Asociatia Romana de Bioritm Integrat (ARBI) a prezentat, recent, un material extrem de interesant despre legatura dintre comportamentul in trafic si informatia bioritmica. Conform materialului, o statistica unanim confirmata arata ca 90% din accidentele de circulatie sunt cauzate de factorul uman participant la trafic, context in care cunoasterea informatiei bioritmice poate reprezenta un important factor de preventie a incidentelor nedorite din trafic.
Metoda ARBI, elaborata in urma unui brevet de inventie OSIM si a peste 25.000 de monitorizari bioritmice, evidentiaza o corelatie intre starea bioritmica a persoanei si situatiile de risc la care este expusa. Informatia bioritmica se refera la capacitati fizice, emotionale si intelectuale, diferite de la o zi la alta, intreaga viata, pentru fiecare persoana in parte. Metoda este rezultatul contributiei, colaborarii si consultarii intre ARBI, Departamentul de Psihologie din cadrul Institutului de Filosofie si Psihologie „Constantin Radulescu-Motru“ al Academiei Romane, Departamentul Politiei Rutiere din cadrul IGPR, Consiliul Interministerial de Siguranta Rutiera (CISR), Regia Autonoma de Transport Bucuresti (RATB) si societatea civila, prin Asociatia Victimelor Accidentelor de Circulatie (AVAC). „Vulnerabilitatile noastre sunt evitabile. Recunoastem sau nu, fiecare dintre noi avem vulnerabilitati. Ele sunt potentiale, dar nu produc efecte, atata vreme cat le tinem sub control“, se arata in prezentarea ARBI. Insa in anumite imprejurari, vulnerabilitatile sunt activate iar efectele nu intarzie sa isi faca aparitia. „Atunci cand intervin insa stari precum stresul, incordarea nervoasa sau emotionala, graba excesiva, manifestata in agresivitate in trafic si ca factor activator starea sa critica bioritmica, abilitatile si automatismele respectivului conducator auto nu mai corespund parametrilor cunoscuti de el si acesta nu mai poate evita accidentul“, indica prezentarea asociatiei. Studiile, monitorizarile si aplicatiile efectuate de catre ARBI la peste 10.000 de cazuri de accidente rutiere au evidentiat faptul ca, intr-o proportie de doua treimi (64-66%), soferii vinovati de producerea respectivelor accidente rutiere se aflau intr-o zi de minim al disponibilitatilor fizice, emotionale si/sau intelectuale, pe care ARBI le denumeste generic „zile cu risc potential“.
Informatia bioritmica in relatia cauza–efect
Amintitele monitorizari bioritmice au condus la elaborarea „Metodei ARBI pentru diminuarea factorilor de risc din circulatia rutiera“, care are la baza o interpretare proprie a relatiei cauza-efect, in cadrul careia o cauza poate fi doar aparenta, dar in realitate ea este o consecinta a unei alte cauze, care tine de subtilitatile specifice naturii umane. Exista, deci, o cauza a cauzei. Ca si in cazul vulnerabilitatilor, in relatia cauza-efect, anumite momente, imprejurari sau stari pot avea un rol determinant. Informatia bioritmica are avantajul de a fi personalizata, calculata cu rigoare matematica si posibil de a fi constientizata anticipat, devenind un mijloc de preventie. Ea atentioneaza asupra zilelor in care anumite abilitati si automatisme nu ne mai ajuta. In acest mod, informatia bioritmica poate salva vieti. Conform comunicatului ARBI, aceasta ne pune in garda pentru a ne putea apara de agresivitatea celorlalti participanti la trafic si pentru a ne putea controla, spre a nu agresa la randul nostru.
Ce se poate face?
ARBI promoveaza relatii de parteneriat pentru introducerea programelor de atentionare bioritmica pe calculatorul de bord al automobilelor. „Supunem atentiei tuturor factorilor cu abilitati in domeniul sigurantei rutiere avantajul pe care-l ofera aplicarea metodei ARBI in traficul rutier, si anume scaderea cu 17% a numarului de accidente pentru cei monitorizati bioritmic“, se arata in prezentarea asociatiei. „Avem deschidere pentru orice colaborare in care noi sa preluam toate sarcinile operative legate de aplicarea respectivei metode, practic a informatiei bioritmice“. Metoda ARBI va fi promovata la nivel national prin Campania de preventie rutiera intitulata „SOS – Accidente pe drumurile publice“, care are ca obiectiv pentru 2012-2013 salvarea a 450 vieti prin aplicarea sa in Romania, campanie sprijinita de catre Directia Politiei Rutiere din cadrul Inspectoratului General al Politiei Romane.
De asemenea, sansa de promovare a Metodei ARBI se mareste in anul 2013, datorita intrarii in vigoare a Protocolului de Colaborare privind derularea unei campanii de siguranta rutiera dintre ARBI si SC ING TEHNO PROIECT SRL, firma specializata in securitate rutiera, incluzand o componenta de cercetare fundamentala si una cu caracter aplicativ. „Consideram ca nivelul de reusita in aplicarea Metodei ARBI va fi determinat de sprijinul institutional si financiar acordat aplicarii metodei noastre de catre factorii de decizie cu atributii in domeniul sigurantei rutiere, de catre cei ce au in subordine conducatori auto, profesionisti si amatori, de catre mediul scolilor de soferi si nu in ultimul rand de catre fiecare participant la traficul rutier“, se arata in prezentarea Asociatiei Romane de Bioritm Integrat.
Metoda ARBI se aplica intr-o maniera personalizata in urma optiunii voluntare a persoanei in cauza. Este o metoda neinvaziva si se poate aplica fara a stanjeni procesul de productie si munca. Calcularea bioritmului are la baza data de nastere a fiecarei persoane.
Deoarece prin calcul matematic „zilele cu risc potential“ pot fi cunoscute anticipat, constientizarea lor constituie un mijloc personalizat de preventie pentru persoanele aflate in traficul rutier si in mod special pentru conducatorii auto, care pot lua masuri suplimentare.
Prima aplicatie experimentala
La un lot de conducatori auto de la Autobaza Obregia din Regia de Transport Bucuresti (RATB), prin informatia oferita asupra zilelor cu risc potential, cu ajutorul unui ecuson plasat in cabina soferului, in zilele in cauza s-a obtinut o reducere cu 17,53% a numarului accidentelor, fata de un alt lot martor neavertizat. Ecusoanele au fost distribuite pe baza „Calendarelor personalizate“ care evidentiaza zilele cu risc potential ale conducatorului de la volan.
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro