Gruia Stoica (foto de pe pagina sa de Facebook), proprietarul Grup Feroviar Român (GFR), a anunţat marţi, într-o conferinţă de presă, că vrea să ceară în justiţie o ordonanţă preşedinţială prin care să se continue privatizarea CFR Marfă, considerând că HG 526/2013 privind condiţiile de privatizare trebuia corelată cu legislația europeană. „A fost o greșeală în strategia de privatizare, cineva nu a știut cum e cu analiza Consiliului Concurentei”, a argumentat el. Întrebat dacă va da statul în judecată aşa cum ameninţase anterior, Stoica a răspuns: “Dacă aș face o acțiune ar fi împotriva Comisiei de privatizare, să dăm un exemplu că cei care privatizează să aibă și simțul răspunderii, nu doar să-și ia banii pentru asta. Ne gândim să cerem daune, discutăm cu juriștii să vedem baza legală. (…) Costurile noastre de până acum cu procesul de privatizare sunt de câteva milioane bune de euro“.
“Vrem o ordonanță președințială pentru a ne conforma cu legislația europeană. Legislația europeană spune că nu se poate face nicio tranzacție fără acordul Consiliului Concurenței sau al Comisiei Europene, după caz. Noi vrem să putem face plata după avizul Consiliului Concurenței”, a explicat Stoica.
Totodată, proprietarul GFR a spus că a solicitat Ministerului Transporturilor restituirea de urgență a garanției de 10 milioane de euro și deblocarea contului escrow de 20,2 milioane de euro, arătându-se surprins că i s-ar putea reţine suma depusă drept garanţie.
“Ministerul are la dispoziție două zile să deblocheze contul escrow. Mâine (miercuri n.r.) părțile trebuie să semneze o notificare pentru banca unde este contul escrow, ca banii să poată fi restituiți cumpărătorului peste alte trei zile. Mă surprinde declarația ministrului Transporturilor de a reține garanția, deși a anunțat anterior că nu există nicio culpă a cumpărătorului”, a arătat omul de afaceri.
El a ţinut să precizeze că luni seara, când reprezentanții ministerului i-au cerut să semneze un acord de încetare a contractului de privatizare din care să reiasă că nimeni nu a fost de vină pentru eșecul procesului, a refuzat pentru că nu se simţea vinovat.
“Dacă mă simțeam vinovat cu ceva, aseară aș fi semnat acel acord pe care mi l-au pus pe masă, dar nu am vrut să semnez acel acord. Costurile noastre de până acum cu procesul de privatizare sunt de câteva milioane bune de euro“, a mai spus Stoica.
Privatizarea CFR Marfă a fost ratată, după ce clauzele suspensive de care era condiționată finalizarea tranzacției nu au fost îndeplinite până la expirarea termenului de 60 de zile prevăzut în HG 526/2013.
Statul a cheltuit circa 1 milion de euro pe consultanţă – atât în mandatul ministrului Ovidiu Silaghi, când au început primele demersuri pentru privatizare, cât şi în mandatul lui Relu Fenechiu, când privatizarea a fost reluată cu modificarea din CSAT că trebuie făcută cu un investitor privat.
Cheltuielile pe reclamă şi publicitate au fost suplimentate de Guvern, în 23 aprilie a.c., de la 50.000 de lei la 2.550.000 de lei, dar fostul ministru Relu Fenechiu susţine că n-a cheltuit niciun leu din ei.
Preţul eşecului este însă mult mai mare: investitorii străini vor fi de acum încolo şi mai circumspecţi când vor dori să vină să facă afaceri în România.
Magda SEVERIN