Continuam seria studiilor preluate de Supply Chain Management Center de pe www.bestlog.org cu un exemplu privind importanta integrarii eficientei logistice cu cea de mediu.
INDITEX este unul dintre cei mai mari distribuitori de imbracaminte la nivel mondial, cu un portofoliu de 8 branduri – Zara, Pull and Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home si Kiddy‘s Class. Guvernul spaniol si Comisia Europeana au sporit amenzile pentru emisiile de CO2 in exces. Emisiile de CO2 ale INDITEX erau considerabile. INDITEX a realizat, de asemenea, importanta imaginii brandului pentru consumatori cu privire la sustenabilitate si responsabilitate fata de mediu, mai ales in zilele noastre. Mai mult, guvernul spaniol finanta eforturile companiilor privind diminuarea efectelor actiunilor lor asupra mediului inconjurator.
Pornind de la acesti factori, INDITEX a dezvoltat un Plan strategic de mediu pentru perioada 2007-2010, impartit in 5 proiecte speciale: Proiectul Magazin Sustenabil, Proiectul INDITEX Pro-Kyoto, Proiectul Integrare Energetica si de Mediu, Proiectul Amprenta de carbon si Proiectul Terra.
Proiectul Pro-Kyoto s-a focusat pe operatiunile logistice a caror sustenabilitate era una din valorile esentiale promovate de catre INDITEX. Consideratia Grupului fata de sustenabilitate, fata de schimbarile climatice si fata de Protocolul de la Kyoto s-a orientat catre o reducere cu 20% a emisiilor cu efect de sera in transporturi. In studiul prezent, ne vom concentra pe Proiectul Pro-Kyoto, deoarece sustenabilitatea operatiunilor logistice reprezenta una dintre valorile cheie in business-ul INDITEX.
Solutia
Obiectivul principal al proiectului Pro-Kyoto a fost reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera in transporturi. Pentru a atinge acest obiectiv, INDITEX a stabilit patru initiative de implementat si dezvoltat pana in anul 2010:
Programul Bio-Diesel – toate vehiculele pentru transport Zara urmau sa functioneze cu bio-diesel, pentru care s-a stabilit o retea de aprovizionare la punctele de incarcare si pe rutele de transport. Vehiculele in cauza erau operate de contractori logistici terti.
Cursurile de instruire pentru soferi privind conducerea eficienta din punct de vedere al combustibilului faceau parte dintr-un plan implementat alaturi de furnizorii logistici. Se stipula, de asemenea, ca toate vehiculele de transport pentru Zara trebuiau sa corespunda Normelor Euro 5 ale Comisiei Europene intrate in vigoare in 2009.
Vehiculele electrice cu emisii zero urmau sa fie utilizate in fabrici si centre logistice pentru a inlocui flota pe benzina.
Cel de-al doilea proiect era Magazinul Sustenabil. Acesta a implicat dezvoltarea criteriilor pentru sustenabilitate si utilizarea eficienta a energiei in magazinele de retail prin trei strategii principale:
• Modelul de magazin eco-eficient: INDITEX, alaturi de Universitatea din Vigo, a desemnat un model de management ecologic al energiei pentru magazinele de retail.
Echipamentul de iluminare urma sa fie schimbat cu un echipament care ofera eficienta sporita si consum redus de energie.
• Sustenabilitatea materialelor de ambalare si infoliere: lucrul in aceasta zona includea certificarea eco pentru toate pungile de plastic sau de hartie folosite de Grup (prin intermediul standardelor internationale precum FSC sau PEFC) si utilizarea materialelor biodegradabile la toate pungile de plastic. Programul acoperea managementul deseurilor din magazine, care era intreprins de agenti autorizati, si refolosirea si reciclarea materialelor, precum cutiile de carton, a umeraselor si a deseurilor generate in urma utilizarii computerelor.
• Instruirea tuturor angajatilor din magazine pentru sporirea constientizarii impactului asupra mediului.
Locatia INDITEX de la Arteixo (A Coruña) gazduia sediul central al Grupului precum si sediile operationale pentru brandurile Zara, Zara Home si Kiddy’s Class, centrul logistic al Grupului si 11 fabrici de textile.
INDITEX a implementat un nou sistem energetic integrat la Arteixo, care includea un generator propriu de 5.000 kW, o instalatie solara de 140 mp si o turbina eoliana de 850 kW. Sistemul acopera mai bine de 50% din necesarul de energie al locatiei Arteixo.
Grupul isi propusese instalarea unor sisteme similare in celelalte locatii principale. Planul implica implementarea urmatoarelor actiuni:
• Instalatii solare fotoelectrice in centrele logistice localizate in Meco (Madrid), Zaragoza si León, precum si la sediile principale ale Grupului in Tordera (Barcelona) si Elche (Alicante).
• Minimizarea emisiilor de monoxid de carbon prin inlocuirea petrolului cu gazele naturale pentru incalzire si pentru productia de abur pentru echipamentele de calcat din Arteixo si Sallent (Barcelona).
• O noua instalatie cogeneratoare in Tordera.
Obiectivul proiectului Amprenta de Carbon reprezenta cel de-al patrulea element al planului;
INDITEX urma sa masoare amprenta de carbon a fiecaruia dintre producatorii in fiecare proces de productie si sa adopte strategii pentru reducerea acesteia.
Proiectul Terra era elementul final al Planului Strategic de Mediu 2007-2010. INDITEX considera plantarea de copaci o modalitate eficienta de inchidere a buclei energie/CO2. Obiectivul acestui proiect era crearea masei forestiere necesare pentru absorbtia emisiilor generate de consumul de energie la birourile principale din Arteixo in proportie de 100%. INDITEX urma sa realizeze o reducere a emisiilor de gaze cu efect de sera si o crestere a proportiei din necesarul de energie obtinute din surse regenerabile.
Aceasta va duce la maximizarea utilizarii eficiente a energiei in productie la instruirea personalului cu privire la gestionarea aspectelor de mediu si la cresterea constientizarii sustenabilitatii de catre acestia.
INDITEX considera ca trebuia sa integreze un set de criterii sustenabile de dezvoltare in practicile de lucru pentru asigurarea unui management eficient al resurselor si pentru protejarea mediului pentru satisfactia cerintelor societatii.
Provocari
Provocarea 1: Reducerea cu 20% a emisiilor de CO2. Acesta era un obiectiv important deoarece, pentru atingerea lui, Grupul a initiat schimbari in mai multe sectoare ale activitatii, inclusiv in cadrul unor strategii logistice.
Provocarea 2: Biocombustibilii nu erau disponibili pentru a fi achizitionati in Spania.
Provocarea 3: Scepticismul personalului si teama fata de schimbarea tehnologiei (vehicule pe biocombustibili si vehicule electrice).
Lectii invatate si factori de succes
Lectia 1: Eficienta logistica si de mediu mergeau mana in mana. Deci, daca ambele erau gestionate in mod integrat, beneficiile economice, sociale si de mediu urmau sa rezulte simultan.
Lectia 2: Deciziile de investitie sustenabila privind imbunatatirile tehnologice si de productivitate trebuie sa puna in evidenta variabilele economice.
Lectia 3: Cand personalul este implicat complet in proiecte de acest tip, succesul se atinge mai usor.
Factorul de succes 1: INDITEX a aliniat strategia logistica criteriilor sustenabilitatii pentru a realiza imbunatatiri privind mediul, care pot contribui la crearea unei mai bune imagini in media a companiei.
Factorul de succes 2: soferii de camion au fost instruiti conform noilor tehnici de conducere; alti angajati au luat parte la instructaj pentru a se familiariza cu noua strategie.
Beneficii la nivel economic
Imaginea serviciilor Grupului si a brandurilor acestuia a fost imbunatatita prin bunele practici privind mediul. Aceasta practica prioritizeaza eficienta energiei in fabrici, depozite si camioane, insa fara implicatii negative pentru volumul de productie, pentru productivitate; reducerea consumului de energie duce la cresterea eficientei economice.
Beneficii la nivel de mediu
Emisiile de CO2 la nivelul Grupului urmau sa fie reduse cu 850 de tone pe an prin utilizarea biocombustibililor (in proportie de 80%) si folosirea de energie din surse regenerabile si din plantarea de copaci. Emisiile de gaze cu efect de sera urmau, de asemenea, sa fie reduse prin trecerea de la diesel la biocombustibili. Mai mult, producerea de biocombustibili si plantarea de copaci pentru proiectul Terra urmau sa aiba impact asupra folosirii terenurilor. Cu ajutorul statiei de productie a energiei din Arteixo, mai bine de 80% din combustibilii din fabrica urmau sa fie convertiti in energie utilizabila.
Productia de carton si deseurile rezultate in urma utilizarii computerelor fusesera reduse. Politicile privind ambalajele se axau pe utilizarea produselor reciclate si biodegradabile.
Beneficii la nivel social
Soferii Grupului urmau sa-si imbunatateasca aptitudinile de conducere pentru sporirea sigurantei, reducerea emisiilor, in timp ce personalul din cadrul birourilor si magazinelor Grupului a invatat sa lucreze intr-un mod sustenabil. Aceste masuri pentru dezvoltarea personalului au impact asupra incadrarii angajatilor, deoarece a fost nevoie de noi angajati pentru dezvoltarea acestui proces ambitios.
Transferabile
Companiile mari precum INDITEX isi permit sa investeasca in acest tip de proiecte pentru protejarea mediului si cresterea profiturilor. Energiile regenerabile alese depind de localizarea geografica (vant, soare, apa etc), insa, daca este aleasa cu grija, se poate folosi cel putin o sursa de energie regenerabila.
Limitari
Un proiect precum Planul Strategic de Mediu 2007-2010 INDITEX poate fi implementat in orice tara si in orice sector, luand in considerare sursa corespunzatoare de energie regenerabila din fiecare caz.
Adriana PALASAN
Managing Partner Supply Chain Management Center