De la competenta la excelenta

Companiile finaliste ale concursului „Romanian Transport Company of the Year 2010 – Continental“ au participat, pe poligonul de la Targu Mures, la cursurile de pregatire oferite de catre IFPTR.

Conducatorii auto prezenti au beneficiat de un program complex, in care pregatirea teoretica s-a impletit cu cea practica. Conditiile excelente, baza materiala moderna, precum si programul bine structurat si concentrat au asigurat un grad ridicat de acumulare a informatiilor de catre conducatorii auto.

Strategii pentru condus

Reglarea corecta a postului de conducere, tehnici de manevrare a volanului, potrivirea oglinzilor, viteza si modul de preluare a informatiilor din trafic, precum si reactiile corecte au fost cateva dintre informatiile oferite cursantilor.

Astfel, privirea soferilor trebuie sa acopere o distanta egala cu cea parcursa de autovehicul in 15 secunde, zona de concentrare fiind la 4 secunde. Informatiile din trafic sunt receptionate secvential – maxim 2 secunde pentru fiecare informatie. Un factor important il constituie si eficienta comunicarii cu ceilalti participanti la trafic, prin semnalizare si pozitia corecta a vehiculului. De asemenea, soferii trebuie sa aiba in vedere siguranta marfurilor transportate si comportamentul autovehiculului.

Conducerea unui autovehicul in conditii de siguranta presupune cunoasterea unui numar foarte mare de elemente, preluarea continua a informatiilor din trafic si interpretarea corecta a acestora. Astfel, aspecte precum temperatura exterioara, culoarea carosabilului sau zgomotul la rulare pot fi esentiale. Adaptarea din timp a vitezei si evitarea bruscarii comenzilor sunt recomandari pe care conducatorii auto trebuie sa le aiba in vedere.

Raportul om-masina

O experienta importanta pentru cei care au parcurs cursul IFPTR a constituit-o descoperirea distantei de oprire pe diferite tipuri de carosabil si la diferite viteze. Timpul de reactie al fiecarui sofer si distanta de franare (eficienta sistemului de franare a vehiculului) sunt cele doua elemente care compun distanta de oprire, iar in cadrul poligonului soferii au putut masura ambele elemente.

De notat este faptul ca reactia soferului este factorul principal la viteze mici de deplasare, in timp ce, la viteze ridicate, eficienta sistemului de franare devine factorul primordial.

Primii pasi spre o pregatire practica

La ora actuala, obtinerea atestatului profesional are la baza parcurgerea unui program de pregatire exclusiv teoretic, odata la cinci ani. Discutam despre „un rau necesar“ din care IFPTR incearca sa scoata rezultatele cele mai bune posibile pentru companiile de transport si soferii acestora.

„Cred in integrarea acestei forme de pregatire in cadrul programului obligatoriu de 35 de ore. Directiva europeana si reglementarile nationale ne permit sa efectuam 8 ore de pregatire practica, in poligoane special amenajate, dublate de o prezentare teoretica, in completare la instruirea soferilor, cu un program elaborat ce acopera cele doua zile de curs ale soferilor“, a aratat Sandor Gabor, presedinte IFPTR.

Noua abordare reprezinta o alternativa pentru pregatirea clasica in sala. Practic, prin noua varianta, doua din cele cinci zile de pregatire se desfasoara in poligon.

„Dorim sa oficializam acest program de pregatire, ca o alternativa pentru cei care doresc si au capacitatea financiara necesara. Este o pregatire exclusivista, pentru soferii care doresc sa faca pasul de la competenta la excelenta. Interesul pentru accesarea pregatirii in poligon vine din partea soferilor care doresc sa realizeze pasul spre excelenta, din partea firmelor pentru «tratarea» soferilor care provoaca accidente si pentru pregatirea soferilor mentor“, a precizat Sandor Gabor.

Gheorghe Orga, persoana desemnata Groep H.Essers:

Sunt fost conducator auto, cu o experienta de 20 de ani si 1.480.000 km parcursi doar in cadrul Groep H.Essers (ultimii 10 ani), pe trasee din Europa, Africa si Asia. Acest curs mi-a intarit convingerea ca situatiile limita pot fi depasite daca soferul adapteaza viteza la conditiile de trafic. Firma noastra are preocupari permanente in pregatirea continua a soferilor, iar rezultatele nu au intarziat sa apara – in ultimii doi ani nu am mai avut evenimente grave in trafic.“

Cristian Simionescu, Com Divers Auto Ro:

Sesiunea practica de instruire este destul de solicitanta. De asemenea, partea teoretica ne-a oferit foarte multe informatii noi. Conditiile de poligon ne-au permis abordarea unor situatii la viteze mai mari decat cele utilizate in mod normal in trafic. Este o instruire bine venita care ne imbunatateste cunostintele legate de pregatirea soferilor. Conducatorii auto pot testa astfel parametrii de franare pe diferite tipuri de carosabil – uscat, umed, alunecos, pot experimenta pierderea aderentei etc.“

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.