Relu Fenechiu şi-a prezentat, vineri, bilanţul activităţii la 6 luni de la preluarea mandatului de ministru al Transporturilor, grăbindu-se să marcheze două realizări care, de fapt, nu sunt tocmai gata: privatizarea CFR Marfă (tranzacţia nu are încă avizul Consiliului Concurenţei, banii nu au fost puşi jos de câştigătorul licitaţiei iar contractul nu a fost semnat) şi deblocarea programului POS-T, înainte de ok-ul Comisiei Europene (care ar fi trebuit dat în această săptămână dar evenimentul nu s-a produs, din motive încă neştiute). În mod misterios, Relu Fenechiu este singurul ministru liberal care şi-a făcut bilanţul, iar acest lucru s-a produs nu la minister, cum ar fi fost firesc, ci la partid, cu preşedintele PNL, Crin Antonescu, alături. Momentul survine cu fix două săptămâni înainte de sentinţa pe care Fenechiu o aşteaptă în dosarul “Transformatorul”, în 4 iulie.
Crin Antonescu l-a felicitat pe ministrul liberal “pentru că a realizat într-un mod atât de spectaculos nişte obiective importante pentru România”.
„S-a făcut un scandal enorm, s-a făcut o propagandă neţărmurită în legătură cu prezenţa domnului Fenechiu în Guvern, cu faptul că acesta ar fi un punct slab pentru România, cu faptul că ar fi inadmisibil ca cineva care are pe rol un proces – nu se precizează exact situaţia, condiţiile, problemele cu justiţia, este mai bine pentru propagandă să spui aşa”, a spus preşedintele PNL.
Întrebat de jurnalişti dacă îşi menţine declaraţiile portivit cărora Fenechiu va fi exclus din Guvern dacă prima instanţă îl va condamna, Antonescu a răspuns afirmativ, precizând că în 4 iulie nu este numai Ziua Naţională a SUA, ci şi ziua de naştere a lui Relu Fenechiu şi că speră ca justiţia să-l găsească nevinovat,
Antonescu a adăugat că, dintre toţi miniştrii Cabinetului Ponta, Fenechiu a fost singurul care “în chip deosebit a fost mandatat cu obiective limită”, precum deblocarea POS-T sau privatizarea CFR Marfă.
„Suntem gata să accesăm peste 100% din fondurile europene”
Şi Relu Fenechiu s-a grăbit să puncteze la „realizări” deblocarea Programului Operaţional Sectorial de Transport (POS-T), deşi recunoaşte că nu a primit încă ok-ul Comisiei Europene.
„După cum știți, Comisia Europeană (CE) urmează să trimită și oficial documentul de ridicare a presuspendării pentru fondurile europene – și discutăm aici de 4 miliarde de euro care pot fi decontați de la Uniunea Europeană în următoarea perioadă”, a precizat ministrul.
El a adăugat că „astăzi, Autoritatea de Management de la Ministerul Transporturilor este cea mai performantă pe care ministerul a avut-o vreodată și suntem gata să accesăm nu toate fondurile europene, ci chiar și mai mult de sută la sută din cele alocate MT”.
Până una-alta, ministrului Fenechiu i-au trebuit 6 luni să ducă la capăt ce nu a reuşit predecesorul – tot liberal, Ovidiu Silaghi -, care a avut termen 2 luni de la presuspendarea programului, în 25 octombrie 2012, să remedieze deficienţele.
În martie a.c., veştile lui Fenechiu erau cât se poate de alarmante: „Din cele 4,5 miliarde euro alocate prin POS-T, doar 450 milioane euro au fost efectiv absorbiţi, iar din cele 1,5 miliarde euro contractate, circa 373 milioane euro sunt corecţii financiare aplicate din cauza unor neconcordanţe şi nereguli sesizate în derularea achiziţiilor publice legate de acest Program. (…) Absorbţia trebuie să ajungă la 1,1 miliarde euro în 2013, altfel riscăm să pierdem toţi banii”.
Trebuie precizat că beneficiarele programului POS-T sunt două instituţii ale statului: CNADNR şi CFR.
Salvatorul acordului cu FMI
Fenechiu se crede, nici mai mult, nici mai puţin, salvatorul acordului cu FMI. „Un alt obiectiv important pentru România și pentru a putea să intrăm peste câteva zile în board-ul Fondului Monetar Internațional (FMI) este privatizarea CFR Marfă, privatizare care a fost, dacă vreți, o experiență unică pentru mine și pentru toți cei care s-au ocupat de ea, cu toate că, cel puțin consultanții sunt oameni care au experiența a zeci, poate chiar sute de privatizări. Iar aceasta datorită termenului extrem de scurt în care a trebuit să se facă această privatizare, cu toată pregătirea ei anterioară. Şi cu toate acestea, chiar dacă de trei ori au trebuit amânate anumite termene intermediare, am reușit să păstrăm termenul final de 20 iunie și iată că, astăzi, așa cum ne-am asumat față de FMI, avem un câștigător la CFR Marfă desemnat. Astăzi vom iniția contractul de privatizare, îl vom trimite FMI, vom intra în board și România va putea în continuare să fie considerată o țară stabilă din punct de vedere financiar, în urma acordului cu Fondul, și să se împrumute în continuare ieftin de pe piețele de capital”, a punctat ministrul.
„Nimeni nu a realizat vreun PPP până acum, dar noi o vom face!”
Fenechiu a anunţat şi că a început pregătirea mai multor proiecte pe care le vrea realizate în parteneriat public-privat (PPP) și în concesiune.
„Știu că nimeni nu a realizat parteneriat public-privat până acum, dar vreau să demonstrez că se poate acest lucru și, în a doua jumătate a anului, vom demara procedurile pentru realizarea a cel puțin 3 parteneriate public-privat. Deja suntem în discuții avansate pentru realizarea unui PPP privind Gara de Nord, este un proiect de peste 2 miliarde de euro și în scurt timp vom mai demara două proiecte, Autostrada Iași-Târgu Mureș și un proiect pentru Portul Constanța”, a precizat ministrul.
„Am reuşit o premieră în România: manageri fără carnet de partid”
„De asemenea, un obiectiv pe care mi l-am asumat împreună cu Fondul Monetar Internațional și cu Guvernul României este cel de implementare a managementului privat în”, a adăugat el.
Spre amuzamentul jurnaliştilor, Fenechiu a insistat că niciun manager privat numit în companiile din Ministerul Transporturilor nu are carnet de partid şi i-a mulţumit pentru aceasta lui Antonescu, insistând că „este pentru prima oară când nu au existat presiuni politice”.
„Vreau să vă spun că nicio întreprindere de stat din subordinea și de sub autoritatea Ministerului Transporturilor nu are un director sau un președinte de Consiliu de Administrație cu carnet de partid liberal sau PSD cel puțin, ceea ce cred eu că este o premieră în România”, a punctat el,
„Avem cei mai buni manageri din România”
„Şi vreau, de asemenea, să vă spun că, astăzi, la Ministerul Transporturilor, cei care conduc board-urile marilor companii sunt, dacă vreți, printre cei mai buni manageri din România, recunoscuți nu numai de noi cei din USL, ci de toate partidele politice”, a continuat Fenechiu, ca la o întrunire electorală.
El a recunoscut că „au existat niște discuții cu privire la board-ul de la CFR SA”, dar „mi-am asumat această responsabilitate”. Este vorba despre demiterea după 3 luni a managerului pe care îl numise, Dimitris sophocleous, şi înlocuirea lui cu fostul director general al CFR Marfă, George Micu.
„Într-o conferință de presă viitoare, împreună cu cei din actualul board al CFR, o să vă prezint comparativ situația realizărilor obiectivelor impuse de Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare și FMI la CFR S.A în perioada în care a fost fostul board și în perioada de când a venit noul CA. Veți vedea că atunci nu erau realizate nici 5% din obiective, iar acum au mai rămas de realizat doar în jur de 5% din obiective, ceea ce spune totul. Dar am refuzat să intru în polemici cu unii din cei dați afară din aceste consilii de administrație pentru incompetență pentru că mi s-a părut mult mai important să realizez aceste lucruri decât să intru în polemici în mass-media cu aceștia”, a arătat el.
„Am introdus ordine în şcolile auto”
Relu Fenechiu susţine că a introdus ordine în școlile auto. „Până acum se întâmplau chestiuni de genul o persoană dorea să-și obțină permisul de conducere, se ducea la un instructor autorizat, plătea câteva ore, le făcea sau nu le făcea, primea un document, după care se ducea și dădea examenul auto. Putea de 5, 6 ori să nu îl ia, nu era nimeni responsabil. Am cerut să fie autorizate doar acele școli auto care pot să desfășoare întregul proces de învățare a viitorilor șoferi și, mai mult decât atât, cele care nu reușesc să asigure o promovabilitate de minimum 50% (rată de promovare, n.r.), nu vor primi acreditare pentru anul următor. În acest fel, va exista o responsabilitate a școlii să nu mai plece de pe băncile ei viitori șoferi care nu știu să conducă sau nu cunosc legislația”, a precizat ministrul.
„Am eliminat cozile de la RAR”
Fenechiu s-a mai lăudat că datorită lui au fost eliminate cozile de la RAR. „Au fost multe discuții, de-a lungul timpului, cu privire la corupția în diverse domenii, şi la faptul că cetățenii nu sunt tratați corect la anumite servicii din subordinea ministerului. Una din aceste probleme a fost ridicată la Registrul Auto Român (RAR), cu referire la cozile, artificiale uneori, care există în diverse județe. Am făcut acel proiect, call-center. Dacă veți urmări, azi aproape în niciun județ nu mai sunt cozi la Registrul Auto, pentru că programarea se face online, civilizat, iar oamenii își stabilesc ora la care doresc să meargă să își rezolve problemele și la ora aceea sunt preluate problemele lor”, a explicat Fenechiu.
„M-am ocupat personal de Podul Calafat-Vidin”
A mai existat o acțiune de mare impact, dar despre care nu v-am vorbit foarte mult, pentru că meritul meu este destul de limitat, dar trebuie să știți că erau multe lucruri de făcut pentru finalizarea acestor lucrări și m-am ocupat personal pentru ca la vizita comisarului Hahn toate aceste lucruri să fie puse la punct: inaugurarea podului Calafat – Vidin. După cum ați văzut, toate lucrurile au fost puse la punct, au fost terminate, chiar dacă nimeni nu credea că se va întâmpla acest lucru într-o perioadă de mai puțin de o lună”, a arătat ministrul.
„Am obţinut fonduri europene pentru metrou”
Fenechiu a punctat şi o realizare la metrou, deşi lucrările sunt subfinanţate şi au fost blocate două luni până când Guvernul a alocat 114 milioane de lei pentru continuarea lor. Acum ministrul susţine că datorită demersurilor lui Magistrala V de metrou fa fi finanţată din fonduri europene.
„Am discutat și a curs multă cerneală în presă cu privire la situația de la metrou, la faptul că nu sunt alocați bani pentru metroul bucureștean. După cum știți, după mai multe intervenții la Comisia Europeană, am obținut aprobarea ca metroul bucureștean să intre în programul de finanțare 2007-2013, așa încât cel puțin lucrările de la Magistrala V, începând cu luna viitoare, vor putea fi decontate pe fonduri europene”, a precizat el.
„Nu am trecere la Bruxelles, dar tot ce mi-am propus am reuşit”
„Am auzit foști miniștri ai Transporturilor, cei care au fost imediat înaintea mea, spunând că Fenechiu nu are trecere la Bruxelles, nu poate să se ducă să intervină acolo. Vreau să vă spun că nu am nici un fel de trecere, dar tot ce mi-am fixat ca obiectiv să obțin am obținut, și cred că asta este cel mai important”, a punctat ministrul liberal.
El s-a referit şi la transportul aerian – despre care a apărut de curând informaţia că noul manager numit pentru 4 ani a acceptat, de curând, să îl reducă la 1 an -, anunţând că are pregătite 16 proiecte majore de investiții.
„Sunt făcute în baza unei prioritizări care a beneficiat de asistența Jaspers, și mai multe aeroporturi vor intra în următoarea perioadă pe finanțarea de la Bruxelles, de la Comisia Europeană”, a explicat Fenechiu.
N-am avut ample manifestări sindicale, nu a murit nimeni”
Ministrul a mai punctat la capitolul realizări „o acțiune care cred eu că trebuia făcută de 20 de ani în România: transferul rețelei sanitare de la Ministerul Transporturilor în responsabilitatea Ministerului Sănătății”.
„Când am ajuns la minister am constatat că acolo se făceau toate tipurile de activități, numai de transporturi nu se ocupa nimeni. Acum, după cum ați văzut, toate aceste acțiuni pe care le-am făcut s-au desfășurat fără ample manifestări sindicale, fără nemulțumiri din partea nimănui, nu a murit nimeni și activitatea decurge în continuare. Mai mult decât atât, consider binevenită liberalizarea laboratoarelor pentru analize în ceea ce privește siguranța rutieră, liberalizarea activității de control în aceste laboratoare, pentru că până acum nu beneficiau de acest drept decât spitalele din subordinea Ministerului Transporturilor”, a explicat el.
Fenechiu a adăugat că „mai sunt foarte multe lucruri pe care le-am demarat, dar mie îmi place, de regulă, să vorbesc atunci când am finalizat anumite lucruri și nu atunci când le-am demarat”, a arătat Fenechiu.
„N-am vrut transparenţa pe care mi-am amintit-o cu jale de la Oltchim”
În final, ministrul s-a scuzat pentru că în perioada privatizării CFR Marfă „am vorbit poate foarte puțin, iar unii dintre dvs m-au acuzat de lipsă de transparență”. „Eu nu am vrut să existe acea transparență pe care mi-am amintit-o cu jale de la Oltchim, am dorit să fie o privatizare corectă și vreau să vă spun că sunt dispus și stau în fața oricui contestă acestă privatizare, nu ne-am abătut absolut deloc de la litera și spiritul legii”, a conchis el.
Magda SEVERIN