Secretarul de stat Cristian Ghibu a fost desemnat, luni, de premierul Victor Ponta – devenit ministru interimar al Transporturilor după condamnarea la 5 ani de închisoare a fostului ministru Relu Fenechiu -, să gestioneze treburile curente la Ministerul Transporturi. În timp ce Ponta făcea anunţul la sediul MT, Ovidiu Silaghi a sosit la sediul Guvernului, unde urma să se întâlnească cu premierul. Silaghi este favorit la şefia Transporturilor, el fiind preferat de liderul PNL, Crin Antonescu. A mai deţinut portofoliul Transporturilor în Guvernul Ponta I, însă a avut probleme de integritate şi n-a mai fost numit în Guvernul Ponta II, motiv precizat şi de premier.
“M-am văzut cu secretarii de stat, cu secretarul general şi cu câţiva dintre preşedinţii Consiliilor de Administraţie de la principalele societăţi aflate în domeniul transporturilor. Nu poţi să laşi un minister de o asemenea importanţă nici măcar o zi fără să fie cineva care gestionează. L-am desemnat pe secretarul de stat Ghibu pentru gestionarea treburilor curente ale ministerului. Am vrut să dau un semnal foarte clar că nu se încetează activitatea aici şi tot ceea ce ţine de transport feroviar, naval de celelalte proiecte importante ale ministerului se continuă”, a declarat Victor Ponta.
Premierul a adăugat că doreşte cât mai repede desemnarea unui „ministru plin, care să se ocupe de Transporturi aşa cum este normal”.
Ponta nu s-a afişat cu Fenechiu
Primul-ministru Victor Ponta s-a ferit să se afişeze cu Relu Fenechiu. De altfel, nici în ziua pronunţării condamnării lui Fenechiu cei doi nu au fost văzuţi împreună, Fenechiu declarând că îl aşteaptă pe Ponta la minister sâmbătă, pentru a-i preda mandatul. Predarea s-a făcut pe furiş, iar când premierul a fost întrebat de jurnalişti de ce nu au fost chemaţi la eveniment, Victor Ponta a spus: „N-am vrut să vă deranjez”.
Demisia lui Fenechiu este una cu cântec, deoarece a făcut-o telefonic şi nu în scris, aşa cum prevede legea. Preşedintele Traian Băsescu l-a revocat însă din funcţie imediat ce a primit de la instanţă documentul privind condamnarea acestuia.
Încă un ministru cu probleme în justiţie, pe ţeavă
Premierul Ponta pare însă a persista în greşeala de a numi miniştri cu probleme în justiţie, deşi cataloga ambele guverne conduse de el drept cele mai „cinstit”. Astfel, Ovidiu Silaghi ar putea fi un nou eşec, deoarece, chiar dacă Curtea de Apel Oradea l-a achitat în primă instanţă, ANI a făcut recurs, iar decizia definitivă va fi luată de Înalta curte de Casaţie şi Justiţie.
Evident că oficialii europeni nu vor fi prea încântaţi de numire – ce va fi consemnată în viitorul Raport MCV, de care depinde intrarea României în Schengen.
Silaghi a intrat în vizorul inspectorilor de integritate în noiembrie anul trecut, când nu a putut să justifice 46.000 de euro din avere, obţinuţi în 5 luni.
Ministerul Transporturilor, mediocritate şi scandal
Ministerul Transporturilor a fost pata neagră a Guvernului Ponta II nu numai prin ministrul penal pe care l-a avut – şi despre numirea căruia gurile rele spun că a fost acceptată de Victor Ponta pentru a-l proteja pe Liviu Dragnea, care şi el are probleme cu justiţia, după referendumul din vara lui 2012, în sensul că presa şi-a orientat atacurile spre Fenechiu.
Alt scandal despre care nu se mai vorbeşte este cel din februarie, când secretarul de stat Valentin Preda a fost prins de procurori în timp ce ducea la ministerul Dezvoltării, condus de Dragnea, un plic cu documente considerate secret de stat. Premierul Ponta l-a demis imediat, iar Preda este urmărit penal de DNA.
Un alt secretar de stat de la Transporturi, numit de liberali anul trecut în luna mai, a fost eliberat din funcţie recent, fără explicaţii: Septimiu Buzaşu.
Cât despre rezultatele de la nivelul ministerului, în afară de deblocarea POS-T, restul sunt mediocre sau lipsesc cu desăvârşire. Privatizarea CFR Marfă este pusă deocamdată sub semnul întrebării, deoarece contractul nu a fost semnat, la aproape o lună de la desemnarea câştigătorului licitaţiei – GFR -, iar banii nu au fost depuşi în contul CFR.
Magda SEVERIN