CNADNR a trecut în subordinea lui Ponta, via Şova. Fenechiu regretă, după ce a croit 8 ani proiecte

1

Aşa cum a anunţat încă de joi, premierul Victor Ponta a trecut sâmbătă, în prima şedinţă a noului guvern, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) din subordinea Ministerului Transporturilor în cea a ministrului delegat pentru proiecte de infrastructură, Dan Şova, urmând ca Executivul să înfiinţeze în cel mai scurt timp o companie naţională pentru autostrăzi. Relu Fenechiu, noul ministru al Transporturilor, regretă că i se ia prăjitura, spunând că de 8 ani croieşte proiecte la CNADNR, dar este convins că va colabora cu Şova. Cu toate că nu se va mai ocupa de autostrăzi, noul ministru al Transporturilor a promis că vor fi construiţi în fiecare an 300 km de astfel de drumuri, astfel că “până în 2020 să avem vreo 2.500 km de autostradă, ceea ce ar fi ok”.

“Acum trece tot CNADNR la domnul Dan Şova, însă avem obligaţia, în cel mai scurt timp, să înfiinţăm, practic, o companie naţională pentru autostrăzi, care va rămâne la ministrul pentru mari proiecte şi, implicit direct la mine, la primul-ministru. Drumurile naţionale vor trece la Transporturi, până în momentul în care avem regiuni, şi atunci va fi o altă clasificare a drumurilor: vor fi drumuri regionale, drumuri judeţene, drumuri naţionale şi, în funcţie de asta, se va reorganiza reţeaua de transport rutier. La ministrul pentru mari proiecte va fi doar Compania Naţională de Autostrăzi. Atât”, a explicat Victor Ponta.

Modificarea privind CNADNR a fost decisă de Guvern prin ordonanţa de urgenţă care stabileşte noua configuraţie a Executivului.

Astfel, Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine a fost autorizat de Guvern să ceară în Adunarea Generală a Acţionarilor a CNADNR divizarea societăţii în două noi companii naţionale, respectiv Compania Naţională de Autostrăzi şi Compania Naţională de Drumuri.

Compania Naţională de Autostrăzi va funcţiona sub autoritatea acestui nou departament, iar Compania Naţională de Drumuri va fi organizată sub autoritatea Ministerului Transporturilor.

De asemenea, Unitatea centrală pentru coordonarea parteneriatului public-privat va trece din subordinea Secretariatului General al Guvernului în cadrul acestui departament.

De ce s-a spart CNADNR

Premierul a amintit despre problemele juridice cu care se confruntă CNADNR, în urma datoriilor de peste 1,3 miliarde lei către firmele care au executat lucrări în cursul acestui an, aproape 800 de milioane de euro fiind deja facturate, dar neplătite de Guvern.

“Noi am mai plătit în ultima perioadă (200 mil. euro, n. red.), dar avem în continuare mari datorii. Problemele juridice sunt complexe, nu sunt aşa de uşor de tratat”, a punctat Victor Ponta.

Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor, a devoalat şi de ce se sparge CNADNR: “Compania Naţională se va reorganiza total, nu ştiu dacă ştiţi povestea, că sunt datorii de 1,5 miliarde euro, şi nu pot fi plătite pentru că se consideră ajutor de stat, pentru că CNADNR execută şi lucrări în regie proprie şi atunci e conflict de interese. Toate lucrările de întreţinere şi reparaţii pe care le execută compania le trec într-o altă companie şi nu mai este ajutor de stat”, a spus Fenechiu.

“Până la urmă, dacă ştii ce vrei să faci, nu trebuie decât să găseşti soluţiile juridice”, a adăugat el.

Strategul în transporturi

Vineri, după audierea la comisiile parlamentare, Relu Fenechiu (PNL) a declarat că regretă trecerea autostrăzilor în subordinea Ministerului pentru Marile Proiecte, pentru că avea pregătite proiecte de 8 ani, dar s-a declarat convins că va colabora bine cu ministrul PSD, Dan Şova.

“Regret, din cauză că aici am nişte proiecte pe care le pregătesc de ani de zile, dar sunt convins că voi colabora cu domnul Şova. (…) Planul de bătaie mi-l pregătesc de 8 ani pentru ministerul ăsta. (…) Îmi doream să pot să implementez nişte idei, nişte strategii”, a spus Fenechiu,.

El a precizat că s-a ocupat în ultimii ani de toate strategiile de transport ale Partidului Liberal şi ale USL.

300 km de autostrăzi pe an

Întrebat câţi kilometri de autostradă vor fi construiţi anul viitor, el nu a oferit o estimare. “Eu am zis că, pentru a avea o reţea de infrastructură rutieră, rapidă, corectă, noi trebuie să ajungem la 300 km de autostradă pe an. E un nivel corect. (…) Dacă noi am face aceşti 300 de kilometri pe an, am putea ajunge până în 2020 să avem vreo 2.500 km de autostradă, ceea ce ar fi ok”, a spus el.

Cât priveşte deszăpezirea, Fenechiu a arătat că ar vrea ca autorităţile locale să îşi cumpere “nişte lame care costă 2 lei”, prin încheierea unor parteneriate cu firmele de construcţii din ţară, pentru ca, în condiţiile în care apar situaţii de urgenţă, acestea să poată fi montate pe camioane, însă fără contracte permanente.

Magda SEVERIN

1 COMENTARIU

  1. Cind ceilalti au promis ce au promis am facut pariu ca daca vor face 800 de kilometrii pe an ma duc pe jos pina la Oradea. Daca astia fac 300 de kilometrii pe an ma duc pe jos pina la Sibiu! Cred ca n-am nici o sansa sa fac fitness pe Valea Oltului pina la sfirsitul anului 2013!. La multi ani ,ca se schimba anul in citeva zile!

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.