Dan Şova, ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine, recunoaşte că nu a desecretizat contractul original cu Bechtel, semnat în 2003 de premierul de atunci Adrian Năstase, şi că a făcut publice doar actele adiţionale, dar susţine că nu a găsit acest document păstrat secret timp de 10 ani şi că el a avut la dispoziţie doar copii. În aceste condiţii, dincolo de gravitatea dospariţiei unui contract secretizat, care ar fi trebuit sesizată imediat organismelor abilitate potrivit Legii 182/2002 care se referă la protecţia informaţiilor secrete, apare întrebarea: cum a putut fi reziliat acest contract în data de 30 mai, dacă originalul nu a existat? Până să ne lămurim, fostul ministru al Transporturilor, Anca Boagiu, îi arată lui Şova unde să caute documentul original: la Ministerul Transporturilor, Serviciul Probleme Speciale, etaj 2, camera 58.
UPDATE 20 august: Cum contractul nu a fost găsit, Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine a depus la Direcţia Naţională Anticorupţie (DNA) o plângere penală pentru neglijenţă în serviciu privind protecţia informaţiilor clasificate.
UPDATE 7 august: Anca Boagiu a depus o plângere penală, acuzându-l pe Dan Şova că ascunde contractul cu Bechtel.
UPDATE 1: Într-o intervenţie telefonică la Antena 3, Şova susţine că de 10 zile nu găseşte contractul şi că încă nu a sesizat vreun organ al statului asupra acestei situaţii, deoarece aşteaptă raportul Corpului de control al premierului, care cercetează contractul, urmând să-l finalizeze în octombrie.
„Nu am reuşit la Ministerul Transporturilor să se găsească varianta originală, originalul semnat. Există copii, dar desecretizarea trebuie făcută pe contractul original. Colegii de la Ministerul Transporturilor mi-au spus: îl căutăm şi când îl avem îl punem pe site. Contractul desecretizat publicat, din 2006, este cel din 2003, updatat cu actele adiţionale din 2005 şi publicat în 2006. Noi am spus că trebuie să se vadă exact contractul din 2003, actele adiţionale separate şi contractul refăcut. Nu s-a găsit încă varianta originală din 2003. Avem zeci de copii. Dar desecretizarea ca să o faci, ca procedură, trebuie contractul original. Probabil o să îl găsească în câteva zile şi o să-l pună pe site”, a declarat Şova, joi, într-o intervenţie telefonică la Realitatea TV.
Cu o seară înainte, la Digi24, Dan Şova acuzase că modificările aduse în 2005 contractului cu Bechtel au majorat valoarea acestuia la 10 miliarde de euro.
“Nu e nicio informaţie suplimentară. Singurul lucru care se va putea vedea foarte clar sunt susţinerile celor implicaţi la vremea respectivă, prin care se vede că în 2003 a fost un contract încheiat pe un preţ fix de 2,2 miliarde euro pentru 415 km, şi actul adiţional publicat, în care se vede că preţul sare de la 2,2 miliarde la aproape 10 miliarde euro. De altfel, în 2011, doamna Boagiu, într-o conferinţă de presă, a scăpat porumbelul şi a zis: a trebuit să reziliez parţial acele tronsoane, pentru că ajungeam cu preţul autostrăzii la 9,6 miliarde euro. Raţionamentul este simplu: dacă în 2003 s-a semnat pe preţ fix, 2,2 miliarde euro, este clar că modificările din 2005 au dus contractul la aproape 10 miliarde”, susţinea ministrul delegat.
Însă una dintre anexele la acordul de modificare a contractului, semnat în februarie 2006 şi publicată chiar de Şova pe site-ul Departamentului pentru Proiecte de Infrastructură, indică un cost total estimat la 2,2 miliarde euro, deci nici vorbă de 10 miliarde de euro.
Concret, acordul de modificare a contractului prevedea alocarea unui buget minim pentru plăţi de 78 milioane euro în 2006, de 120,5 milioane euro în 2007, de 442 milioane euro în 2008 şi de 319,6 milioane euro în 2009.
Raportul Corpului de control al prim-ministrului, abia în octombrie
Ministrul delegat a adăugat că informaţiile legate de cheltuielile cu avocaţii şi de exproprieri vor apărea în procesul verbal al Corpului de control al prim-ministrului, care ar putea fi gata în octombrie.
„Oamenii aşteaptă să vadă unde s-au dus banii, pe ce cheltuieli nejustificate s-au plătit banii, ce avocaţi s-au plătit şi cu câte zeci de milioane, cine sunt beneficiarii exproprierii şi ce sume au primit. Toate acestea vor apărea odată cu procesul verbal al Corpului de control al premierului, care, probabil, din ce am discutat eu cu dânşii, deoarece volumul de muncă este imens, va apărea în octombrie şi ne va da toate datele financiare exacte şi beneficiarii sumelor”, a explicat Şova.
Boagiu: „Şova creează diversiuni”
Anca Boagiu susţine că Dan Şova trebuie să demisioneze din Guvern, acuzându-l că lansează diversiuni în cazul desecretizării contractului cu Bechtel.
“În situaţia în care Dan Şova este pur şi simplu incompetent, am să-l ajut să găsească contractul pe care îl dă pierdut. Conform legii, contractul original Bechtel este la Serviciul Probleme Speciale, etaj 2, camera 58. Ministrul Dan Şova creează diversiuni pentru a nu răspunde la cele două probleme importante pe care le-am semnalat în privinţa aşa-zisei desecretizări a contractului Bechtel: desecretizarea contractului iniţial cu Bechtel semnat de Adrian Năstase în 2003, contractele încheiate şi comisioanele încasate de firmele de avocaţi ale familiei Şova“, declară Anca Boagiu într-un comunicat remis joi.
Prim-vicepreşedintele PDL consideră că intenţia lui Dan Şova este “de a ascunde contractul iniţial pentru a-l proteja pe Adrian Năstase, dar şi pentru a-şi proteja afacerile şi familia”.
Totodată, Boagiu consideră că este inadmisibil ca un ministru al Guvernului să “prostească” încontinuu pe toată lumea cu declaraţii de genul “nu am reuşit la Ministerul Transporturilor să se găsească varianta originală a contractului semnat”.
“Dan Şova are obligaţia, cel puţin morală, să spună câţi bani au încasat pe contractele de avocatură cu Bechtel şi CNADNR şi să ne spună şi cât de ‘cinstit’ au negociat el şi familia lui, în calitate de avocaţi, pentru statul român. Acest ‘criminal al marii infrastructuri româneşti’ trebuie să plece cât mai repede din Guvern, pe uşa din dos, pentru că demisia ar fi prea nobilă pentru el”, conchide fostul ministru al Transporturilor.
1,4 miliarde de euro pentru 52 km de autostradă
Contractul cu Bechtel a fost reziliat în 29 mai, la 10 ani de la semnare, timp în care Bechtel a reuşit să construiască puţin peste 10% din Autostrada Transilvania, dar a încasat o sumă enormă: 1,4 miliarde de euro.
Compania Bechtel nu a renunţat însă aşa uşor la găina cu ouă de aur, astfel că statul român i-a mai dat 37,2 milioane de euro şi datorii de 50 milioane de euro – bani suportaţi de Guvern, potrivit premierului Victor Ponta.
Proiectul autostrăzii Braşov-Borş, denumit Autostrada Transilvania, a fost aprobat în 2003, de Guvernul Năstase, şi început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu Bechtel. Execuţia lucrării trebuia finalizată până cel târziu în 2012.
Însă la data sorocului, constructorul american reuşise să realizeze numai 52 de km (în anii 2009 şi 2010), dar între timp a încasat două treimi din totalul banilor. Şi, culmea! Tot un guvern condus de PSD a trebuit să rezilieze contractul.
Magda SEVERIN