in 13 februarie – pentru DRPD Bucuresti
* in 14 februarie – pentru DRPD Cluj
* in 15 februarie – pentru DRPD Brasov
CNADNR a cuprins in caietele de sarcini prevederi aspre pentru firme, pentru a reduce cat mai mult cheltuielile de intretinere curenta (fata de contractele in vigoare la acest moment).
Astfel, s-au intocmit caiete de sarcini unitare pentru toate directiile regionale de drumuri si poduri.
Tarifele utilizate pentru inchirierea autoutilajelor pentru intretinerea curenta pe timp de iarna cuprind numai: tarif pentru ora de actiune; tarif tehnologic (asteptare) – numai salariul deserventului, fara amortisment, cheltuieli indirecte si beneficiu.
La evaluarea activitatii de iarna au fost respectate prevederile Normativului privind prevenirea si combaterea inzapezirii drumurilor publice ind. AND 525/2011 (revizuit in anul 2011), care prevede, pe scurt, injumatatirea timpilor de actiune fata de anii trecuti.
Au fost inasprite sanctiunile pentru neindeplinirea culpabila a obligatiilor contractuale. Astfel, pentru activitatea de vara:
– pentru neindeplinirea totala a unei comenzi, prestatorul va plati daune compensatorii in cuantum de 20% din valoarea comenzii;
– pentru neindeplinirea partiala a unei comenzi, prestatorul va plati daune compensatorii de 10% din valoarea comenzii;
Pentru activitatea de iarna:
– pentru neexecutarea totala a unei comenzi, prestatorul va plati daune compensatorii de 100.000 euro;
– in cazul unei defectiuni, prestatorul va inlocui utilajul defect in maxim 2 ore de la constatare;
– utilajele de deszapezire (inchiriate) vor fi dotate cu GPS (pentru monitorizare si evidenta activitatii) si cu softul aferent, furnizand orele de functionare si traseele parcurse, care vor fi atasate la situatiile de lucrari;
– contractul poate fi reziliat unilateral de catre Directia Regionala de Drumuri si Poduri.
De asemenea, incetarea contractului de servicii si lucrari nu va produce efecte asupra altor drepturi sau prerogative ale beneficiarului si prestatorului, dobandite in baza contractului.
Standard de cost: 9.700 euro/km vara
Reamintim ca Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI) a elaborat standarde de cost pentru intretinerea curenta a drumurilor pe timp de vara si pe timp de iarna.
Astfel, costul unitar pentru activitatea de vara este de 40.705 lei/km (9.692 euro), exclusiv TVA. Perioada de desfasurare a lucrarilor de intretinere este 1 aprilie – 31 octombrie a aceluiasi an.
„Standardul de cost pentru activitatea de intretinere curenta pe timp de vara – indicativ SCOST AV- 2/MTI, aprobat prin OMTI nr. 314/04.05.2011 -, defineste costul estimat pentru mentinerea viabilitatii unui kilometru de drum, in vederea asigurarii circulatiei rutiere si a confortului utilizatorilor pe reteaua de drumuri nationale.
La stabilirea costului lucrarilor s-a avut in vedere necesarul lucrarilor si serviciilor conform Normativului pentru intretinerea si repararea drumurilor nationale indicativ AND 554/2002“, ne-a precizat Daniela Draghia, directorul general al CNADNR.
Intre 2.500 si 4.500 euro/km iarna
Cat priveste standardul de cost pentru activitatea de intretinere curenta pe timp de iarna (indicativ SCOST DZDN-1/MTI aprobat prin OMTI nr. 1034/27.12.2010), acesta stabileste, de fapt, fondurile necesare deszapezirii in perioada 1 noiembrie – 31 martie a anului urmator.
„La elaborarea standardului de cost, s-a tinut cont de nivelurile de viabilitate a drumurilor pe care se executa interventiile si de dotarea bazelor de deszapezire pe timp de iarna. In functie de media zilnica anuala a autovehiculelor (MZA) care circula pe reteaua de drumuri nationale si autostrazi, au rezultat 3 nivele de viabilitate, avand costuri diferite pe fiecare nivel“, a explicat directorul general CNADNR.
Nivel de viabilitate I: MZA mai mult de 8.000 vehicule, cost unitar pe 1 km: 18.936 lei (4.509 euro) exclusiv TVA;
Nivel de viabilitate II: MZA intre 750 – 8.000 vehicule, cost unitar pe 1 km: 15.491 lei (3.688 euro) exclusiv TVA;
Nivel de viabilitate III: MZA mai putin de 750 vehicule, cost unitar pe 1 km: 10.584 lei (2.520 euro), exclusiv TVA.
A1, A2 si Centura Pitesti, licitate in 2009
„Aceste standarde de cost stau la baza determinarii valorilor estimate in actiunea CNADNR SA de achizitie a lucrarilor si serviciilor aferente intretinerii curente vara – iarna pentru perioada 2012 – 2014. Licitatiile pentru intretinerea multianuala a Autostrazii A1 Bucuresti-Pitesti (km 10,6 – km 106,5), a Centurii Pitesti (km 0 – km 13,6) si a Autostrazii A2 Bucuresti-Cernavoda (km 9,5 – km 161) au avut loc in cursul anului 2009, iar acordurile cadru semnate in urma acestor licitatii sunt valabile in prezent“, a precizat sefa CNADNR.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro