Ultimele întâlniri între patronate şi reprezentanţii MDRAP par să contureze ideea prelungirii valabilităţii actualelor licenţe de traseu pentru transportul regulat judeţean. Întrebarea care rămâne în aer este: pentru câtă vreme?
Deşi, la finalul verii, se părea că reprezentanţii transportatorilor şi cei ai MDRAP (Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice) ajunseseră la o înţelegere legată de modul în care atribuirea traseelor judeţene va avea loc, în mod inexplicabil lucrurile au început să treneze şi, practic, s-a ajuns în situaţia ca procesul de atribuire să intre în criză de timp. Bineînţeles, au apărut numeroase zvonuri neconfirmate legate de posibilitatea ca atribuirea să se realizeze pe alte criterii. Renunţarea la atribuirea electronică şi la criteriul vechime pe traseu au fost principalele motive care au îngrijorat operatorii de transport.
Astfel, s-a pornit la o nouă rundă de negocieri.
Timpul scurt până la expirarea valabilităţii actualelor licenţe (finalul acestui an) şi inexistenţa unei legislaţii clare privind atribuirea a făcut ca reprezentanţii MDRAP să avanseze ideea prelungirii pe o perioadă scurtă, pentru a se implementa o nouă legislaţie. Aşa cum era de aşteptat, patronatele în transporturi au acceptat prelungirea doar în cazul în care aceasta urmează să se realizeze pe un număr mare de ani.
La ora închiderii ediţiei (19 septembrie), în urma unei întâlniri între patronate şi MDRAP, s-a ajuns la o aparentă înţelegere – cinci ani prelungire. Patronatele susţin această idee, iar MDRAP va da un răspuns final în următoarea săptămână. Iniţial, MDRAP a propus o prelungire de doi ani, iar patronatele au cerut şase ani. Amintim faptul că, în acest moment, situaţia este incertă. Prelungirea ar urma să aibă la bază Regulamentul 1370, care face trimitere la această posibilitate în articolele sale.
Din nou, criză de timp
Amintim faptul că atribuirea „judeţenelor“ ar fi trebuit să aibă loc la începutul acestui an, însă Ordinul 240/2012, care reglementa procedura, a fost blocat în justiţie prin mai multe procese intentate de către operatori de transport. S-a decis atunci prelungirea valabilităţii licenţelor până la finalul anului şi, mai mult decât atât, conducerea MDRAP a promis că atribuirea va păstra criteriile din Ordinul 240 şi aceasta va avea loc în 2013. Prelungirea anticipabilă a proceselor în justiţie, solicitarea unor puncte de vedere din partea Oficiului Concurenţei, dar şi vehicularea a numeroase posibile noi modalităţi de atribuire a dus la intrarea în criză de timp şi, la acest moment, prelungirea pare singura opţiune. Dorinţa patronatelor de a avea atribuirea în acest an era legată de investiţiile realizate de numeroşi operatori, investiţii ce au avut la bază prevederile Ordinului 240/2012. Astfel, o prelungire pe cinci ani ar da, într-o anumită măsură, posibilitatea amortizării acestei investiţii.
De altfel, surse din piaţă afirmă că doar aproximativ 5% dintre operatorii de transport au intenţii de expansiune, ceilalţi vizând păstrarea actualelor trasee. Pe de altă parte, prelungirea, indiferent pe ce perioadă, nu rezolvă problema cu care se confruntă consiliile judeţene, aflate în imposibilitatea de a atribui traseele neoperate. În aceste condiţii, o legislaţie privind atribuirea rămâne o urgenţă. De asemenea, trebuie precizat că există în continuare judeţe în care transportatorii nu au semnat contracte de delegare de gestiune pentru traseele operate, iar aceste documente ar putea fi modalitatea aleasă pentru prelungirea valabilităţii programelor de transport conform Regulamentului 1370. Disputa privind contractele de delegare de gestiune este legată de plata redevenţei de către transportatori, de 0,1% din veniturile realizate.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro