Şova, presat de Mazăre cu Portul Constanţa

Consiliul Local (CL) al Municipiului Constanţa face presiuni mari asupra ministrului Transporturilor, Dan Şova, pentru cedarea pachetului de acţiuni reprezentând minimum 13% din capitalul social al Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime SA, scrie cotidianul PUTEREA, care prezintă, în facsimil, adresa înaintată ministrului imediat după aprobarea de către CL Constanţa, într-o şedinţă „de îndată” – pentru a arăta maxima urgenţă a operaţiunii – a unei hotărâri prin care îşi dă acordul privind preluarea „cu titlu gratuit a pachetului suplimentar de acţiuni”.

În acest fel nu ar mai fi nevoie de o cerere oficială din partea Consiliul Judeţean (CJ) Constanţa, condus (încă) de Nicuşor Constantinescu, trimis astăzi în judecată de DNA în primul dosar pe care i l-au deschis procurorii anticorupţie.

Cedarea de la Ministerul Transporturilor a unui pachet de încă 13% din acţiunile deţinute de statul român prin Ministerul Transporturilor (MT) către Primăria Constanţa, care mai deţine 20%, a fost anunţată de însuşi de Şova imediat după preluarea portofoliului Transporturilor.

El a motivat necesitatea unei reprezentări egale a intereselor autorităţilor centrale şi locale la această companie de interes strategic, dar şi de creşterea investiţiilor în Portul Constanţa, dinamizarea activităţii economice a operatorilor privaţi din port, diminuarea evaziunii – despre care Şova spune că este de 40% – şi la creşterea traficului de mărfuri.

Toate acestea vor fi posibile, în viziunea lui Dan Şova, şi după ce un alt pachet de 14% din acţiunile CN Administraţia Porturilor Maritime Constanţa va fi listat pe bursă de către noua structură pentru privatizare ce va fi creată la Ministerul Economiei, pentru transpareantizarea operaţiunilor.

Ministerul Economiei a pregătit un proiect de Ordonanţă de urgenţă pentru înfiinţarea Departamentului pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului, care va funcţiona în coordonarea ministrului Economiei, prin reorganizarea Oficiului Participaţiilor Statului şi Privatizării în Industrie şi prin preluarea atribuţiilor privind privatizarea ale Departamentului pentru Energie.

Acest departament se va ocupa şi de privatizarea CFR Marfă, proces ce va fi reluat încă de anul acesta, urmând să fie finalizat în 2015.

Extremă urgenţă

Pe 3 aprilie a.c., Consiliul Local (CL) Constanţa, întrunit în şedinţă de îndată – aşa cum se precizează şi în adresa CL Constanţa transmisă ministrului Şova –, a aprobat o Hotărâre privind acordul de transmitere cu titlu gratuit a unui pachet suplimentar de acţiuni deţinut de stat la CN Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa, reprezentând minim 13% din capitalul social, către CL Constanţa, mai precis faţă de primăria condusă de Radu Mazăre, scriu cei de la PUTEREA.

„Transmiterea pachetului suplimentar de acţiuni se va face de către Guvernul României prin act normativ. Predarea-preluarea pachetului de acţiuni se face pe bază de protocol încheiat între părţi. Se mandatează primarul Municipiului Constanţa să semneze protocolul de predare-preluare, precum şi orice alte documente necesare pentru încheierea acestuia”, se stabileşte în Hotărârea Consiliului Local.

21 din cei 27 de consilieri, de acord

Documentul a fost aprobat prin vot de 21 din cei 27 de consilieri. Graba cu care primarul Radu Mazăre vrea să intre în posesia acţiunilor este relevată în adresa trimisă ministrului Dan Şova de către consilierii locali:

„Ţinând cont de faptul că hotărârea a fost aprobată în regim de urgenţă prin convocarea de îndată a consilierilor locali în conformitate cu prevederile art. 39 alin (4) din Legea nr. 215/2001 a administraţiei publice locale, aspect care relevă interesul şi preocuparea autorităţii locale pentru soluţionarea cu celeritate a treburilor publice, adresăm rugămintea de a proceda la transferul pachetului suplimentar de acţiuni în concordanţă cu acordul exprimat”.

PUTEREA a solicitat reprezentanţilor Ministerului Transporturilor detalii pe acest subiect, dar nu a primit.

Şova împarte portul cu Mazăre

În prezent, acţionarul majoritar este Ministerul Transporturilor, care deţine 60% din acţiunile CNAPM, Primăria Constanţa are 20% şi Fondul Proprietatea, tot 20%.

După reîmpărţire, MT nu va mai fi acţionar majoritar, dar Dan Şova are argumentele sale: “Vom avea un echilibru perfect între autoritatea centrală şi autoritatea locală, adică Ministerul Transporturilor va avea 33%, Primăria Constanţa va avea 33%, asigurând în acest fel egala reprezentare a intereselor centrale şi locale în portul Constanţa, 34% ajungând în sferă privată”.

Consiliul Local Constanţa l-a desemnat deja, săptămâna trecută, pe reprezentantul său în AGA Administraţiei Porturilor Maritime să verifice nivelul chiriilor în port, pentru a vedea dacă sunt operatori care plătesc mai puţin decât alţii.

Modelul Portului Rotterdam, invocat

Miercuri, Dan Şova a discutat cu ministrul Comerţului Exterior din Olanda, Lilianne Ploumen, despre “cooperarea dintre Administraţia Porturilor Maritime şi Autoritatea Portului Rotterdam” – port aflat în administrarea municipalităţii oraşului şi pe modelul căruia ministrul român ar vrea să meargă, ca justificare pentru pasul pe care urmează să-l facă.

“Partea olandeză şi-a reiterat interesul de a participa în calitate de partener strategic în dezvoltarea Portului Constanţa, datorită potenţialului acestuia. Zona de Sud a Portului este de interes major pentru investitorii străini, Autoritatea Portului Rotterdam fiind unul dintre cei care şi-au exprimat interesul. Pentru investiţia din Zona de Sud a Portului Constanţa este posibil a fi folosită şi noua Lege a Parteneriatului Public – Privat”, a anunţat ministerul Transporturilor, într-un comunicat.

Administraţia Porturilor Maritime Constanţa estimează un profit brut de 38,2 milioane lei în acest an, cu 34% mai mare faţă de cel prevăzut în bugetul aprobat pentru 2013, şi a programat investiţii de 449,79 milioane lei, în creştere cu 26% faţă de nivelul bugetat anul trecut.

Magda SEVERIN

Sursă foto: PUTEREA

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.