Crin Antonescu, preşedintele liberalilor, s-a declarat nemulţumit că ministrul de Interne, Radu Stroe, nu a consultat PNL înainte de a propune modificarea Codului rutier, care conţine amenzi de până la 16.000 de lei, cu suspendarea permisului auto timp de 4 ani. Proiectul actului normativ se află în dezbatere publică până în 21 septembrie şi ar urma să fie aprobat prin Ordonanţă de Urgenţă în şedinţa de miercurea viitoare a Guvernului, pentru a intra în vigoare imediat. Iniţiatorii noilor articole doresc ca Parlamentul să le dezbată ulterior şi să le aprobe până la sfârşitul anului.
“Ideea de a înăspri trebuie, totuşi, calibrată cumva mai gradual. Adică există sentimentul – am vorbit cu mulţi oameni în aceste zile, care nu m-au sunat să mă întrebe dacă m-am certat sau dacă m-am împăcat cu Ponta, m-au sunat să-mi explice că e, totuşi, prea mult pentru o greşeală pe care o poţi comite să-ţi pierzi permisul 4 ani”, a afirmat, la Antena 3, liderul PNL.
Antonescu a menţionat că nu este “expert” în acest domeniu, dar că subiectul ar putea fi discutat atât în partid, cât şi cu premierul.
El a mai spus că, în prezent, nu se pune problema remanierii lui Radu Stroe din acest motiv. Crin Antonescu simte, totuţi, că oprobriul tuturor celor care au permis auto se va răsfrânge asupra liberalilor.
Pedepsele i-au speriat pe toţi conducătorii auto: sunt atât de mari încât amenzile nu ar putea fi plătite, iar suspendarea permisului i-ar putea lăsa fără loc de muncă pe mulţi dintre şoferii profesionişti. Şi nu pentru că ar încălca şi acum legislaţia rutieră scăpând doar cu amendă
Amenzi mai mari ca în Vest, pe şosele româneşti
Singura explicaţie logică pentru impunerea unor asemenea sancţiuni unice în Europa este nu reducerea accidentelor soldate cu morţi şi răniţi – care, oricum, au scăzut considerabil -, ci aducerea a cât mai mulţi bani la buget în condiţiile unei economii care scârţâie şi a unor investiţii promise de guvernanţi dar care întârzie să apară.
Autorii proiectului legislativ nu au luat însă în calcul 4 aspecte importante:
– lipsa veniturilor care să permită plata amenzilor – în condiţiile în care salariul minim este de sub 200 de euro iar amenzile sunt între 160 de lei şi 16.000 de lei (40 – 3.550 euro)
– pierderea locurilor de muncă pentru şoferii profesionişti
– reducerea masivă a consumului de combustibil, în condiţiile în care mulţi români vor renunţa la maşini
– prăbuşirea pieţei auto, când nimeni nu va mai cumpăra autoturisme
Cu căruţa pe drumurile naţionale
La acestea se adaugă, evident, lipsa unor şosele civilizate în România, care ar putea justifica, oarecum, nişte pedepse mai aspre.
Dar când drumurile naţionale trec prin localităţi şi sunt împânzite de treceri de pietoni cu marcaje şterse şi indicatoare ascunse de copaci – lucru, de altfel, întâlnit şi în Bucureşti, pe mari bulevarde -, iar căruţele şi bicicletele sunt nelipsite este greu de crezut că accidentele rutiere vor putea fi evitate.
Iată câteva dintre modificările OUG 195/2002 propuse de subalternii lui Stroe:
„Art. 98, lit (4): Clasele de sancţiuni sunt următoarele:
a) clasa I: 2 sau 3 puncte-amendă (160-240 lei, n.r.);
b) clasa a II-a: 4 sau 5 puncte-amendă (320-400 lei, n.r.);
c) clasa a III-a: de la 6 la 8 puncte-amendă (480-640 lei, n.r.);
d) clasa a IV-a: de la 9 la 20 puncte-amendă (720-1.600 lei, n.r.);
e) clasa a V-a: de la 21 la 124 puncte-amendă (1.680-9.920 lei, n.r.);
f) clasa a VI-a: de la 125 la 200 puncte-amendă (10.000-16.000 lei, n.r.)”.
Sancţiuni în funcţie de viteza depăşită (pe km)
La Art. 100 alin. (3), care prevede sancţionarea cu amendă din clasa a II-a de sancţiuni (de la 4 la 5 puncte-amendă, respectiv 320-400 lei, n.r.) şi cu suspendarea permisului timp de 30 de zile, după lit. g) se introduce litera h) cu următorul cuprins:
,,h) depăşirea cu 31 până la 40 de km/h inclusiv, a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv şi pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate şi verificate metrologic.”.
La Art. 101 alin. (3) – amenda prevăzută în clasa a III-a de sancţiuni (de la 6 la 8 puncte-amendă, respectiv 480-640 lei, n.r.) şi suspendarea permisului 60 de zile –, după litera a) se introduce litera a1) cu următorul cuprins:
,,a1) depăşirea cu 41 până la 50 de km/h inclusiv, a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv şi pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate şi verificate metrologic.”.
La Art. 102, alin. (3) – amenda prevăzută în clasa a IV-a de sancţiuni (de la 9 la 20 puncte-amendă, respectiv 720-1.600 lei, n.r.) şi suspendarea permisului 90 de zile -, litera e) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,e) depăşirea cu 51 până la 60 de km/h inclusiv, a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv şi pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate şi verificate metrologic”.
Suspendarea permisului 4 luni în loc de 3
La Art. 103, alin. (1), litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,c) pentru o perioadă de 120 de zile (faţă de 90 de zile, n.r.) când fapta conducătorului de autovehicul sau tramvai a fost urmărită ca infracţiune la regimul circulaţiei pe drumurile publice iar instanţa de judecată sau, după caz, procurorul a dispus şi aplicarea unei sancţiuni administrative.”
Suspendarea permisului în caz de accident
La Art. 103, alin. (1) din OUG 195, după litera c) se introduc 3 noi litere, lit. d) – f), cu următorul cuprins:
,,d) pentru o perioadă de 1 an în cazul accidentului de circulaţie din care a rezultat decesul sau vătămarea corporală a unei persoane dacă prezenta ordonanţă de urgenţă prevede suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru regula de circulaţie încălcată, cu excepţia celor privind nerespectarea culorii roşii a semaforului şi conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice a unui autovehicul, atunci când instanţa de judecată sau, după caz, procurorul a dispus neînceperea urmăririi penale, scoaterea de sub urmărire penală, încetarea urmăririi penale, achitarea, ori încetarea procesului penal cu aplicarea unei sancţiuni administrative.
e) pentru o perioadă de 4 ani în cazul accidentului de circulaţie din care a rezultat vătămarea corporală sau decesul unei persoane dacă regula de circulaţie încălcată este nerespectarea culorii roşii a semaforului, atunci când instanţa de judecată sau, după caz, procurorul a dispus neînceperea urmăririi penale, scoaterea de sub urmărire penală, încetarea urmăririi penale, achitarea ori încetarea procesului penal cu aplicarea unei sancţiuni administrative.
f) pentru o perioadă de 5 ani în cazul accidentului de circulaţie din care a rezultat vătămarea corporală sau decesul unei persoane dacă regula de circulaţie încălcată este conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice a unui autovehicul, atunci când instanţa de judecată sau, după caz, procurorul a dispus neînceperea urmăririi penale, scoaterea de sub urmărire penală, încetarea urmăririi penale, achitarea ori încetarea procesului penal cu aplicarea unei sancţiuni administrative”.
Suspendarea permisului la neplata amenzii în 3o de zile
Totodată, actul normativ supus dezbaterii publice propune suspendarea dreptului de a conduce, în cazul în care amenda aplicată pentru contravenţii săvârşite la regimul circulaţiei pe drumurile publice nu este achitată în termen de 30 de zile.
În momentul în care contravenientul face dovada plăţii amenzii, primeşte în mod automat dreptul de a conduce.
4 luni fără permis pentru neacordarea priorităţii pietonilor
La Art. 105, după alin. (1) se introduc 3 noi alineate, alin. (2)-(4), cu următorul cuprins:
„(2) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a V-a de sancţiuni (de la 21 la 124 puncte-amendă, respectiv 1.680-9.920 lei, n.r.) şi cu aplicarea sancţiunii complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 120 de zile neacordarea de către conducătorul de autovehicul sau tramvai a priorităţii de trecere pietonilor angajaţi în traversarea regulamentară a drumului public prin locurile special amenajate şi semnalizate, aflaţi pe sensul de deplasare a autovehiculului sau tramvaiului”.
6 luni fără permis pentru depăşirea cu 60 km a vitezei admise
“(3) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a V-a de sancţiuni (de la 21 la 124 puncte-amendă, respectiv 1.680-9.920 lei, n.r.) şi cu aplicarea sancţiunii complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 180 de zile depăşirea de către conducătorul de autovehicul cu mai mult de 60 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv şi pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate şi verificate metrologic”.
1 an fără permis pentru conducerea unui vehicul neînmatriculat
“(4) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a V-a de sancţiuni (de la 21 la 124 puncte-amendă, respectiv 1.680-9.920 lei, n.r.) şi cu aplicarea sancţiunii complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 1 an conducerea unui autovehicul a cărui înmatriculare este suspendată”.
2 ani fără permis dacă şoferul trece pe roşu şi 3 ani dacă face accident
După Art. 105 se introduce un nou articol, Art. 105-1, cu următorul cuprins:
„Art. 105-1 (1) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a VI-a de sancţiuni (de la 125 la 200 puncte-amendă, respectiv 10.000-16.000 lei, n.r.) şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 2 ani, nerespectarea de către conducătorul unui autovehicul a semnificaţiei culorii roşii a semaforului.
(2) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a VI-a de sancţiuni (de la 125 la 200 puncte-amendă, respectiv 10.000-16.000 lei, n.r.) şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare asuspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 3 ani, nerespectarea de către conducătorul unui autovehicul a semnificaţiei culorii roşii a semaforului dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulaţie din care a rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale”.
3 ani fără permis dacă se ignoră bariera la calea ferată
“Art. 105-1 (3) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a VI-a de sancţiuni (de la 125 la 200 puncte-amendă, respectiv 10.000-16.000 lei, n.r.) şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 3 ani, neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferată când barierele sau semibarierele sunt coborâte ori în curs de coborâre sau când semnalele cu lumini roşii şi/sau sonore sunt în funcţiune, precum şi nerespectarea semnificaţiei indicatoarelor Trecere la nivel cu o cale ferată simplă, fără bariere, Trecere la nivel cu o cale ferată dublă, fără bariere însoţite de indicatorul oprire, instalate la trecerea la nivel cu o cale ferată”.
3 ani fără permis pentru cei prinşi băuţi la volan
“Art. 105-1 (4) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a VI-a de sancţiuni (de la 125 la 200 puncte-amendă, respectiv 10.000-16.000 lei, n.r.) şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 3 ani, conducerea unui autovehicul sau tramvai de către o persoană aflată sub influenţa băuturilor alcoolice, dacă fapta nu constituie, potrivit legii, infracţiune”.
3 ani fără permis dacă se merge în sens opus pe autostradă
“Art. 105-1 (5) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a VI-a de sancţiuni (de la 125 la 200 puncte-amendă, respectiv 10.000-16.000 lei, n.r.) şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 3 ani, conducerea unui autovehicul pe una din căile autostrăzii, în sens opus celui în care se desfăşoară în mod normal circulaţia”.
4 ani fără permis dacă şoferul băut a făcut accident
“Art. 105-1 (6) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a VI-a de sancţiuni (de la 125 la 200 puncte-amendă, respectiv 10.000-16.000 lei, n.r.) şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 4 ani, conducerea unui autovehicul sau tramvai de către o persoană aflată sub influenţa băuturilor alcoolice, dacă fapta nu constituie, potrivit legii, infracţiune şi dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulaţie din care a rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale”.
Între 9 şi 20 puncte-amendă pentru lipsa centurii
Proiectul legislativ mai stabileşte, printre altele, obligaţia pentru conducătorii de autovehicule de a se asigura că persoanele minore poartă centurile de siguranţă sau sunt transportate numai în dispozitive omologate (de la 9 la 20 de puncte-amendă, respectiv 720-1.600 lei, faţă de 2-3 puncte (160-240 lei), în prezent).
Marja periculoasă
Ar mai fi de atras atenţia asupra marjelor “între x şi y puncte-amendă”: este clar că agentul de circulaţie stabileşte cuantumul amenzii, dar cum procedează?
Spre exemplu, lipsa centurii de siguranţă de către minori se pedepseşte cu 9-20 de puncte-amendă, de parcă nu ar fi clar: ori are centura, ori nu o are! Când se dau 9 puncte-amendă şi când 20?
Magda SEVERIN
Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU