APIA: Vânzările autovehiculelor au scăzut cu 6,6%

Vânzările autoturismelor şi vehiculelor comerciale au scăzut cu 6,6% în primele 3 luni ale anului, comparativ cu aceaşi perioadă din 2012, arată Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), într-un comunicat de presă, atrăgând atenţia că importurile de maşini rulate au crescut masiv, cu 50% la autoturisme (53.000 de unităţi) şi cu 12,3% la vehicule comerciale (11.200 unităţi), faţă de ianuarie-martie 2012.

Autoturismele au înregistrat un declin de 6,9% al vânzărilor, însă APIA precizează că situaţia nu este diferită de ceea ce se întâmplă pe plan european „unde, pe ansamblul UE, remarcăm o scădere importantă a înmatriculărilor de autoturisme noi (-9,8% comparativ cu aceaşi perioadă din anul trecut), principalele ţări (Franţa -14,6%, Germania -12,9%, Italia – 13% şi Spania -11,5%) înregistrând scăderi peste medie”.

„În România, vânzările sunt susţinute în continuare de achiziţiile realizate de către persoanele juridice (84% din total în luna martie), cele către persoanele fizice reprezentând doar 16% din total, în scădere faţă de luna precedentă cu 3 puncte procentuale”, arată comunicatul APIA.

La un autoturism nou, aproape 5 rulate

Creşterea cu 50% a importurilor de autoturisme rulate şi cu 12,3% a vehiculelor comerciale, faţă de 2012, înseamnă că, la fiecare autoturism nou vândut în România, au fost aduse alte 4,7 rulate.

„Şi mai grav este faptul că 28.730 (peste 54%) dintre acestea sunt mai vechi de 10 ani, adică de 2,2 ori mai multe decât autoturisme noi vândute prin reţelele naţionale ale producătorilor autohtoni şi importatorilor autorizaţi”, avertizează APIA.

În acest context, APIA atrage atenţia că cifrele menţionate sunt de natură să îngrijoreze atât autorităţile centrale, care se confruntă în mod evident cu o scădere a încasărilor la bugetul de stat (TVA, taxe şi impozite aferente vânzărilor de autoturisme noi), cât şi autorităţile locale, populaţia din principalele oraşe ale ţării fiind, în mod cert afectată de creşterea poluării aerului.

Timbrul de mediu, o speranţă

„Este de aşteptat şi analizat în perioada următoare dacă şi în ce măsură Timbrul de mediu şi Programul de înnoire a parcului auto vor contribui la redresarea acestei situaţii”, atrage atenţia APIA.

Potrivit unei analize sectoriale citate în comunicat, producţia naţională a înregistrat, în luna martie, o scădere de 2% faţă de luna precedentă, ceea ce face ca, în primul trimestru al lui 2013, să fie consemnată o creştere totală faţă de 2012 de 24,3% (la volum total 107.686 unităţi), cifră datorată în exclusivitate producţiei de autoturisme +32,7% (volum total 107.684 unităţi), dar şi o scădere completă a producţiei de vehicule comerciale.

Volumele cele mai mari la 3 luni le înregistrează Dacia Duster (34.194 unităţi), urmat de Dacia Sandero (27.301 unităţi), Dacia Logan (24.045 unităţi) şi Ford B-MAX (22.144 unităţi).

12% creşteri la export

La export, pe primele 3 luni din 2013, s-a înregistrat o creştere generală de 12%, comparativ cu aceaşi perioadă din anul trecut, volumul total fiind de 89.709 unităţi.

Această creştere se datorează în exclusivitate autoturismelor, care înregistrează un plus de 19,1%. În ceea ce priveşte vehiculele comerciale, în absenţa producţiei, nu au fost nici volume la export.

Cel mai exportat model în luna martie, a fost Dacia Duster (12.089 unităţi), urmat de Sandero (9.389 unităţi) şi B-MAX (8.560 unităţi), ordinea fiind aceeaşi şi pe total an 2013.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.