Şova, fă-te că lucrezi!

În lipsa oricărui şantier nou la autostrăzi (anunţate de un an şi 4 luni), ministrul Dan Şova îşi face de lucru la Ministerul Transporturilor: desfiinţează şi înfiinţează direcţii pentru a nu avea probleme instalarea oamenilor săi în funcţii cheie. Primele mutări le-a şi făcut: i-a demis pe şefii de la ARR şi ISCTR şi a numit un nou director general la CFR Marfă. Cel mai important lucru nu apare însă în proiect: soarta CNADNR, rămasă la DPIIS, departament aflat în subordinea directă a prim-ministrului Victor Ponta şi condus de un secretar de stat. Cu toate acestea, Dan Şova continuă să anunţe proiecte în infrastructura rutieră iar premierul i-a urat de ziua lui, în 9 aprilie, în şedinţa de Guvern: „La mulţi ani şi să faceţi autostrăzi!”.

Toate schimbările din structura Ministerului Transporturilor vor fi operate printr-o Hotărâre de Guvern al cărei proiect a fost postat în 8 aprilie pe site-ul MT.

Textul actului normativ este scurt:

HOTĂRÂRE pentru modificarea anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 24/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor

Art. 1. Anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 24/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 62 din 29 ianuarie 2013, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se înlocuiește cu anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

Art. 2. Încadrarea în numărul maxim de posturi şi în noua structură organizatorică se face în termenele şi cu respectarea regimului juridic aplicabil fiecărei categorii de personal, prin ordin al ministrului transporturilor, în termen de minimum 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.

Este o manevră cât se poate de clară de schimbare a actualilor directori din minister, dar ministrul Şova apelează la diplomaţie:

„Pentru o bună desfăşurare a activităţii Ministerului Transporturilor în condiţii de eficienţă, pentru a crea un organism solid care să cuprindă compartimente cu atribuţii bine definite astfel încât atribuţiile care revin ministerului să poată fi îndeplinite cu profesionalism, operativitate şi transparenţă totală, se propune reorganizarea structurii MT în cadrul numărului de posturi aprobat cu respectarea procentului posturilor de conducere de 12% din totalul funcţiilor publice aprobate, precum şi cu respectarea numărului de posturi aferent constituirii birourilor, serviciilor, direcţiilor prevăzute de legislaţia în vigoare”, se arată în Nota de fundamentare.

Reorganizare prin divizare

Aşa cum arată Structura organizatorică nou creată, în subordinea directă a lui Dan Şova se vor afla 3 secretari de stat şi un subsecretar de sta, un secretar general şi doi secretari generali adjunţi, plus următoarele structuri:

– Direcţia Comunicare şi Relaţia cu Sindicatele – reorganizată din Direcţia Comunicare, Relaţii cu Parlamentul şi Sindicatele

– Serviciul Probleme Speciale

– Serviciul Audit

– Corpul de Control (organizat la nivel de direcţie).

În directa subordine a subsecretarului de stat va fi creat „Serviciul Situaţii de Urgenţă”, pentru „asigurarea coordonării prompte, eficiente şi transparente a situaţiilor definite de legislaţia în vigoare ca fiind situaţii de urgenţă”.

Direcţiile Generale vor fi desfiinţate şi reînfiinţate prin divizare, astfel:

– Direcţia Generală Transport Terestru va fi împărţită în Direcţia Feroviară şi Direcţia Transport Rutier;

– Direcţia Generală Transport AeroNaval va fi împărţită în Direcţia Transport Aerian şi Direcţia Transport Naval – cu reducerea unui post de director general;

– Direcţia Generală Juridică şi Resurse Umane se va sparge în Direcţia Juridică şi Direcţia Resurse Umane;

– Direcţia Generală Strategie, Management şi Afaceri Externe va fi împărţită în 3: Direcţia Afaceri Europene şi Relaţii Internaţionale, Direcţia Strategie şi Management, iar Compartimentul Medical va funcţiona ca Direcţie până la data de 16.07.2014;

– Direcţia Generală pentru Managementul şi Implementarea Proiectelor va fi desfiinţată şi în locul ei va fi creată Direcţia Achiziţii, Investiţii şi Implementare Proiecte;

– Direcţia Generală Economică şi Administrativă va fi desfiinţată şi în locul ei va fi înfiinţată Direcţia Economică şi Administrativă.

Totodată, va fi nou creată Direcţia Relaţia cu Parlamentul şi Dialog Social.

Divizarea CNADNR, o poveste

Despre CNADNR nu se aminteşte nimic în proiectul de HG. Preluată anul trecut de Dan Şova la DPIIS, CNADNR urma să fie divizată în Agenţia Naţională de Autostrăzi – care ar fi rămas la DPIIS – şi în Compania Naţională de Drumuri, care ar fi revenit la MT.

Nu s-a mai întâmplat aşa, iar CNADNR i-a rămas lui Şova şi cu autostrăzi, şi cu drumurile naţionale,  timp de 1 an şi 3 luni, la Departamentul pe care l-a condus Şova până a fost numit ministru al Transporturilor, după ieşirea PNL de la guvernare şi ruperea USL.

Concesionări amânate la infinit

La capitolul autostrăzi, Dan Şova se poate lăuda numai cu… laude. Contractul pentru autostrada Comarnic-Braşov nu va mai fi semnat “până de Paşti”, aşa cum anunţa în cor cu premierul, în decembrie.

Acesta ar fi primul contract de concesiune dintre cele 3 făgăduite de Dan Şova în primăvara lui 2013 pentru semnare în octombrie – tot anul trecut. Altul ar fi pentru Autostrada Craiova-Piteşti – cu oferte depuse în luna mai 2013, când toate cele 5 asocieri de constructori s-au calificat, dar nici până astăzi nu a fost desemnat un câştigător al licitaţiei – deşi ultimul termen anunţat de Şova ar fi fost februarie-martie 2014. Nu s-a întâmplat până acum.

Cealaltă concesiune ar fi pentru zona Autostrăzii de Centură Sud Bucureşti care va uni A1 de A2, plus şi operarea şi întreţinerea Autostrăzii Bucureşti-Constanţa (A2) şi a Autostrăzii Bucureşti-Piteşti (A1). CNADNR a primit la finele lunii martie 2013 candidaturi de la companiile străine Strabag, Vinci, Aktor şi Astaldi, dar şi de la companiile româneşti Tehnostrade, Spedition UMB şi Euro Construct Trading’98.

Şantierele, pustii

Însă cel mai grav este faptul că au trecut aproape 4 luni din acest an fără să înceapă vreo lucrare din noile tronsoane de autostradă anunţate cu atât sârg.

Nici măcar la Autostrada Transilvania, pe sectorul 3A1 Gilău – Nădăşelu (jud. Cluj), de 8,7 km, ale cărui lucrări au fost amânat din aprilie 2013, din lipsa banilor. Este vorba despre 258,2 milioane lei (circa 58 milioane euro) fără TVA, cât prevede contractul semnat de CNADNR cu asocierea Spedition UMB-Tehnostrade.

Masterplanul în Transporturi, promisiune pentru 15 aprilie

O altă promisiune fără acoperire a noului ministru al Transporturilor este Masterplanul General de Transport al României, despre care a anunţat, în prima sa conferinţă de presă la minister, că l-ar da gata până la 15 aprilie – adică peste două zile.

Greu de crezut, după ce ultimii miniştri nu au reuşit performanţa, dar dacă ne-am lua după spusele Ramonei Mănescu, documentul se afla într-o fază finală atunci când ea a părăsit MT, precizând că “se lucrează pe ‘detaliile cerute de Jaspers și de Comisia Europeană consultantului AECOM”.

“Proiectele de infrastructură prinse în masterplan ar urma să fie finanțate din acciza suplimentară la carburanți şi vor fi stabilite în urma discuțiilor purtate de către reprezentanții Parlamentului și ai Guvernului”, a asigurat Dan Șova.

Noii numiţi la conducerea MT

Vom vedea cât îi va lua ministrului Şova reorganizarea Ministerului Transporturilor, dar dacă proiectul de HG va fi aprobat după cele 10 zile de dezbatere publică – fix în Vinerea Mare -, după Paşti vom avea deja operate schimbările.

Până în prezent au fost numiţi în funcţii la conducere – potrivit site-ului MT, unde nu apar niciun fel de informaţii despre ei -:

* 2 secretari de stat: Virgil Dragoş Titea şi Iulian Matache

* subsecretarul de stat Cezar-Radu Soare

* secretarul general Elena Petrașcu

* secretar general adjunct Cristian Marinescu.

Şefii ARR şi ISCTR, schimbaţi la 1 aprilie

La ARRfostul director general Sorin Supuran (numit în 21 mai 2012, în timpul ministrului PNL Ovidiu Silaghi) a fost înlocuit cu Aurelia Surulescu, care deţine însă interimar această funcţie.

La ISCTR, noul inspector de stat şef este Costel Dorin Ştefan, în locul lui Gabriel Ştefănescu.

Schimbările au fost anunţate de noul ministru la 1 aprilie, când Şova le-a spus celor din grupul parlamentar al PSD din Senat că “la Autoritatea de Rutieră Română s-au dat licenţe cu încâlcarea legii” iar “Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier nu-şi face datoria să cântărească exact camioanele şi TIR-urile de marfă şi asta afectează infrastructura rutieră”.

Noi directori la CFR Infrastructură şi CFR Marfă

Totodată, la 1 aprilie , ministrul Şova l-a numit interimar la CFR Infrastructură pe Macarie Moldovan.

În 11 aprilie a fost anunţat şi noul director general al CFR Marfă: Dan Valentin Belcea. El i-a luat locul lui  Dragoş-Alexandru Drăghici, care a murit în data de 2 februarie a.c. şi al cărui nume apărea în dosarul de corupţie în care proprietarul Grup Feroviar Român (GFR), Gruia Stoica, este arestat pentru încercarea de a truca o licitaţie organizată de Compexul Energetic Oltenia pentru transportul cărbunelui.

DNA încurcă tranşarea Portului Constanţa

În fine, nu trebuie omis nici faptul că Dan Şova i-a promis primarului Radu Mazăre o „halcă” din Portul Constanţa,

Însă dar cum edilul are, deocamdată, probleme grave cu DNA iar în curând vor fi alegerile europarlamentare, când numai de atacuri nu are nevoie partidul, totul a rămas în stand-by.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.