În ciuda laudelor ministrului Dan Şova, datele seci ale Institutului Naţional de Statistică (INS) arată tristul adevăr: în 2013 s-au construit în România numai 94 km de autostradă – şi aceştia începuţi în 2011, fără ca în ultimii 2 ani să debuteze vreun şantier nou. Cifrele seci ale statisticii continuă: drumurile naţionale şi autostrăzile însumează 17.110 km (20,2%) din lungimea totală de 84.887 km a reţelei naţionale iar autostrăzile au, puse cap la cap, doar 644 de km. Drumurile judeţene se întind pe 35.587 km (41,9%), iar drumurile comunale, pe 32.190 km (37,9).
Din totalul de aproape 85.000 de km de reţea naţională de drumuri, 33.543 km (39,5%) – deci nu numai comunale, ci şi judeţene – sunt pietruite şi de pământ. Diferenţa de 22.191 km (26,1%) au îmbrăcăminţi uşoare rutiere şi numai 29.153 km (34,4%) sunt „civilizate”, adică modernizate.
Dar şi la drumurile reabilitate avem probleme: 44,5% din ele au durata de serviciu depăşită, la fel ca 52,3% din drumurile cu îmbrăcăminţi uşoare rutiere.
Acestea sunt datele transmise astăzi de INS şi valabile pentru sfârşitul anului 2013. Între timp au mai trecut însă 4 luni fără să se lucreze nimic la infrastructura rutieră, timp în care uzura a continuat la drumurile ce apucaseră să fie reparate.
Datele statistice mai arată că 15.956 km din drumurile naţionale (peste 93%) erau modernizate la finele lui 2013. Drumurile judeţene erau modernizate 29% (10.304 km), iar cele comunale, 9% (2.893 km), ceea ce dovedeşte că baronii locali nu s-au spetit să aloce fonduri sau să atragă bani europeni pentru infrastructură.
Iată şi structura celor 17.110 km (20,2%) de drumuri naţionale:
- 6.269 km (36,6%) sunt drumuri europene
- 644 km (17,1%) însumează autostrăzile
- 270 km (1,6%) reprezintă drumurile cu 3 benzi de circulaţie
- 1.704 km (10,0%) sunt drumuri cu 4 benzi.
Şova se încurcă în cifre
Ministrul Transporturilor, Dan Şova, fost şef al Marilor Proiecte de Infrastructură din care nu s-a ales nimic timp de 1 an şi 4 luni (nici măcar mult lăudata autostradă Comarnic-Braşov, al cărei contract încă nu s-a semnat la 20 aprilie, cum se programase) ne tot ameţeşte cu cifre privind lungimea kilometrilor de autostradă.
Recent, el a făcut public un calendar al operaţiunilor de finalizare a Masterplanului General de Transport, document pe care România trebuia să-l transmită deja Comisiei Europene pentru a-l prinde în exerciţiul financiar 2014 – 2020.
Dar cum s-a încurcat chiar el în cifre, Dan Şova a revenit cu un comunicat de presă în care ne-a mai ameţit cu alte precizări. Îl publicăm integral (cu tot cu virgula dintre subiect şi predicat, la “respectă”):
“Pentru a evita unele confuzii în interpretarea datelor cuprinse în Master Planul General de Transport (MPGT) referitoare la autostrăzi, facem următoarele precizări:
– În cadrul Raportului pentru identificarea problemelor scenariul de referință include 911 km de autostradă care sunt aferenți contractelor în derulare, pe care le are încheiate în prezent Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR), precum şi numărul de km de autostradă finalizaţi până în prezent;
– Scenariul de referință 2020 nu include și proiectele noi de autostradă pe care le-a inițiat sau urmează să le inițieze CNADNR, care se referă la realizarea a încă 898 km, aprobați recent prin Memorandum al Guvernului României;
Având în vedere cele de mai sus, avem 911 km aferenți contractelor în derulare şi autostrăzilor existente, la care se mai adaugă 898 km aprobaţi prin Memorandumul Guvernului, rezultând un total de 1.809 km.
În aceste condiții Master Planul de Transport al României propus pentru dezbatere publică, respectă obiectivele strategice ale politicii naționale de transport asumate de către Guvernul României.
Referitor la documentele afişate pe pagina de internet a MT reamintim faptul că acestea fac parte din MPGT, urmând ca pe măsură ce vor avea loc dezbaterile publice pe marginea Master Planului, să fie afişată şi varianta finală a acestui document”.
Şantiere amânate
Pentru a nu fi consideraţi de rea-credinţă, admitem că s-au semnat contracte pentru câteva loturi de autostrăzi (cel mai recent fiind cel pentru două loturi din Autostrada Sebeş-Turda), dar ce folos dacă nu a început construirea lor, în cazul celor 8,7 km din Autostrada Transilvania nici la un an de la semnarea contractului.
Mai amintim că în Programul de guvernare al Guvernului Ponta 3 este prevăzută preluarea de la baronii locali la Ministerul Transporturilor drumurile judeţene, pentru a fi reparate.
Magda SEVERIN
Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU