Oprescu le spune adio taximetriştilor din Ilfov: “Situaţia este generatoare de evaziune fiscală, corupţie, spălare de bani”

Primarul general Sorin Oprescu a avertizat, joi, instituţiile statului, că “situaţia taximetriei din Bucureşti este generatoare de evaziune fiscală de proporţii, corupţie, spălare de bani, abuzuri în detrimentul interesului public şi al societăţii”, din cauza taximetriştilor ilfoveni care vin să le ia pâinea celor din Capitală. Edilul a criticat proiectul de modificare a Legii taximetriei întocmit de fostul Legislativ, care ar fi permis “legalizarea unor abuzuri”, prin permiterea a 1.600 de taximetrişti ilfoveni să-şi poată desfăşura activitatea şi în Capitală, determinând o concurenţă neloială. Oprescu nu se referă numai la Parlamentul în care PDL avea majoritate, ci şi la cel majoritar USL, venit la putere în mai 2012. Ca argument suprem, el spune că este primarul bucureştenilor, nu al ilfovenilor, şi trimite instituţiile de control să verifice de ce primăriile din Ilfov au emis mai multe autorizaţii de taxi decât permite legea, iar Poliţiei îi transmite să îi amendeze pe taximetriştii care staţionează în Bucureşti, aşteaptând comenzi. 

“V-am invitat să vorbim despre noua Lege a taximetriei şi măsurile care trebuie luate pentru îmbunătăţirea activităţii de taxi în Bucureşti. Şi cer instutuţiilor statului responsabile să fie atente la ceea ce urmează să spun. Le nominalizez: Parlamentul României, Consiliul Judeţean Ilfov, Prefectura Ilfov, primarii şi consiliile locale din Ilfov, Poliţie, Garda Financiară, Autoritatea Fiscală, DNA, Consiliul Concureţei, Protecţia Consumatorului, Asociaţiile profesionale şi reprezentanţii legitimi ai taximetristilor, Inspectia muncii, Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Serviciilor Comunitare, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice. Numai conlucrând împreună, Primăria Municipiului Bucureşti şi institutiile statului responsabile, putem rezolva situaţia critică, de netolerat în care s-a ajuns”, şi-a început primarul general expozeul în conferinţa de presă de la Primăria Capitalei.

“Calitatea şi siguranţa transportului de taxi sunt grav afectate astăzi. Mai mult, situaţia pe care v-o semnalez este generatoare de evaziune fiscală de proporţii, corupţie, spălare de bani, abuzuri în detrimentul interesului public şi al societăţii”, a adăugat el.

“Îi asigur pe taximetriştii bucureşteni să am trimis amendamente la noul proiect de lege”

“Vreau să-i asigur pe taximetriştii bucureşteni că, dupa cele câteva zeci de întâlniri pe care le-au avut cu reprezentanţii Municipalităţii, am încercat să identificăm soluţii la problemele importante semnalate de ei. Am trimis amendamente la noua lege aflată în Parlament. Ne-am bucurat că există interes pentru modificarea legii şi, încă din 2011, în mod constant, pe măsură ce Comisia de Industrii şi Servicii mai adopta câte un raport, Primaria Capitalei îşi prezenta punctele de vedere. Însă, din nefericire, numai câteva dintre ele au fost luate în considerare. Au fost menţinute doar amendamentele care nu deranjau anumite grupuri de interese” a acuzat Oprescu.

“Vechiul Legislativ a încercat legalizarea unor abuzuri”

“Însă problemele reale semnalate de noi, cele care afectează grav buna desfăşurare a activităţii de taxi în Bucureşti, iar unele chiar legalitatea acestei activităţi, au fost excluse din prevederile noului proiect. Ba, mai mult, s-a a încercat legalizarea unor abuzuri. Permanent i-am informat pe parlamentarii vechii legislaturi despre aceste nereguli, însă nu am avut niciun rezultat. Aş vrea să mulţumesc Parlamentului actual pentru receptivitate. A scos de pe ordinea de zi proiectul de modificare a legii taximetriei propus de vechiul Parlament. Precizez că se afla la punctul 80 pe ordinea de zi, pentru marţi, 12 februarie. Apreciez că noul Parlament a luat aceasta decizie, pentru că a înţeles fondul problemei şi că împreună putem reevalua şi regândi acest proiect”, a precizat primarul Bucureştilor.

El a anunţat, totodată, că proiectul a fost introdus pe ordinea de zi pentru data de 18 februarie”.

Iată principalele deficienţe semnalate de Primăria Municipiului Bucureşti:

1. “În baza prevederilor legale privind autonomia autorităţilor locale, în vederea asigurării serviciilor publice, am propus ca numai prin acorduri de cooperare între autorităţile publice locale, să se stabilească zonele de interoperabilitate reciprocă. Concret, PMB nu este de acord cu propunerea ca un număr de taxiuri din judeţul Ilfov să opereze permanent în Bucureşti. Această prevedere era trecută în proiectul de modificare la legea taximetriei”, a spus Sorin Oprescu.

“Mă refer, concret, la un număr de 1.600 de taxiuri din Ilfov. Era un abuz din partea organului legislativ, care interfera cu autoritatea locală într-o problemă care ţine exclusiv de decizia administrativă locală. Mai mult decât atât, din cauza acestei prevederi se putea realiza o concurenţă neloială celor care îşi desfăşoară activitatea în localitatea în care sunt autorizaţi”, a adăugat primarul general.

El a precizat că, în prezent, în Bucureşti sunt circa 8.500 de autorizaţii valabile. Din anul 2010, Primaria Capitalei nu a mai eliberat nicio autorizatie de taxi, respectând prevederile legale, care condiţionează eliberarea acestora de numărul de locuitori: 4 autorizatii de taxi la 1.000 de locuitori.

“Cum s-ar uita la mine bucureştenii care vor să facă taximetrie, dacă eu i-aş autoriza pe cei din Ilfov?”

“Există un număr mare de bucureşteni care, acum pe perioada de criză, neavând altă sursă de venit, îşi doresc să presteze activitatea de taximetrie. Şi când spun asta mă refer la persoane deţinătoare de atestate. Şi eu nu pot să-i ajut, pentru că respect prevederile legii. Ei, cum s-ar fi uitat oamenii ăştia la mine, dacă eu nu mă opuneam modificării greşite a Legii taximetriei, care mă obliga pe mine, Primarul General al Municipiului Bucureşti să autorizez taximetriştii din Ilfov să vină să lucreze în Bucureşti? Şi aş mai avea o întrebare pentru iniţiatorii legii: cum au respectat autorităţile locale din Ilfov reglementările legale? Sunt comunele ilfovene privilegiate? Au dreptul să funcţioneze în afara legii?”, a întrebat, retoric, Sorin Oprescu.

“Cer imperativ primarilor şi consiliilor locale să verifice numărul autorizaţiilor eliberate şi să intre în legalitate”

Primarul general a dat şi un exemplu: “Există o localitate în judeţul Ilfov, cu 7.000 de locuitori, unde au fost date 192 de autorizaţii, când legea îi obliga să dea fix 28 de autorizaţii. Nu-mi cereţi mie să dau exemple de localităţi. Eu doar sesizez atât organele de control, cât şi legiuitorul asupra unor abuzuri, care nereclamate creează mari deservicii taximetriei din Capitală şi bucureştenilor care folosesc aceste serviciu de transport. Şi cer imperativ autorităţilor de autorizare, primarilor şi consiliilor locale să verifice numărul autorizaţiilor eliberate şi să intre în legalitate”.

Istoricul propunerilor de modificare a Legii taximetriei

“Încă din aprilie 2011, ca urmare a demarării procedurii de modificare a Legii taximetriei în Camera Deputaţilor, PMB a susţinut reglementarea acestei situaţii prin prevederea expresă în cadrul legii, la Art. 19, şi citez: “Pentru zona de interoperabilitate Bucureşti-Ilfov, fac excepţie de la Art 18 literele b) şi c) numai autoturisemele taxi care vor fi stabilite şi aprobate prin protocol încheiat între Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi fiecare Consiliu local al localităţilor din judetul Ilfov. Protocolul va cuprinde măsurile necesare a fi respectate pe teritoriul administrativ al acestor unităţi teritoriale, numărul  de  taxiuri şi insemnele de identificare specific acceptate, tarifele practicate, condiţiile de interoperabilitate, precum şi condiţiile obligatorii de acceptare şi respectare a regulamentului de transport local”. Şi acum să revin la Art. 18, ca să înţelegeţi la ce ne referim şi ce articol din vechea lege completăm. Concret: înainte, prevederea legală era aşa, citez: “în raport cu localitatea de autorizare, transportatorul autorizat poate executa transport în regim de taxi în următoarele situaţii:

– “Lit b) ocazional, între localitatea de autorizare şi alte localităţi sau puncte de interes, numai la cererea expresă a clientului, cu acordul taximetristului, având obligaţia revenirii imediate în localitatea de autorizare, după executarea cursei respective”.

Eliminarea cuvântului “permanent” din Art. 20, alin. 7

“Totodată, am solicitat modificarea Art 20, alin. 7, prin scoaterea din conţinutul prevederii a cuvântului “Permanent”, care impiedica, practice, organele de Poliţie să ia măsuri împotriva celor care operau ilegal în altă localitate decât cea care i-a autorizat. Explicaţie: legea in vigoare are următoarea exprimare: ”se interzice taxiurilor să efectueze transport public de persoane în regim de taxi sau să staţioneze în vederea efectuării în mod PERMANENT a unor astfel de transporturi în interiorul unei localităţi, alta decât localitatea de autorizare”.

Deci, când erau surprinşi de politişti şi se luau măsurile legale, taximetriştii acţionau in instanta si castigau pe baza portitei pe care o permitea legea, prin faptul ca nu se putea dovedi caracterul permanent al activitatii, deci nu se putea demonstra ca este ilegalitate. Din acest motiv, propunerea PMB pentru Art. 20, alin. 7) a fost, citez: “se interzice autoturismelor să efectueze transport public de persoane în regim de taxi sau să staţioneze în vederea efectuării unor astfel de transporturi în interiorul unei localităţi, alta decât localitatea de autorizare”.

Iar în cazul nerespectării prevederii, sunt prevăzute sancţiuni conform Art 55, alin. 3) “se sancţionează cu amendă de la 1.000 la 5.000 de lei, la care se adaugă măsura complementară de suspendare a dreptului de utilizare a autoturismului, pe o perioada de 6 luni”.

Tarif de subzistenţă, generator de evaziune

2. O altă problemă semnalată organului legiuitor este cea a tarifului. Ca urmare a faptului că în momentul de faţă preţurile sunt sub limita acoperirii costurilor de către operatori, apar fenomene de tipul înşelarea clientului, evaziune fiscală, negocierea cu clientul la cursă şi neutilizarea aparatului de taxat, coroborată cu refuzul curselor în cazul în care nu se ajunge la o înţelegere cu clientul, a mai atenţionat Oprescu.

De asemenea, calitatea şi siguranţa serviciului sunt afectate negativ, ca urmare a lipsei investiţiilor în parcul auto şi diminuarea calităţii personalului utilizat.

Primarul bucureştenilor, nu al ilfovenilor

“Având în vedere perioada de criză în care ne aflăm, în care sunt afectate atât veniturile cetăţenilor, cât şi încasările taximetriştilor, iar eu sunt primarul tuturor bucureştenilor, trebuie să dăm o soluţie care să menţină calitatea şi siguranţa serviciului, dar să nu afecteze bugetul călătorilor. Obligaţia Primăriei este protecţia consumatorului, respectiv a cetăţenilor împotriva abuzurilor, stabilind tariful maximal. Legile ţării nu permit autorităţilor locale să stabilească tariful minimal, din cauză că ar afecta libera concurenţă. Nu ne putem întoarce la mercurialul de pe vremea comunismului. Ştiţi cine compune tariful minimal?” a spus primarul general, dând următoarele exemple:

1. Dispeceratul Cobălcescu a cerut 1,7 lei. Primăria a aprobat. A urmat migrarea tuturor călătorilor către companiile mai ieftine. Taximetriştii afiliaţi către acest dispecerat au plecat şi ei la cei cu preţurile mai mici.

2. Actuala lege nu-i permite taximetristului independent să vină să-şi spună părerea asupra unui preţ, să lucreze pe tariful lui. Ci îl obligă să se ducă la dispecerat, să ia preţul pe care îl stabileşte dispeceratul, a explicat edilul-şef.

El spune că este însă de acord cu orice soluţie stabilită de prestatorii acestui serviciu, soliţie care vizează eliminarea tuturor ilegalităţilor din taximetrie şi efectuarea unui serviciu civilizat şi eficient economic.

Permanentizarea autorizaţiilor, eliminată

3. “Am reuşit să eliminăm din proiectul Legii taximetriei următoarea prevedere: prin articolul 14 alineat 4) din proiectul noii legi se urmărea permanentizarea autorizaţiilor de taxi. Ce vreau să spun: în anumite condiţii, unii operatori intrau în posesia definitivă a acestor autorizaţii. Adică le tranzacţionau după bunul blac, autorizaţiile pierzându-şi caracterul public şi eliminând posibilitatea constituţional ca orice cetăţean să poată să acceadă la ele. Nici dacă greşea noi nu i-o mai puteam retrage. Am sesizat de nenumărate ori legiuitorii asupra acestei erori şi, în octombrie 2012, am reuşit să scoatem această prevedere din proiectul de modificare a legii”, a arătat Sorin Oprescu.

El a insistat că mai este o problemă serioasă, legată de închirierea autorizaţiilor şi de transmiterea lor de la un operator la altul fără a se ţine cont de caracterul public al acestora.

“În acest fel, ţinând seama de numărul de autorizatii limitat de lege, se creează premisa că niciodată o autorizaţie să nu mai fie disponibilă. Creşte numărul celor care vor lucra pe autorizaţiile altora cu propria maşina, suportând toate costurile, responsibilitatea celui ce deţine autorizaţia devenind, practic, nulă. Aceasta va crea un val de nemulţumire în rândul celor care astăzi formează aşa-zisul grup al “sclavilor din taximetrie”, grup care devine mai mare, cu fiecare zi”, a explicat primarul general.

“La Art. 28 alin. 1) legiutorul – dacă mă întrebaţi pe mine, a făcut-o la sugestia unor grupuri de interese – prevăzuse, citez: “un transportator autorizat, persoană juridică, poate utiliza pentru transportul de persoane în regim de taxi doar conducători auto atestaţi profesional şi numai în una din următoarele situaţii:

– Litera b) pe baza de contract prestări servicii sau pe bază de contract de asociere în participaţiune, legalizat, în calitate de persoană fizică autorizată, înregistrată la Registrul Comerţului, pentru desfăşurarea activităţii de conducător auto, din care să rezulte şi că cel putin una dintre părţi are fiscalizată casa de marcat, în condiţiile legii”. Şi, uite-aşa, se legifera sclavia enunţată de mine anterior”, a punctat Sorin Oprescu.

Numai conducători auto atestaţi profesional şi cu carte de muncă

Edilul a arătat că Primăria Bucureştilor a solicitat ca articolul respectiv să aibă un singur alineat, care să prevadă, fără echivoc, faptul că “un transportator autorizat poate să utilize pentru transportul de persoane în regim de taxi doar conducători auto atestaţi profesional şi numai pe bază de contract de muncă în calitate de salariaţi”.

Mai mult, Oprescu a cerut, pentru creşterea siguranţei circulaţiei şi respectarea legislaţiei muncii, ca programul de lucru al taximetriştilor să fie de maxim 8 ore pe zi, cu menţiunea că această condiţie va fi înscrisă obligatoriu în contractul de muncă.

“De exemplu: unii lucrează mai mult de 8 ore, iar patronii le trec în cartea de muncă doar 2 ore. Adică nu plătesc taxe la stat pe volumul de muncă prestat. Vă imaginaţi ce se întâmplă când ajung oamenii ăştia la pensie?!?”, a spus primarul general.

“Proiectul noii Legi a taximetriei să nu fie redactat la comanda unor proprietari de firme de taxi, prin diverse grupuri de interese”

“Deci, suntem împotriva închirierii autorizaţiilor şi cerem legiuitorului să elimine din lege prevederile care creează premisele “sclaviei” în taximetrie. V-am semnalat punctual problemele majore ale taximetriei din Bucureşti, care reprezintă mai mult de 70% din deficienţele cu care se confruntă azi această activitate. În primul rând, mi-aş dori ca proiectul noii Legi a taximetriei să ţină seama de realitatea din stradă şi să nu fie redactat la comanda unor proprietari de firme de taxi, prin diverse grupuri de interese. Acest serviciu trebuie să fie la nivelul anilor în care trăim, să fie modern, civilizat, prompt, să respecte consumatorii, indiferent că sunt bucureşteni sau vizitatori, din ţară sau din străinătate. Să fie un serviciu cu şi pentru oameni”, a conchis Oprescu.

Până în prezent nu se cunoaşte exact numărul taxiurilor autorizate în judeţul Ilfov, însă se preconizează cifra de 4.000 de autorizaţii. În Bucureşti se pot autoriza numai 8.500 de şoferi de taxi.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.