Premierul Victor Ponta i-a cerut, vineri, ministrului Transporturilor, Ovidiu Silaghi, „să finalizeze mai repede negocierile pentru contractele de deszăpezire a drumurilor naţionale şi autostrăzilor”, pentru că vrea să ştie exact cât va costa acest serviciu în iarna care va veni. Licitaţiile – despre care premierul spune că “aparţin fostei guvernări, nu sunt ale noastre” – au fost lansate în februarie, dar procesul s-a reluat în august. Ofertele au fost deschise de CNADNR în septembrie, dar încă nu au fost anunţaţi câştigătorii. Dacă s-au respectat caietele de sarcini întocmite de fosta guvernare, condiţiile sunt mai dure pentru firmele de deszăpezire şi întreţinere a drumurilor, cu standarde de cost şi sancţiuni mari şi punctuale. Silaghi susţine că a reuşit să reducă preţurile cu 30%, dar şeful Executivului i-a cerut să mai taie. CNADNR a pus la bătaie 363 milioane de lei pentru deszăpezirea din această iarnă.
„Aş vrea să să aveţi utilajele pregătite. Vă spun fără ironie: „Iarna nu-i ca vara”. Când se încheie toate licitaţiile, vreau să văd cât costă deszăpezirea, să văd şi eu că zăpada din România nu-i mai grea decât în alte ţări”, a spus Victor Ponta.
În urmă cu câteva zile, premierul a fost întrebat de jurnalişti dacă ştie că deszăpezirea unui kilometru de drum va costa 6.250 euro, iar el a negat. Acum i-a atras atenţia ministrului Silaghi: „Să nu aflu din presă cât costă deszăpezirea!”.
Ministrul Transporturilor l-a informat însă că preţul din contractele de deszăpezire a fost redus cu 30%, inclusiv prin plata a doar 8 ore de staţionare a utilajelor faţă de 24 ore până în prezent.
Şeful Executivului l-a întrebat dacă reducerea nu este doar un efect al articolelor de presă, caz în care a opinat că preţurile pentru deszăpezire ar putea fi scăzute în continuare.
“Asta cu preţurile, înţeleg, aşa, că de la prima strigare cu 30%, deci cu 30% mai puţin decât anul trecut, dar părerea mea este că poate le mai discutaţi. Am înţeles că sunteţi mulţumiţi că aţi redus ce făceau ăia dinainte, dar eu nu sunt mulţumit, tot cred că suntem mai sus decât ar trebui să fie. Dacă s-au redus 30% din costuri numai aşa, că a scris în presă şi am făcut puţină presiune, înseamnă că mai este loc”, a spus Ponta.
La Autostrada Soarelui există un tronson pentru care nu s-a înscris nimeni. Ministrul Silaghi nu pare îngrijorat, afirmând că “avem şi mijloace proprii”.
“Deci avem şi dotare proprie, CNADNR are şi mijloace proprii. Dacă nu se va înscrie nimeni, le vom face prin mijloace proprii”, a asigurat el acum o săptămână, la întîlnirea cu reprezentanţii constructorilor care au aflat că nu îşi vor primi anul acesta banii pentru lucrările efectuate.
Magda SEVERIN