Peste 86.000 de camioane îşi vor opri activitatea începând de luni, 9 decembrie, pe termen nelimitat, punând în pericol chiar aprovizionarea magazinelor de sărbătorile de iarnă. Nu este o decizie luată peste noapte, ci un gest disperat anunţat încă din primăvară şi suspendat în ultima clipă de reprezentanţii Confederaţiei Naţionale a Transportatorilor (CNR), după semnarea unui acord cu ministrul de atunci al Transporturilor, Relu Fenechiu. Au fost stabilite într-o minută nu mai puţin de 28 de puncte – majoritatea referitoare la legislaţia defectuoasă – ce trebuiau soluţionate până în toamnă, cu termene precise. S-a dovedit însă doar o tragere de timp din partea autorităţilor, iar înlocuirea ministrului Fenechiu cu Ramona Mănescu nu a adus mai multă înţelegere din partea Guvernului, care deţine pâinea şi cuţitul în rezolvarea problemelor transportatorilor rutieri.
UPDATE: “Camioanele vor pleca mâine dimineaţă spre/dinspre locul unde încarcă marfa şi vor opri pe drum, căutând locuri în parcări – acelea inexistente, dar nu e vina noastră. Noi am vrea să avem unde parca, aşa că vom staţiona unde putem, pe marginea drumului”, ne-a explicat Mayer Siegfried, secretarul general al CNR, modul în care se va derula protestul.
Astfel, vom avea de-a lungul drumurilor naţionale fluvii întregi de TIR-uri. Mai rău va fi în zonele supraagromerate, cum sunt Centura Bucureşti şi la intrarea dinspre DN1, care se blochează uşor chiar şi când nu este parcată vreo maşină. Şoferii de camion nu vor parca în locuri interzise, dar ei riscă, totuşi, sancţionarea cu 3 puncte-amendă şi 240 de lei amendă, potrivit Codului rutier. Vom vedea însă dacă Poliţia Rutieră va aplica amenzi sutelor de camioane pentru că încurcă circulaţia.
“Acum nu mai există cale de întoarcere, protestul va fi declanşat mâine dimineaţă. Toţi membrii noştri din judeţe au avut autonomie în a-şi planifica organizarea pe plan local. Cei care vor ieşi la protest este clar că sunt hotărâţi să meargă mai departe”, ne-a precizat secretarul general al CNR.
“Lucrurile sunt clare: Guvernul nu a avut minimul interes să afle problemele cu care se contruntă transportatorii rutieri”, şi-a exprimat dezamăgirea Mayer Siegfried. Iar acestea nu îşi pot găsi rezolvarea numai la Ministerul Transporturilor, ci unele depind de Ministerul Administraţiei, altele de cel al Finanţelor, de CNADNR, de Departamentul Marilor Proiecte de Infrastructură etc.. Este un cumul de ministere ce trebuie să ia în discuţie legislaţia deficitară din transporturile rutiere, ne-a precizat reprezentantul CNR.
Spate întors din partea Guvernului
CNR a încercat în septembrie să continue demersurile începute la minister: a apelat la bunăvoinţa noului ministru şi a aşteptat un semn. Acesta nu a venit, legislaţia a rămas încremenită, iar transportatorii – în pragul falimentului. Între timp, s-a introdus şi acciza suplimentară la combustibili, ca o ultimă lovitură pentru ei.
Reluarea protestului a fost anunţată încă din noiembrie de asociaţiile patronale din transport, membre ale CNR. Dar noul ministru a încercat să mimeze dialogul, chemându-i la discuţii pe alţi transportatori, cei „de casă”, cum reclamă CNR. Rezultatul obţinut de COTAR? O nouă promisiune privind elaborarea unui proiect de Ordonanţă de urgenţă privind pirateria în transporturi. Atât.
Nimic despre amenzile excesive rămase în HG 69/2012, despre abrogarea OUG nr. 11/2013 şi analizarea unei alte forme de reglementare în domeniu, precum şi despre anularea tuturor restricţiilor de tonaj pe infrastructura rutieră cuprină în lista celor cu portanta de 40 tone, recuperarea unei cote părţi din acciza din carburanţii profesionali şi eliminarea accizei pentru motorina utilizată la temperatura controlată sau la încărcarea/descărcarea materialelor pulverulente, eliminarea taxelor de drum la nivel judeţean şi intrarea liberă, fără taxe, în toate localităţile ţării, pentru încărcare/descărcare, indiferent de tonaj, eliminarea taxelor de tranzit prin oraşele unde nu există centuri ocolitoare – şi alte puncte prevăzute în minuta încheiată în 22 mai de secretarul general al CNR, Siegfried Mayer, cu reprezentanţii Ministerului Transporturilor.
E drept că toate acestea au fost solicitate nu de COTAR, ci de reprezentanţii CNR, care încă mai credeau până de curând că Ramona Mănescu nu a fost pusă la curent cu aceste probleme de care se izbesc transportatorii – nu de ieri, de azi. Însă după ce au denunţat public că „Ministerul Transporturilor joacă pititea cu piaţa de transport”, demnitarul nu mai avea nicio scuză să-i ignore. Şi, totuşi, aşa s-a întâmplat.
Un glonţ pe la ureche
Mai mult, spre sfârşitul acestui an pierdut în speranţa rezolvării pe cale amiabilă a revendicărilor, patronatele din transporturi s-au trezit şi cu „glonţul pe lângă ureche” dat de guvernanţi cu modificarea Codului Rutier printr-o Ordonanţă de urgenţă care să fie aplicată imediat.
Evident că asociaţiile patronale nu au fost consultate în elaborarea iniţiativei legislative care era menită, de fapt, să mărească amenzile tot pentru cei care le plătesc, nicidecum să facă mai eficientă colectarea banilor din care autorităţile abia reuşesc să strângă 30%.
Până la urmă, crearea unui cont special la trezorerie pentru virarea directă a amenzilor rutiere s-a dovedit o filozofie mult prea complicată pentru Ministerul Finanţelor şi s-a renunţat la aprobarea prin OUG. Dar proiectul se află în Parlament, iar decizia este, până la urmă, politică, iar votul – o maşinărie care niciodată nu dă greş.
Bir neaşteptat
Transportatorii rutieri de mărfuri s-au trezit însă puşi în faţa faptului împlinit cu o altă Ordonanţă de urgenţă, cea privind dubla scumpire a carburanților: o dată prin noua modalitate de calcul a accizei, şi încă o dată prin taxa suplimentară de 7 eurocenți/litru introdusă în prețul carburanților – care va fi, de fapt, de 12 eurocenţi.
Iar aceasta pentru că acciza de 7 eurocenţi ni s-a prezentat fără TVA şi la valoarea euro de astăzi. Însă accizele se vor calcula după cursul valutar de la 1 octombrie anul trecut, când euro a fost mai mare – tot din cauza guvernanţilor, în urma crizei politice fără precedent pe care au iscat-o în vară pentru că doreau să preia total puterea, înainte de vreme. Între timp, s-a dovedit – dacă mai era nevoie – ce dezastruos ar fi să aibă cineva puterea absolută.
“Amortizare” ilogică
‘Transportatorii autohtoni nu pot înțelege și nici nu pot accepta explicațiile lipsite de logică prin care Guvernul încearcă să justifice abuzul comis. Astfel, ‘amortizarea’ celor 7 eurocenți pe fondul presupuselor predicții privind scăderea cotației internaționale a barilului este o aberație și un non-sens, atâta timp cât, într-o asemenea situație, în țările europene prețul carburanților va fi mai mic decât în România, fapt ce aruncă și mai mult transportatorii români în afara competiției din piața europeană și regională”, reclamă CNR în comunicatul remis joi, când a anunţat declanşarea, luni, a protestului.
De atunci, nicio reacţie din parte aautorităţilor. Dar a venit de la o altă asociaţie patronală, COTAR, care a făcut apel la transportatori să renunţe la protest, pe motiv că românii vor fi afectaţi de sărbători dacă magazinele vor fi goale.
Dar CNR mai reclamă şi faptul că Guvernul vrea să folosească sumele colectate din noua acciză pentru a construi, cu prioritate, autostrăzi în afara fluxurilor și coridoarelor de transport comercial.
Fără cale de întoarcere
Decizia de intrare în grevă a fost luată pe 29 noiembrie, în cadrul unei reuniuni desfășurate lângă Sibiu, la care au participat reprezentanți ai transportatorilor de mărfuri din întreaga țară, împreună cu delegații ale patronatelor din transportul rutier.
Este vorba despre reprezentanți ai transportatorilor din 24 de județe ale țării, precum și de lideri ai Asociației Patronale a Transportatorilor din Arad, Federației Operatorilor Români de Transport, Federației Transportatorilor Europa, Asociației Transportatorilor Rutieri în Construcții, Breslei Marilor Transportatori din Cluj și Asociațiilor transportatorilor rutieri de mărfuri din Maramureș, Transilvania, Moldova și Constanța, patronate membre al Confederației Naționale Rutiere.
Informaţii despre protest, la https://www.conr.ro/.
Magda SEVERIN