CNADNR are programată pentru acest an inaugurarea a 120 km de autostradă (tronsoane începute de fosta guvernare în 2011, n.r.), iar pentru 2014 doar jumătate din aceştia, respectiv 60,8 km (cele două tronsoane ale Autostrăzii Nădlac-Arad, pentru care au fost reziliate contractele şi s-au organizat licitaţii noi dar încă nu au fost anunţaţi constructorii, şi lotul 3 al Autostrăzii Orăştie-Sibiu, întârziat 18 luni de o alunecare de teren, n.r.), a declarat pentru cotidianul PUTEREA ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine, Dan Şova. El a argumentat că „mai multe nu putem că nu mai avem bani, s-au terminat banii europeni”. Totodată, “ministrul amânării” a anunţat decalarea termenelor pentru concesionarea autostrăzilor Comarnic-Braşov, Craiova-Piteşti şi Centurii de Sud a Capitalei.
„Noi, spre deosebire de doamna Boagiu, care ne-a lăsat la 5,72% fondurile europene, am contractat până la 107%. Deci, nu mai avem bani, nu mai avem ce contracta”, a insistat Şova.
„Anul ăsta se inaugurează în total 120 km de autostradă. Până acum s-a inaugurat numai Deva-Orăştie, iar în luna decembrie inaugurăm Lugoj-Deva, lotul 1, şi Orăştie-Sibiu, loturile 1, 2 şi 4. Anul viitor inaugurăm Nădlac-Arad, lotul 1 şi 2 şi Orăştie-Sibiu, lotul 3”, a declarat Dan Şova, pentru PUTEREA.
Ce nu spune ministrul este că toate aceste tronsoane de autostradă au intrat în lucru în 2011 şi aveau termen de finalizare aprilie 2013. În primăvară, Dan Şova anunţase că “142 de km vor fi gata anul acesta”, dar cum la rectificarea bugetului CNADNR nu a obţinut niciun ban, constructorii nu au avut niciun interes să le termine. De altfel, ei avertizaseră încă de atunci că lucrează exact de câţi bani primesc.
Investiţii noi pe lucrări vechi
Cât despre noile şantiere, acestea sunt de fapt investiţii deja începute, dar cu contractele reziliate. Autostrada Nădlac-Arad, de aproape 39 km, a fost împărţită în două loturi, primul adjudecat de asocierea româno-portugheză Romstrade-Monteadriano Engenharia e Construcao-Donep Construct, pentru 115,8 mil euro, iar al doilea, de 124,45 mil euro, companiei germane Alpine Bau.
Finanţarea, asigurată din Fondul de Coeziune al Uniunii Europene, a fost contractată în timpul mandatului de ministru al Ancăi Boagiu, iar lucrările au început în toamna lui 2011, cu termen de finalizare anul 2013.
Lotul 1 din Autostrada Nădlac-Arad, de 22,2 km, a fost început de Romstrade şi de asociatul portughez, dar un an mai târziu, după ce i-a dat ţeapă străinului, patronul firmei Romstrade, Nelu Iordache, a fost denunţat de acesta la OLAF şi arestat pentru deturnare de fonduri şi spălare de bani.
Fostul ministru Alexandru Nazare constata şi el, la o inspecţie pe şantier în martie 2012, că lucrările mai mult stagnează, astfel că a atenţionat constructorul să dubleze capacităţile tehnice şi personalul, pentru a se putea lucra în două sau trei schimburi şi a se recupera întârzierile. Nu a făcut însă nimic altceva.
Contractul a fost reziliat de CNADNR abia în 22 noiembrie 2012, în timpul ministrului Ovidiu Silaghi, pe care Iordache l-a denunţat însă ulterior că a primit de la el în acea noapte 200.000 de euro pentru a-i salva contractul.
Licitaţia pentru selectarea unui nou constructor a fost organizată însă după 9 luni, în această vară, şi încă nu ştim cine este câştigătorul.
Lotul 2, al cărui contract a fost reziliat în iulie anul acesta, după ce compania Alpine Bau a intrat în insolvenţă, are 16,6 km şi este lucrat 80%. Nici pentru acesta nu a fost anunţat câştigătorul licitaţiei. Preşedintele Traian Băsescu a fost pe şantier în 7 august şi a dat un avertisment: „Guvernul să se trezească, să aloce bani pentru terminarea lucrărilor la autostradă, deoarece va recupera investiţia din fonduri europene”. A fost ridiculizat însă atât de ministrul Şova, cât şi de premierul Victor Ponta – care, totuşi, a spus că nu este mulţumit de cum se construiesc autostrăzile în România.
Cât priveşte Lotul 3 din Orăştie-Sibiu, de 22 km, ar fi trebuit şi acesta să fie gata anul acesta, după ce contractul a fost semnat în 2011, dar s-a produs o alunecare de teren pe 6 km. Despre eveniment, Şova spunea în primăvară că este “din cauza unei soluţii tehnice care a fost stabilită de la început – că trebuia să se facă tunel, oamenii nu au făcut tunel şi s-a crezut că se poate face fără tunel -, uite că s-a surpat terenul”.
“Termenul pe care îl avem este 18 luni de la data la care rezolvăm această problemă”, a arătat ministrul. Acesta este motivul pentru care lotul 3 al tronsonului Orăştie-Sibiu, construit 80% de italienii de la Impeglio, a ieşit din calcul pentru anul acesta.
Concesiuni amânate
La capitolul concesiuni, licitaţiile pentru cele 3 mari proiecte – Autostrada Comarnic – Braşov, Centura de Sud a Capitalei şi Autostrada (sau drumul expres) Craiova – Piteşti au avut loc în primăvară iar anunţarea câştigătorilor este amânată.
Pentru Comarnic-Braşov, ministrul Şova spune că în 25 noiembrie vom afla câştigătorul şi că autostrada va fi gata în 2016 – 2017, potrivit cotidianului PUTEREA. Iniţial, Şova promisese că va anunţa câştigătorul în octombrie şi că lucrările vor fi gata la sfârşitul lui 2016 – exact de viitoarele alegeri parlamentare –, el ameninţând atunci: “Mă mut cu cortul pe şantier!”.
Ofertele au fost depuse în februarie, iar compania China Communications Construction a anunţat la începerea etapei dialogului competitiv, în perioada mai-iunie, că se retrage. Au rămas în cursă asocierile Spedition UMB-Tehnostrade, Vinci – Strabag – Aktor şi Impregilo – Salini.
Ofertele nu au fost deschise în această luna, operaţiunea fiind amânată până la 15 noiembrie, “la cererea constructorilor”, anunţa recent noul director general al CNADNR, Narcis Neaga. Acum, ministrul Şova spune că a prelungit termenul până în 25 noiembrie.
Maşinile care vor circula pe Autostrada Comarnic-Braşov vor plăti şi o taxă, în funcţie de capacitate. „Se discută diverse calcule, diverse scenarii, este o discuţie şi cu Ministerul Finanţelor să existe o taxă la această autostradă”, spune Şova, adăugând că nu ştie când anume se va stabili taxa, pentru că „întâi trebuie să avem autostrada”.
Constructorul pentru Centura Sud, anunţat în decembrie, iar cel pentru Craiova-Piteşti, în februarie-martie
Totodată, câştigătorul licitaţiei pentru construirea Centurii Bucureşti Sud va fi anunţat în decembrie, iar cel pentru Autostrada Craiova-Piteşti, abia în februarie sau martie anul viitor, a afirmat Şova. Aceste termene sunt, astfel, decalate cu câteva luni, urmând ca autostrada şi Centura Capitalei să fie finalizate până în 2016.
Pentru Autostrada Craiova-Piteşti au depus oferte 5 consorţii, anunţa premierul Victor Ponta în 8 mai, ultima zi de depunere a ofertelor. Este vorba despre un consorţiu românesc format din companiile Spedition UMB şi Tehnostrade şi 4 asocieri străine: Obrascon Huarte Lain – OHL ZS din Spania, China Communications Construction Company – Dogus Insaat Ve Ticaret (Turcia) – Egis Projects (Franţa), Strabag (Austria) – Vinci (Franţa) – Aktor (Grecia) şi Impregilo – Salini din Italia.
Pentru zona Autostrăzii de Centură Sud Bucureşti care va uni A1 de A2, plus şi operarea şi întreţinerea Autostrăzii Bucureşti-Constanţa (A2) şi a Autostrăzii Bucureşti-Piteşti (A1), CNADNR a primit la finele lunii martie candidaturide la companiile străine Strabag, Vinci, Aktor şi Astaldi, dar şi de la companiile româneşti Tehnostrade, Spedition UMB şi Euro Construct Trading’98, pentru atribuirea contractului de concesiune.
Câştigătorul pentru Sebeş-Turda, “în 50 de zile”
Ministrul delegat al Marilor Proiecte anunţă însă că “marţi se depun ofertele pentru Autostrada Sebeş-Turda, iar câştigătorul îl vom afla în 50 de zile”.
UPDATE: DPIIS a anunţat în această seară că au fost depuse 43 de oferte pentru cele 4 loturi ale autostrăzii.
Amintim că în 11 octombrie, CNADNR anunţa şi aici o amânare: “Termenul de depunere a ofertelor pentru construirea tronsonului de autostradă Sebeş – Turda a fost prelungit până la 28 octombrie, din cauza „managementului defectuos din cadrul unor compartimente”. Directorul general Narcis Neaga promitea atunci sancţiuni pentru cei vinovaţi, dar acest lucru nu s-a întâmplat până acum.
Câteva zile mai târziu a fost elucidat şi misterul amânării: Guvernul a modificat indicatorii tehnico-economici ai investiţiei, astfel că aceasta va costa dublu, adică 4,64 miliarde lei. Operaţiunea s-a produs după ce DPIIS lansase licitaţia în 22 iulie şi costul autostrăzii fusese stabilit la 2,48 miliarde lei, iar termenul de depunere a ofertelor era 12 septembrie.
Autostrada Transilvania, lăsată pentru la anul
Acestea nu sunt singurele amânări. Amintim că singurul tronson contractat din Autostrada Transilvania, 3A1 Gilău – Nădăşelu (jud. Cluj), de 8,7 km, a fost amânat pentru anul viitor, din lipsa banilor, deşi contractul, de 258,2 milioane lei (circa 58 milioane euro), fără TVA, a fost semnat de CNADNR în luna aprilie, cu asocierea Spedition UMB-Tehnostrade.
Pentru cele două tronsoane abandonate de Bechtel nu s-au început demersuri de contractare, fiind şi acestea lăsate pentru anul viitor.
Rezultatul controlului la contractul cu Bechtel, amânat pentru februarie
Rezultatele verificării asupra contractului cu Bechtel, document reziliat în 29 mai, au fost amânate pentru februarie 2014, deşi iniţial ministrul Şova anunţase un termen de două luni, apoi “până în toamnă”. Între timp, ministrul a încercat să fenteze opinia publică, postând pe site-ul DPIIS nu contractul original cu Bechtel, pe care promisese că îl desecretizează, ci doar actele adiţionale. Anca Boagiu l-a demascat şi – surpriză! -, Dan Şova a constatat că documentul original a dispărut. Acum, DNA anchetează cazul.
„Am trimis Corpul de control la CNADNR şi are până acum un document finalizat şi urmează altele două. Corpul de control a controlat documentele privind Autostrada Bechtel şi vom avea un rezultat, probabil în februarie 2014. Mai avem un control finalizat privind camerele de înregistrare a maşinilor pe drumurile naţionale, unde a fost un contract complicat. Sunt mai multe controale acolo, o să le facem publice. Săptămâna viitoare vom avea primele rezultate legate de aceste nereguli”, a declarat Şova pentru cotidianul PUTEREA.
Săptămâna viitoare însă, Dan Şova promite că va prezenta primele concluzii legate de analiza activităţii la CNADNR, precum şi eventualele nereguli descoperite în urma verificărilor anunţate de el încă din luna ianuarie. Ministrul delegat spunea atunci că activitatea CNADNR din perioada 2008-2012 va fi puricată de Corpul de control al premierului şi că operaţiunea va fi “amplă, de 6 luni”. De la terminarea controlului au trecut 4 luni fără ca Dan Şova să anunţe vreun rezultat. Dar nu ar fi singura amânare.
Daţi click pentru a putea vizualiza toate declaraţiile lui Dan Şova pentru PUTEREA.
Strategia Guvernului pentru TRANSPORTURILE RUTIERE poate fi vizualizată AICI.
Magda SEVERIN