Noutati fiscale 2010

Toamna anului 2010 a adus, prin intermediul Guvernului nostru, o serie de noutati in materie fiscala, desigur, asa cum ne-am obisnuit, prin ordonante de urgenta. Avem in vedere in articolul de fata cele trei ordonante de urgenta care au modificat Codul de procedura fiscala, Codul fiscal si Legea societatilor comerciale, respectiv ordonantele de urgenta ale Guvernului nr. 87, nr. 88 si nr. 90, din 2010.

 

Noutati in materie de procedura fiscala de la 1 octombrie si de la 1 noiembrie 2010

1. In primul rand, trebuie mentionata o noutate absoluta in dreptul procedural fiscal dupa 1989, respectiv introducerea principiului compensarii de drept a creantelor contribuabililor fata de stat (reprezentate de sumele de rambursat/restituit de la stat catre contribuabili) cu creantele statului fata de contribuabili (reprezentate de impozite, taxe, contributii etc). Masura fiscala este aplicabila incepand cu data de 1 noiembrie 2010 si reprezinta alinierea materiei fiscale la principiul compensarii de drept care se aplica dintotdeauna in materia dreptului comun.

Ce inseamna compensarea de drept in materie fiscala?

Inseamna ca operatiunea de stingere prin compensare a obligatiilor reciproce intre un contribuabil si stat, reprezentat prin autoritatile sale centrale si locale, va avea loc de drept la data la care creantele exista deodata, fiind deopotriva certe, lichide si exigibile.

In prezent, compensarea in materie fiscala este posibila, insa se realizeaza, respectiv producea efecte doar la data cererii contribuabililor ori la data constatarii indeplinirii conditiilor acestei operatiuni din oficiu de catre organele fiscale. Aceasta insemna ca stingerea creantelor reciproce certe, lichide, exigibile se realizeaza la o alta data – data cererii contribuabililor ori la data constatarii de organele fiscale – decat cea in care de fapt si de drept conform dreptului comun, se intalneau creantele reciproce pana la concurenta celor mai mici, pentru a putea fi stinse prin compensare. Consecinta cea mai importanta este asupra calculului accesoriilor pentru sumele care se sting prin compensare. Insa, incepand cu data de 1 noiembrie 2010, ca urmare a reglementarii exprese a compensarii de drept, creantele/obligatiile reciproce se sting, pana la concurenta celor mai mici, la data la care creantele exista deodata, fiind deopotriva certe, lichide si exigibile. Desigur, consecinta este ca, fata de procedura existenta in prezent, se scurteaza si perioada pentru care se datoreaza si se calculeaza accesorii pentru obligatiile reciproce stinse prin compensare. Organele fiscale nu mai fac decat sa constate la ce data s-au indeplinit conditiile compensarii de drept. Sa speram ca operatiunea compensarii de drept va putea fi pusa in practica fara probleme prin adaptarea sistemului informatic fiscal la noul principiu.

2. O alta noutate in materie de procedura fiscala este reprezentata de reducerea nivelului dobanzii de intarziere de la 0,05% la 0,04% pentru fiecare zi de intarziere incepand cu data de 1 octombrie 2010. Aceasta masura nu este foarte semnificativa pentru mediul de afaceri din punct de vedere al cuantumului reducerii, insemnand o reducere de la 18,25% pe an la 14,6% pe an a dobanzii, daca tinem seama totusi si de cuantumul destul de mare al penalitatilor de intarziere, pe care le-am analizat in articolul nostru publicat in revista Ziua Cargo din luna iunie 2010, pagina 30.

3. Tot incepand cu data de 1 octombrie 2010, gasim in Codul de procedura fiscala doua prevederi importante pentru contribuabili in materie de executare silita pentru recuperarea creantelor fiscale. Este vorba de reglementarea potrivit careia in cazul in care la organul fiscal competent exista o cerere de restituire/rambursare in curs de solutionare a contribuabilului, iar cuantumul sumei solicitate este egal cu sau mai mare decat creanta fiscala datorata de acesta, organul fiscal competent nu va proceda la actiuni de executare silita potrivit legii, asteptand solutionarea cererii. De asemenea, in cazul in care executarea silita este inceputa de catre organul fiscal, iar ulterior contribuabilul debitor depune o cerere de restituire/rambursare conform careia cuantumul sumei solicitate este egal cu sau mai mare decat creanta fiscala pentru care s-a inceput executarea silita, executarea silita se suspenda in virtutea legii la data depunerii cererii. Se recomanda, insa, atentie marita pentru contribuabili in ceea ce priveste eventuala reluare a executarii silite dupa solutionarea cererilor de restituire/rambursare, precum si accesoriile datorate.

Noutati in materia Codului fiscal incepand cu 1 octombrie 2010

Dupa lungi si controversate discutii, Guvernul a decis in sfarsit abrogarea, incepand cu data de 1 octombrie 2010, a impozitului minim. Aceasta abrogare in cursul anului fiscal 2010, coroborata cu mecanismul de determinare a impozitului minim strans legal de impozitul pe profit datorat de contribuabili, a necesitat stabilirea de catre Guvern a unor prevederi fiscale tranzitorii pentru perioada de dinainte si dupa existenta impozitului minim.

Pe cale de consecinta, au fost stabilite reguli fiscale specifice pentru platitorii contribuabili in vederea determinarii impozitului pe profit, pe doua perioade fiscale, res pectiv perioada 1 ianuarie – 30 septembrie 2010, precum si pentru perioada 1 octombrie – 31 decembrie 2010. Aceasta impartire a avut drept consecinta si noi prevederi privind recuperarea pierderii fiscale anuale de catre contribuabili, precum si efectuarea platilor anticipate de catre contribuabilii care aplica sistemul de plata anuala a impozitului pe profit cu efectuarea de plati anticipate.

Noutati privind depunerea si publicarea situatiilor financiare anuale incepand cu 1 ianuarie 2011

Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 90/2010 prin care a fost modificata si completata Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, aduce, printre altele, si noutati privind depunerea si publicarea situatiilor financiare anuale.

Potrivit acestui act normativ, incepand cu 1 ianuarie 2011, respectand conditiile Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, consiliul de administratie, respectiv directoratul societatilor comerciale este obligat sa depuna atat situatiile financiare anuale, cat si raportul consiliului de administratie, raportul cenzorilor sau raportul auditorilor financiari numai la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, si nu se vor mai depune la registrul comertului cum era prevazut in prezent. Aceste documente urmeaza a se depune in format hartie si in format electronic sau numai in forma electronica, avand atasata o semnatura electronica extinsa. In vederea realizarii publicitatii legale, Ministerul Finantelor Publice va transmite, electronic, la Oficiul National al Registrului Comertului, copii de pe urmatoarele acte: situatiile financiare anuale; situatiile financiare anuale consolidate, dupa caz; raportul consiliului de administratie; raportul consolidat al consiliului de administratie, dupa caz; raportul directoratului; raportul cenzorilor; raportul auditorilor financiari, dupa caz; indicatorii economico-financiari necesari efectuarii publicitatii legale.

Potrivit aceleiasi ordonantei de urgenta, confirmarea depunerii situatiilor financiare anuale si a documentelor anexate este obligatorie si se realizeaza:

a) printr-un anunt in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, contra cost desigur, pentru societatile comerciale care au o cifra anuala de afaceri de peste 10 milioane lei;

b) printr-un anunt publicat, pentru acces gratuit, pe pagina de internet a Oficiului National al Registrului Comertului, pentru societatile comerciale care au o cifra anuala de afaceri ce nu depaseste 10 milioane lei.

Nicoleta IACOB-ANCA

Avocat, IACOB-ANCA & ASOCIATII

nicoleta@iacob-anca.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.