Ministerul Transporturilor n-a câştigat până acum niciun chior din privatizări, dar a cheltuit destul şi va continua să o facă şi anul viitor. Sume importante vor fi tocate pe consultanţă, case de avocatură, personal, rapoarte, plus “o nimica toată” de 10 milioane de lei pentru “alte cheltuieli”. Mai precis, 71,8 milioane de lei sunt prevăzute în Proiectul de buget pentru privatizările din 2014, postat în dezbatere publică pe site-ul MT. În cele două pagini ale documentului de la secţiunea Transparenţă decizională lipsesc, însă, trei rubrici de la capitolul “Cheltuieli”, astfel că numai transparenţă nu dovedeşte.
UPDATE 23 decembrie: Guvernul a aprobat bugetul privatizărilor după ce a tăiat masiv din sume, de la 71.800.000 lei 11.790.000 lei – şi la venituri, şi la cheltuieli.
Concret, la capitolul Cheltuieli, la Titlul I sunt prevăzute:
* 1.037.897 lei – cheltuieli de personal.
Urmează Titlul II, cu “Bunuri şi servicii:
* 10.635.000 lei bunuri şi servicii: 40.000 lei furnituri de birou; 30.000 lei poştă, telecomunicaţii, radio, tv, internet; 50.000 lei – alte bunuri şi servicii pentru întreţinere şi funcţionare; 5.000 lei – protocol şi reprezentare; 500.000 lei – reclamă şi publicitate; 10 milioane lei – alte cheltuieli.
Apoi dispar cheltuielile de la Titlul III, Titlul IV şi Titlul V, fiind publicate doar următoarele:
* 8 milioane de lei – onorarii pentru consultanţi, agenţii de privatizare sau firme de avocatură şi cele pentru pregătirea şi realizarea privatizării societăţilor comerciale;
* 2 milioane de lei pentru rapoarte de evaluare în procesul de privatizare şi post privatizare pentru: expertize, cauţiuni, evaluări în litigii, onorarii executori judecătoreşti, documentaţii pentru obţinerea avizului de mediu precum şi alte asemenea cheltuieli.
Diferenţa de la 27,6 milioane lei până la 71,8 milioane de lei este ţinută ascunsă.
În schimb, în Nota de fundamentare se explică modul cum se estimează veniturile bugetare în anul 2014 la 71.800.000 lei: “Având în vedere efectele crizei economico-financiare asupra activităţii companiilor/societăţilor naţionale care funcţionează sub autoritatea M.T., se estimează că veniturile din dividendele aferente exerciţiului financiar 2013, care vor fi încasate în 2014 de la societățile/companiile naționale vor fi la nivelul realizărilor pentru anul 2013, propunându-se la acest capitol bugetar un nivel de 60.000.000 lei. În conformitate cu prevederile Programului de privatizare al M.T. pe anul 2014, se estimează că veniturile din privatizare vor înregistra un nivel de 11.400.000 lei, rezultat din vânzarea unor participații minoritare deținute de statul român prin Ministerul Transporturilor”.
“În consecinţă, prin adoptarea actului normativ propus, veniturile bugetare aferente anului 2014 vor fi alimentate cu suma de 60.010.000 lei reprezentând transferuri către bugetul de stat din dividende şi dobânzi încasate de M.T. în calitate de instituţie publică implicată în procesul de privatizare iar suma de 117.103 lei va fi vărsată suplimentar la trezoreria statului ca urmare a derulării, de către M.T., a unor procese de vânzare de acțiuni”, se precizează în notă.
Alte comisii de privatizare şi secretariate la CFR Marfă şi TAROM
La capitolul “Alte drepturi salariale în bani”, MT a estimat 725.000 lei, care includ funcţionarea pe parcursul anului 2014 a două comisii de privatizare şi secretariatele aferente pentru TAROM şi CFR Marfă, se mai arată în Nota de fundamnentare.
Concret, cele două structuri de la TAROM vor avea câte 7 membri cu o indemnizaţie lunară de câte 2.500 lei brut. La CFR Marfă, comisia de privatizare va avea 9 membri, iar secretariatul aferent, 5 membri, cu o indemnizaţie lunară “ce nu va depăşi 3.000 de lei”.
Ministerul Transporturilor anunţa anul trecut, în iunie, că vânzarea pe piaţa de capital a 20% din acţiunile TAROM este în plină derulare. Apoi, fiecare ministru a venit cu propriile idei: Ovidiu Silaghi susţinea că “TAROM ar fi de vândut în totalitate, iar CFR Marfă doar o parte”.
Nu i-a ieşit nimic, dar nici n-a mai stat la Transporturi, fiind înlocuit cu Relu Fenechiu, după alegerile parlamentare. Acesta s-a ocupat numai de “privatizarea de succes a CFR Marfă” – pe care a ratat-o cu brio. De TAROM s-a ocupat mai puţin, încercând doar să-l demită pe singurul manager privat din România. Nu a reuşit, iar Transporturile au scăpat de Fenechiu printr-o sentinţă a instanţei, care l-a condamnat la 5 ani de închisoare.
A venit după el Ramona Mănescu, iar acum privatizările o iau de la capăt, pe alţi bani.
Privatizarea CFR Marfă, amânată pentru 2015
În ciuda faptului că FMI a convenit cu Guvernul să amâne privatizarea CFR Marfă până în 2015 – evident din motive electorale, anul viitor având loc şi europarlamentarele, şi prezidenţialele – ministrul Ramona Mănescu a anunţat că procedura de privatizare a CFR Marfă a fost reluată. Desigur, cu alţi bani, cei de anul acesta fiind irosiţi fără ca vreun responsabil din MT să răspundă. Ba, mai mult, Comisia de privatizare, condusă de secretarul de stat Cristian Ghibu şi plătită cu bani grei pentru eşecul previzibil, s-ar putea ocupa şi de viitoarea încercare, că doar acum a căpătat experienţă.
Până la sfârșitul lunii februarie 2014 urmează să fie ales un consultant legal, a precizat Mănescu. Ea a arătat că noua privatizare are termenul de finalizare luna mai 2015. Însă cu ce s-a cheltuit anul trecut, anul acesta, plus 72 milioane lei de anul viitor şi cu ce s-o mai cheltui în 2015 s-ar putea consuma jumătate din cei 180 de milioane de euro ceruţi de MT pe 51% din compania feroviară de marfă.
Precizăm că în bugetul de venituri şi cheltuieli pentru acest an, potrivit HG 65/2013, erau prevăzute venituri şi cheltuieli de 341 milioane lei, din care 291 de milioane lei din privatizări.
La capitolul “Cheltuieli” – secţiunea Cheltuieli de personal figurează aceeaşi sumă ca anul viitor (peste 1 mil lei), dar amintim că suma prevăzută pentru reclamă şi publicitate a fost suplimentată cu 2,5 milioane lei. De asemenea, suma prevăzută pentru “alte cheltuieli cu bunuri şi servicii” era de 21 de milioane de lei.
Cât s-a cheltuit în total pe privatizare anul acesta nimeni nu ştie, deoarece Ministerul Transporturilor ţine sumele la secret.
Ştim doar că, în 6 noiembrie, la rectificarea bugetului de venituri şi cheltuieli pentru 2013 al CFR Marfă, directorii au fost recompensaţi pentru managementul defectuos. Astfel, bonusurile au fost majorate de la 871.000 lei la 1,121 milioane lei. Suma fugurează şi în bugetul CFR Marfă pentru 2014, deşi ministrul Mănescu susţine în fiecare declaraţie de presă că nu le va da bonusuri managerilor privaţi. La fel spune că nu vor fi disponibilizaţi colectiv 2.500 de salariaţi ai companiei, deşi în buget este prevăzută până şi suma aferentă acestei operaţiuni.
1,45 miliarde de euro pentru calea ferată, porturi şi metrou
Din bugetul pentru anul viitor al Ministerului Transporturilor au dispărut investiţiile de la drumuri, deoarece acestea sunt luate deja de ministrul Dan Şova, la Departamentul Marilor Proiecte.
Astfel, din totalul de 6,465 miliarde lei (1,45 miliarde euro) alocaţi Ministerului Transporturilor în bugetul pentru 2014, sume ce vor merge exclusiv la calea ferată, poduri şi Metrou, aproape jumătate (44,6%), respectiv 2,849 miliarde lei vor merge la investiţii, anunţa, la sfârşitul lui noiembrie, Ramona Mănescu.
Metrorex a trecut în subordinea Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dar MT va continua să finanţeze lucrările începute. Va da bani şi la porturi, chiar dacă acestea urmează să fie transferate consiliilor locale, în valul doi al descentralizării.
Magda SEVERIN