Paradoxurile ACCIZEI: Vânzările de carburanţi au crescut cu 7,1% în T1 şi cu 32,5% în martie faţă de februarie

Majorarea accizei de la 1 ianuarie nu a afectat nicidecum vânzările de carburanţi, ba dimpotrivă, le-a crescut în trimestrul I (T1) cu 7,1% ca serie brută şi cu 5,9% ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare. În martie s-a vândut o cantitate de carburanţi cu 32,5% mai mare decât în februarie, iar faţă de aceeaşi lună a anului trecut, cu 17,4%. Acelaşi paradox l-am putea observa şi după introducerea supraaccizei din 1 aprilieTrebuie precizat însă la ce ne raportăm de fapt, pentru că anul trecut vânzările de motorină şi benzină au avut de suferit. Astfel, în condiţiile în care scumpiri la pompă nu au prea fost, vânzările s-au redus cu peste 4% faţă de 2012.

Potrivit datelor INS publicate astăzi, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul a crescut în T1 cu 9,3% ca serie brută şi cu 8,3% ca serie ajustată, evoluţia fiind susţinută de vânzările de produse nealimentare, de carburanţi pentru autovehicule, de alimente, băuturi şi tutun.

În serie brută, vânzările de produse nealimentare au înregistrat cea mai mare creştere, de 13,1%, fiind urmate de cele de carburanţi pentru autovehicule (7,1%) şi de vânzările de alimente, băuturi şi tutun (6,1%).

În serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, vânzările de produse nealimentare au urcat cu 12,3%, cele de carburanţi – cu 5,9%, iar comerţul cu alimente, băuturi şi tutun, cu 5,7%.

În luna martie, comparativ cu februarie, volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul a urcat, pe ansamblu, cu 18,2% ca serie brută, datorită creşterii comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+32,5%), vânzărilor de produse nealimentare (+15,4%) şi vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (+13,2%).

În funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, comerţul a crescut în perioada menţionată cu 2,3%, după ce vânzările de carburanţi s-au majorat cu 7%, cele de produse nealimentare – cu 1,7%, iar vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun, cu 1,2%.

Faţă de martie 2013, comerţul cu amănuntul a crescut în aceeaşi lună din 2014 cu 13,6% ca serie brută şi cu 11,9% ca serie ajustată.

Vânzările de carburanţi au înregistrat o majorare de 17,4% ca serie brută şi 11,9% ca serie ajustată, comerţul cu produse nealimentare a crescut cu 16% şi, respectiv, 14,9%, iar vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun au urcat cu 8,1% ca serie brută şi cu 7,8% ca serie ajustată, precizează INS.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.