Angajaţii metroului şi cei ai Regiei Autonome de Transport Bucureşti (RATB) vor declanşa o grevă generală comună în septembrie, dacă până atunci nu li se vor soluţiona revendicările, au avertizat, joi, Ion Rădoi, liderul sindicaliştilor de la Metrou, şi Vasile Petrariu, preşedintele Sindicatului pentru Transport Public în Comun. Sindicaliştii Metrorex reclamă blocarea negocierilor privind noul contract colectiv de muncă, expirat la 31 martie, în condiţiile în care ei au cerut actualizarea salariilor cu rata inflaţiei (4%) şi îmbunătăţirea condiţiilor de muncă. La rândul lor, sindicatele de la RATB atrag atenţia că bugetul alocat pentru acest an de Primăria Capitalei nu ajunge pentru salarizarea tuturor angajaţilor, astfel că peste 3.500 din ei trebuie daţi afară.
Ion Rădoi reclamă că, în ultimii 5 ani, fondul de salarii al Metrorex a fost blocat, astfel că din 2008 până în prezent nu numai că nu s-a făcut niciun fel de majorare, ci s-a şi renunţat la al 13-lea salariu, la primele de Paşti şi de Crăciun, care erau cuprinse în contractul colectiv de muncă.
În acelaşi timp, salariaţii muncesc în condiţii grele, deoarece trebuie să asigure, zi şi noapte, problemele legate de siguranţa circulaţiei. Pe de altă parte, nu au existat fonduri nici pentru recuperarea categoriilor calificate, conform legii şi instrucţiunilor de serviciu.
Luni, concilierea
“Deci, suntem într-un impas, motiv pentru care am declanşat conflictul colectiv. Luni, 29 iulie, la ora 10.00, va avea loc concilierea acestui conflict colectiv de muncă cu reprezentanţii Ministerului Muncii, a ITM-ului mai exact, după care, dacă nu se vor găsi soluţii – ceea ce este greu de crezut că se poate găsi la nivelul concilierii – vom continua cu greva de avertisment şi cu greva propriu-zisă”, a spus Rădoi.
Greva de avertisment, după
Despre greva de avertisment de 2 ore nu ştie când se va declanşa, deoarece abia luni are loc concilierea.
“Nu pot să vă spun în câte zile o să se ajungă într-o astfel de fază, nu este în interesul nostru să lăsăm publicul călător care nu are nicio vină fără acest mijloc de transport, dar, dacă în maximum o lună nu se va rezolva această problemă, nu se fac demersurile necesare, probabil că activitatea metroului va înceta în Bucureşti. În maximum o lună se va declanşa greva generală în cazul în care nu se rezolvă problemele noastre. Acesta este termenul în care am putea să respectăm şi legislaţia în vigoare, dar şi să facem demersurile necesare, să aşteptăm şi intervenţia Ministerului Transporturilor, a Ministerului Muncii şi a MFP, care ar putea rezolva această situaţie”, a arătat liderul sindical de la Metrorex.
Solidaritatea transportului de suprafaţă
Vasile Petrariu a anunţat că majoritatea sindicaliştilor din transportul public de suprafaţă sunt de acord cu greva generală şi că se vor alătura celor de la Metrorex, în septembrie.
“Va fi o grevă de solidaritate, în situaţia în care colegii de la metrou nu-şi rezolvă problemele odată cu noi, sau până să discutăm noi problemele astea va fi un preambul a ceea ce se va întâmpla după luna septembrie, pentru că şi noi vom avea negocierea contractului colectiv de muncă la sfârşitul anului, în decembrie. Dacă până atunci nu se rezolvă toate aceste lucruri şi noi vom fi în aceeaşi situaţie. Nu cade bine ca la finele anului să avem aceste probleme. Mai avem ca formalitate să facem tabele cu semnături pentru o grevă de solidaritate, şi poate că atunci autorităţile vor vedea ce înseamnă să paralizezi în Bucureşti transportul public de suprafaţă şi de subteran. Dar eu sper să nu se ajungă la o astfel de situaţie, să nu împingem lucrurile până la un conflict de muncă”, a spus Petrariu.
Până atunci însă, sindicaliştii din transportul public vor picheta, în 6 septembrie, prefecturile din toate oraşele reşedinţă de judeţ, urmând ca, ulterior, să fie stabilită o acţiune comună la nivelul Capitalei.
RATB, în pericol de insolvenţă
El a adăugat că RATB se confruntă cu subfinanţarea şi cu datorii de peste 70 – 80 de milioane de lei, existând pericolul declanşării insolvenţei din partea celor care nu-şi primesc banii de la Regie.
“RATB în prezent acumulează datorii foarte mari. Lucrurile astea sunt sesizate la nivel de Consiliu General (CGMB) şi de primar general. Până în prezent nimeni nu a avut vreo reacţie. Noi, sindicatele, am atras atenţia şi am avut câteva discuţii cu primarul general pe această temă. Din păcate, s-ar părea că nu am fost auziţi, chiar dacă am discutat împreună toate aceste lucruri. Nu s-a reţinut absolut nimic. Dacă până în toamnă, care înseamnă cel mai devreme luna septembrie, nu se va face o rectificare pozitivă, prin care să se dea acea diferenţă de bani care s-a tăiat faţă de anul trecut – peste 100 de milioane de lei -, RATB va intra în colaps”, a explicat Petrariu.
El mai susţine că „lipseşte baza materială, lipsesc piesele şi subansamblele” şi că, în prezent, sunt discuţii pentru redistribuiri de fonduri pentru ca Regia să poată supravieţui măcar până în septembrie.
Teama de transformare în societate comercială
Cât priveşte subvenţiile, RATB a primit anul acesta cu 100 de milioane de lei mai puţin comparativ cu anul trecut, respectiv 420 de milioane de lei. Potrivit lui Petrariu, în proiecţia bugetară pe anul viitor, Primăria Capitalei va aloca 341 de milioane de lei subvenţii.
“Pentru 2015 nu se prevede nimic, iar pentru 2016 tot 341 milioane de lei. De ce în 2016 nu s-a prevăzut nimic la diferenţa de tarif? Nu cumva ceea ce noi presupunem că se va întâmpla – şi anume transformarea RATB în societate comercială, externalizarea unor activităţi – va fi pus în aplicare, pentru că primarul general insistă pe această temă şi noi i-am cerut de nenumărate ori să avem o discuţie serioasă pe această problemă şi să vedem care sunt modalităţile de punere în aplicare a acestei idei, pentru că transformarea în societate comercială a unei regii, care este, practic, moartă, va crea o mare problemă cetăţenilor, în primul rând”, a insistat el.
Directorul general al RATB a demisionat
“Noi am demarat discuţii cu oamenii şi avem, în cadrul unui sondaj făcut de sindicate, o aprobare de peste 90% din partea celor chestionaţi pentru a declanşa o grevă generală. (…) Faptul că nu sunt semnale că s-au înţeles toate aceste lucruri şi că există disponibilitate de a se face această rectificare bugetară o demonstrează şi demisia de aseară a directorului general al RATB”, a mai spus Petrariu.
Magda SEVERIN
Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU