Cumplitul accident de autocar produs in 23 iunie in Muntenegru pare dat uitarii de autoritatile romane, la trei saptamani de la repatrierea celor 18 trupuri neinsufletite si a 29 de turisti romani raniti.
Soferul aflat la volan in momentul prabusirii autocarului in prapastie a murit si a dus in mormant cauza scaparii de sub control a vehiculului. Mai multi supravietuitori spun ca rula cu viteza mare, de 80-90 de km/h, iar primele date aparute in presa muntenegreana, care citeaza anchetatorii locali, confirma acest lucru.
Bineinteles, datele din tahograf nu au o mare acuratete, fiind vorba despre un tahograf analogic. Pe de alta parte, reprezentanti ai politiei rutiere sustin ca in acea zona, fiind vorba de o foarte mare diferenta de nivel, ar fi trebuit sa existe un parapet greu, care nu ar fi permis autocarului sa cada in prapastie, ci, in caz de coliziune, ar fi retrimis autovehiculul pe carosabil.
Procurorii Parchetului General inca evalueaza documentele cerute firmei de transport Gregory Tour si operatorului de turism Mareea Travel. Au audiat 23 de supravietuitori si asteapta rezultatele anchetatorilor muntenegreni.
„Despre accidentul din Muntenegru vreau sa spun ca, dupa ce am audiat 23 de persoane, dupa ce am ridicat inscrisuri de la societatea de transport, de la operatorul de turism, avem o perioada de evaluare. Dorim sa analizam actele de cercetare efectuate pana in prezent si sa ne putem stabili prioritatile“, a anuntat procurorul general Tiberiu Nitu.
El a precizat ca nu poate sa spuna care sunt aprecierile si concluziile organelor judiciare muntenegrene, deoarece nu au trimis nici procesul-verbal de cercetare la fata locului, nici alte acte in cazul accidentului.
In paralel, politistii Sectiei Omoruri din cadrul Politiei Romane cerceteaza cazul si au luat declaratii de la toti ranitii care au putut da informatii. O parte dintre ei s-au externat, cei operati se afla in recuperare, iar trei sunt inca in coma.
Inspectoratul de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier (ISCTR) a venit in control la sediul operatorului de transport chiar a doua zi dupa accident. Inspectorul Catalin Kritikos a declarat ca soferul autocarului, George Ciobanu – care era angajatul Politiei Capitalei, ca sofer la Serviciul Logistica, cu gradul de agent de politie, si efectua numai ocazional curse cu autocarul -, nu avea nici contract de munca, nici avizele medical si psihologic la firma Gregory Tour, drept pentru care firma de transport a fost amendata.
„Am cerut contract de munca, am cerut aviz medical si psihologic si patronul mi-a spus ca nu are. Noi am scris in nota ca nu le-a putut prezenta, desi aceste documente sunt obligatorii. Eu nu cred ca are (contract de munca – n.r.), dar este parerea mea personala. Am inteles ca a mai prezentat o serie de documente la Parchet. Chiar eu i-am scris procesul verbal de amenda”, a spus Kritikos, fara a preciza cuantumul amenzii.
„In seara de 24 iunie, la ora 20:30, raportul nostru de control a fost incheiat, iar inspectorul sef i l-a inmanat domnului Cristian Ghibu, secretar de stat in Ministerul Transportului. Mai departe, nu as putea sa va spun, pentru ca este o ancheta in derulare. Concluziile au fost ca acest operator de transport nu a respectat destul de multe lucruri, dar nu pot sa intru in amanunte, pentru ca este o actiune de control efectuata de Procuratura, de Parchet si nu as vrea sa deranjez. Ceea ce se stie pana acum este ca firma Gregory Tour a utilizat un conducator auto fara contract de munca si asta este o fapta grava, pentru care a fost sanctionat contraventional“, a precizat Catalin Kritikos.
Inspectorul ISCTR a mai spus ca a verificat documentele tuturor soferilor societatii de transport, iar din 9 conducatori auto pe care ii utiliza Gregory Tour, 7 aveau contracte de munca.
Patronul Gregory Tour: Am cumparat autocarele noi, din Germania
Patronul Gregory Tour, Stefan Grigore, sustine insa ca soferul George Ciobanu avea contract de munca din septembrie 2012 si toate avizele medicale in regula, dar ca documentele se afla la Parchetul General, unde le-a dus la solicitarea procurorilor.
Stefan Grigore a spus despre autocar ca, din punct de vedere tehnic, era in stare buna. „Toate autocarele noastre au fost cumparate noi, din Germania“, a aratat el.
Despre defectiunile minore care apar inevitabil, a precizat ca acestea sunt rezolvate la service-ul MAN din Romania sau la service-uri de pe trasee – in caz ca apar in timpul circuitelor turistice. Despre faptul ca a subinchiriat serviciile firmei Gregory Tour Serv firmei Gregory Tour Holiday, Stefan Grigore a spus ca el detine ambele societati si ca e perfect legal.
Prima este firma de transport, a infiintat-o in 2002 si a obtinut pentru ea licenta de transport in 2005, iar de atunci aceasta ii este prelungita anual. Cea de a doua firma este agentia de turism, care vine cu servicii precum cazare, masa sau transport cu avionul, autocarul sau masina.
Datele din tahograf nu pot fi relevante 100%
Despre informatiile din tahograful gasit in autocar, inspectorul ISCTR Catalin Kritikos sustine insa ca nu pot fi relevante 100%.
„Toata lumea vorbeste despre faimoasa cutie neagra care se numeste aparat tahograf. Insa tahograful nu este cutia neagra a unui avion. Este un simplu aparat de inregistrat niste valori. Masina este din 2004, deci este cu diagrama de hartie. Cine stie cine o scoate de acolo si cum o scoate. Viteza inregistrata pe aceasta diagrama nu are un coeficient 100% de a-ti da seama exact cum merge. Din experienta mea de 10 ani de inspector de trafic nu intotdeauna cine conduce are diagrama in tahograf sau invers. De aceea sunt si foarte multe amenzi pentru nerespectarea Regulamentului 561“, a explicat el.
Si comisarul sef George Grigore, seful Serviciului Legalitate Transporturi si Control Tehnic din Politia Rutiera, care a anuntat ca autoritatile muntenegrene au analizat datele din aparatul tahograf, ce arata ca autocarul avea 80 de km/h in momentul accidentului, dublul vitezei permise in zona, considera ca „acea insemnare din tahograf este orientativa“.
„Am avut o notificare acum cativa ani, catre Biroul de Metrologie Legala, si intrebam daca acea inscriere de viteza este una cu o marja de eroare foarte mica, pentru a putea sanctiona acei conducatori auto pe baza diagramelor tahograf. Biroul de Metrologie Legala ne-a raspuns ca este doar orientativa si ca nu se poate sanctiona aceasta abatere“, a explicat George Grigore.
Un parapet greu ar fi fost salvator
Comisarul sef Grigore este de parere ca nu s-ar fi intamplat cumplita tragedie daca pe viaduct ar fi fost montat un „parapet greu“.
„Acolo nici nu prea era parapet. Era ceva… nici nu stiu cum sa-i spun… ceva cat sa nu cada in prapastie pietonul care traverseaza acel viaduct. Acolo trebuia un parapet numit in termeni tehnici «parapet greu», ca atunci cand un autovehicul de transport marfa sau de persoane se loveste perpendicular de acel parapet sa-l arunce inapoi pe partea carosabila. Avand in vedere si acea diferenta de nivel intre platforma viaductului si fundul prapastiei, de circa 30 – 40 de metri, era necesar un asemenea parapet. Daca ar fi existat, probabil nu s-ar fi produs un astfel de accident sau ar fi fost soldat cu niste vatamari usoare sau niste escoriatii, iar acest autocar nu ar fi cazut in prapastie. Dar sa lasam sa vedem care sunt concluziile anchetei mai ales de la Parchetul General si, bineinteles, cele ale autoritatilor din Muntenegru”, a precizat comisarul sef.
Autocarul a derapat la iesirea dintr-un tunel pe prapastiosul Canion Moraca, al doilea ca marime din lume dupa Arizona, ce strabate munti de pana la 1.300 m altitudine. Soferul nu a mai putut stapani volanul, iar vehicul a rupt balustrada de pe viaductul Grlo (gat, in romaneste) si s-a prabusit in hau.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro