Ramona Mănescu vrea să scape de managerii privați puşi de Relu Fenechiu la CFR SA (Infrastructură) și CFR Călători şi să-şi instaleze oamenii ei, aşa cum îi stă bine unui ministru stăpân peste Căile Ferate. Nu că n-ar avea motive, dar demnitarul a aşteptat sfârşitul anului pentru a invoca exact ce reclamă dintotdeauna presa: lipsa transparenţei în privinţa remunerării directorilor, inexistenţa CV-urilor acestora şi a membrilor CA pe site-urile instituţiilor respective, precum şi nepublicarea hotărârilor AGA şi a situaţiilor financiare ale celor două companii. Amintim că CFR SA a transmis recent redacţiei un comunicat în care anunţă că datoriile companiei au scăzut cu 26%, fără a preciza însă şi cifra la care au ajuns acestea. Astăzi, compania revine cu precizarea că rectificarea bugetară s-a făcut fără acordarea subvenţiei pentru mentenanţă şi funcţionarea infrastructurii.
Ministrul Transporturilor a ales să nu îi schimbe direct pe cei doi manageri privaţi – cărora nici nu le pomeneşte numele -, ci a trimis presei un comunicat în care anunţă sesizarea Ministerului Finanţelor Publice (MFP) cu privire la „o serie de nereguli constatate în urma unei analize efectuate asupra respectării prevederilor legale cu privire la guvernanţa corporatistă”.
Ramona Mănescu acuză conducerile CFR SA şi CFR Călători că „nu respectă cerinţele formulate în OUG nr. 109 din 2011 privind guvernanţa corporatistă a întreprinderilor publice, respectiv articolul 39 alin. 2, ce obligă la publicarea pe site-ul companiei a politicii şi a criteriilor de remunerare a administratorilor şi directorilor”.
De asemenea, ea arată că cei doi manageri încalcă articolul 51, care impune publicarea hotărârilor AGA, a situaţiilor financiare anuale, a raportărilor contabile semestriale, a raportului de audit anual precum şi a CV-urilor membrilor CA şi ale directorilor.
“Potrivit legii, în acest caz a fost trimisă o sesizare către MFP, care este abilitat să constate contravenţiile, conform articolului 59 ale aceleiaşi ordonanţe şi să aplice sancţiunile care se impun”, se menţionează în comunicatul MT.
Oamenii lui Fenechiu
Amintim că primul manager privat al CFR SA, Dimitris Sophocleous, a fost numit de CA al companiei în 14 ianuarie a.c., dar a fost schimbat după numai 3 luni de Fenechiu, prin AGA, în 15 aprilie, în locul lui fiind numit George Micu, fost director la CFR Marfă. Micu este plătit cu aproape 9.000 de euro/lună, sumă ce nu i se părea deloc mare lui Fenechiu, mulţumit de activitatea noului manager general.
Conducerea CFR Călători este asigurată de directorul general Valentin Dorobanţu, secondat de 13 directori adjuncţi şi de specialitate, de un revizor şi de 3 consilieri, plus 8 directori de sucursale. Membrii AGA şi ai CA pot fi vizualizaţi AICI.
Mănescu vrea sancțiuni
Ministrul Ramona Mănescu cere, totodată, Consiliilor de Administraţie ale companiilor CFR SA şi CFR Călători să ia măsuri atât împotriva conducerilor acestor societăţi, cât şi a persoanelor responsabile de incidentele produse marţi dimineaţă, în Ajunul Crăciunului, când două trenuri Regio au înregistrat defecţiuni la locomotive şi zeci de călători au rămas în tren, în frig, timp de 4 ore.
Astfel, Mănescu acuză că situaţia apărută este o consecinţă a managementului defectuos şi a lipsei de preocupare, atât a consiliilor de administraţie, cât şi a directorilor celor două societăţi de cale ferată.
Reacţie populistă
“Nu este posibil ca, timp de 4 ore, călătorii să îngheţe într-un tren, în timp ce oamenii cu funcţii înalte din aceste societăţi stau bine-mersi la căldură. Modul în care conducerile celor două companii au tratat această situaţie ne arată, de fapt, calitatea slabă a actului de management. Cei din fruntea companiilor au demonstrat că sunt mai degrabă interesaţi de salariile consistente decât de călători. Această atitudine explică, de altfel, şi rezultatele nesatisfăcătoare ale CNCF CFR SA şi SNT CF CFR Călători”, declară ministrul Mănescu în comunicatul remis redacţiei.
Ea susţine că s-a constatat că managerii nu au luat măsurile necesare în acest caz, încălcând prevederile legale, iar cele două CA, nu au intervenit, potrivit legii, în „supravegherea activităţii managerilor pentru a asigura un transport civilizat călătorilor”.
“În consecinţă, consiliile de administraţie trebuie să ia măsuri atât împotriva conducerilor acestor companii, cât şi a persoanelor responsabile implicate în acest caz. De asemenea, conform prevederilor legale, membrii CA răspund în solidar cu directorii pe care i-au numit în funcţii pentru prejudiciile cauzate de aceştia”, se menţionează în comunicat.
Defecţiuni la locomotivă
Marţi dimineaţă, trenul Regio 2080 pe ruta Petroşani – Craiova s-a oprit în câmp, între Lunca Budieni şi Copăcioasa, din cauza unei defecţiuni a locomotivei. Călătorii care se aflau în tren au fost nevoiţi să stea în frig mai bine de patru ore, în intervalul 6.50 – 11.00, până când echipele de intervenţie au găsit o soluţie pentru preluarea acestora. În urma acestei defecţiuni, trei trenuri au înregistrat întârzieri de 382 de minute.
Tot marţi, la 9.30, pe ruta Făurei – Galaţi, trenul Regio 7373 a avut o defecţiune la rama electrică, fiind nevoie de o locomotivă de ajutor. Călătorii aflaţi în acest tren au fost nevoiţi să aştepte timp de două ore pentru a-şi putea continua drumul.
Replica şefului CFR SA: Nu s-a încălcat legea
Astăzi a venit şi replica şefului CFR SA, care precizează, într-un comunicat, că “defecţiunea la linia de contact a fost provocată de ruperea pantografului locomotivei care remorca trenul de călători 2080, între staţiile Târgu Jiu – Lunca Budieni – Copăcioasa” şi că a luat toate măsurile necesare “fără încălcarea prevederilor legale”.
“Ruperea pantografului, care a provocat scoaterea accidentală de sub tensiune, s-a produs din cauza stratului gros de chiciură depus pe linia de contact”, iar angajaţii SC Electrificare CFR, filială a companiei, au intervenit pe firul I între staţiile Târgu Jiu – Lunca Budieni – Copăcioasa” pentru readucerea tensiunii electrice în zonă.
“Echipele feroviare au intervenit la faţa locului atât cu utilaje, cât şi cu forţă umană – locomotivă de ajutor pentru retragerea în cea mai apropiată staţie a unui tren de marfă rămas fără tensiune tot în zona respectivă, drezină pentru asigurarea pantografului la trenul de călători şi cu forţă umană pentru remedierea defecţiunilor la linia de contact”, se arată în comunicat, prezentându-se şi intervenţia, pe minute.
Intervenţia, pe minute
Astfel, la ora 6:50 s-a produs scoaterea accidentală de sub tensiune pe distanţa Târgu Jiu – Gilort (secţia Târgu Jiu – Filiaşi). Pe secţia Târgu Jiu – Lunca Budieni – Copăcioasa au rămas fără tensiune două trenuri: trenul de călători 2080 cu pantograful rupt (pe fir 1 al liniei duble Lunca Budieni – Copăcioasa) şi trenul de marfă 89318 (pe linia simplă Târgu Jiu – Lunca Budieni).
Mecanicul locomotivei ce remorca trenul de călători 2080 a solicitat locomotivă de ajutor şi echipă de intervenţie pentru linia de contact.
“La ora 8:07 pleacă din remiza CFR Călători – Târgu Jiu o locomotivă, iar la ora 9:02 trenul 89318 este retras în staţia Târgu Jiu cu ajutorul acestei locomotive. La ora 9:07 se îndrumă drezina pantograf pentru asigurarea pantografului locomotivei trenului 2080, iar la ora 9:38 se repune sub tensiune firul 2 pe distanţa Copăcioasa – Lunca Budieni şi se reia circulaţia pentru restul trenurilor pe fir 2.
Trenul 2080 este retras ora 10:41 în Copăcioasa (+234 minute) şi anulat pe restul distanţei. La ora 11.00 cei 36 de călători din trCFR SA: Am luat toate măsurile pentru remeenul 2080 au fost preluaţi cu trenurile 1824 şi 2082″, se precizează în document.
Trei trenuri cu întârzieri
În urma acestei defecţiuni, trei trenuri de călători au înregistrat întârzieri totale de 382 de minute: trenul 2080, care a avut pantograful rupt – 234 minute, tren 2091 – 101 minute şi trenul 2082 – 47 minute.
“CFR SA cere scuze public nu numai celor 36 de călători din trenul 2080, ci tuturor călătorilor aflaţi în trenurile care marţi, 24 decembrie 2013, din cauza acestui incident feroviar produs de vremea nefavorabilă, au ajuns cu întârziere la destinaţie şi asigură publicul călător că pentru orice eveniment produs pe căile ferate, conducerea companiei gestionează situaţia conform instrucţiilor şi prevederilor legale, iar personalul de specialitate depune eforturi susţinute în timpul intervenţiilor, astfel încât circulaţia trenurilor să fie reluată în primul rând în condiţii de siguranţă, şi nu în ultimul rând, să reducă pe cât posibil timpul de staţionare”, se mai arată în comunicatul CFR SA.
CFR SA: Site-ul e vinovat
Cât priveşte situaţia financiară a CNCF CFR SA, compania revine cu precizările sumare de acum câteva zile, adăugând că “la ultima rectificare bugetară companiei nu i s-a mai alocat subvenţia pentru mentenanţă şi funcţionare a infrastructurii”.
“Nu în ultimul rând informăm faptul că, în conformitate cu Art. 51 din OUG 109/2011, pe ambele site-uri ale CFR SA, atât cel vechi, cât şi cel nou aflat în reconstrucţie, sunt publicate şi pot fi vizualizate următoarele documente: raportul de activitate al CFR SA pe anul 2012, situaţia financiară a anului 2012, raportarea contabilă aferentă semestrului I 2013 şi hotărârile AGA 2013. Menţionăm că şi celelalte documente prevăzute de OUG 109/2011 vor fi accesate odată cu finalizarea proiectului pentru noul site al companiei, configurat conform prevederilor ordonanţei corporatiste“, se justifică managerul, fără a semna însă comunicatul.
Magda SEVERIN
Imagine: JEAN-MIHAI PÂLŞU