Inaugurare electorală a tronsoanelor Cernavodă-Medgidia şi Medgidia-Constanţa, date în circulaţie din iulie

Ultimele două tronsoane ale Autostrăzii Soarelui, Cernavodă-Medgidia şi Medgidia-Constanţa, deschise circulaţiei în 19 iulie pe câte o singură bandă şi finalizate complet la 15 noiembrie, vor fi inaugurate oficial joi. Chiar dacă a terminat în avans lucrările, constructorul va primi numai o parte din bani anul acesta, după ce premierul Victor Ponta a anunţat că nu sunt bani la buget, acuzând guvernarea PDL că a început investiţii fără să dispună de bani. Valoarea totală a celor două tronsoane este de 1,48 miliarde lei, fără TVA, iar finanţarea provine din fonduri europene ( 85%) şi de la BEI, astfel că din bugetul Ministerului Transporturilor trebuie asigurată doar cofinanţarea.

Tronsonul Cernavodă-Medgidia a fost deschis în luna iulie în regim de drum naţional. Astfel, timp de 4 luni s-a putut circula pe o singură cale, iar la mijlocul lunii noiembrie a fost finalizată şi cealaltă cale.

Lucrările au fost executate de asocierea italiano-germană Astaldi-Max Boegl şi au început în octombrie 2011, după ce fostul ministru al Transporturilor, Anca Boagiu, a reziliat contractul cu franceztii de la Colas şi a organizat o nouă licitaţie.

Francezii au tras mâţa de coadă 2 ani şi au încasat 51 milioane de lei (12,4 milioane de euro la acea dată) pentru numai 6 km din cei 20,5 km contractaţi, cerând apoi o suplimentare a costurilor cu 16 mil. euro. Întreaga lucrare fusese adjudecată pentru 180 mil euro, însă Ministerul Transporturilor a reuşit să obţină în noul contract o economie de 60 mil. euro şi o micşorare a datei de finalizare a lucrărilor.

Banii, mai încolo

După tărăgănarea primului constructor, cei 20,5 km urma să fie finalizaţi complet în ianuarie 2013, însă au fost daţi în circulaţie în avans. Banii vor fi achitaţi la anul, întrucât CNADNR a acumulat datorii de 1,3 miliarde de lei, din care aproape 8 milioane deja facturate, la lucrările de infrastructură rutieră deja terminate, iar la dispoziţie nu are decât 200 de milioane de lei.

Aceasta, în condiţiile în care numai Astaldi-Max Boegl au de primit pentru tronson din Autostrada Bucureşti-Constanţa 230 de milioane de lei facturate.

În octombrie, premierul Victor Ponta i-a chemat la Palatul Victoria pe reprezentanţii Astaldi, FCC, Max Boegl, PaCo, Impresa Pizarotti, Straco Group, Euroconstruct şi Strabag pentru a-i anunţa că anul acesta nu are decât 200 de milioane de lei de dat, restul urmând a fi achitat din bugetul pe anul viitor.

Vestea proastă este însă alta: investiţiile sunt în pericol, ele urmând a dispărea, practic, din bugetul pe 2013, după ce banii vor fi alocaţi datoriilor. “Nu mai poţi comanda lucrări dacă nu ai bani”, le-a spus, franc, şeful Executivului constructorilor.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.