La finalul lunii octombrie, autobuzul electric produs de BYD a fost predat oficial către Primăria Municipiului Timişoara şi Regia Autonomă de Transport Timişoara, în urma unui acord semnat între autorităţile locale şi reprezentanţi ai Cefin Trucks, pentru testarea vehiculului electric. Această iniţiativă reprezintă o premieră în România.
Compania BYD este recunoscută la nivel mondial ca fiind cel mai mare producător de baterii reîncărcabile şi, în ultimii ani, drept cel mai important producător de autobuze propulsate de motor electric. Modelul K9 este 100% electric şi funcţionează cu baterii reîncărcabile bazate pe o tehnologie de ultimă generaţie. Acestea asigură autobuzului BYD o autonomie de 250 km cu o singură încărcare în condiţii de trafic urban, cea mai mare autonomie atinsă de un astfel de vehicul până în prezent. Atributele cele mai importante ale autobuzului BYD eBus, care diferenţiază acest vehicul de mijloacele clasice de transport în comun, sunt ecologia şi economia.
Şi economic…
Datorită funcţionării cu motor electric, autobuzul BYD este un vehicul prietenos cu mediul, fiind complet nepoluant, atât ca emisii, dar şi fonic. Bateriile au la bază o tehnologie de vârf şi sunt 100% reciclabile, fără electrolit toxic şi fără metale grele. În Europa există o serie de linii de fonduri disponibile pentru municipalităţi pentru a susţine achiziţia de autovehicule electrice, obiectivul fiind reducerea impactului negativ pe care îl are industria auto asupra mediului. Motorul electric asigură o economie importantă a costurilor operaţionale, atât din punct de vedere al combustibilului, cât şi al costurilor de mentenenţă. Economia totală calculată pentru utilizarea unui autobuz electric BYD faţă de un autobuz clasic pe o durată de viaţă de 10 ani este de aproximativ 330.000 euro pentru un singur autobuz. După încă 2 ani de utilizare, economia totală e de aproximativ 580.000 euro pentru un autobuz – aceasta rezultă din însumarea tuturor costurilor, precum preţ de achiziţie, mentenanţă, combustibil etc. În plus, oferta Cefin pentru un astfel de produs include o propunere competitivă de finanţare şi alternative de trade-in pentru autobuzele existente (preluarea unui anumit număr de autobuze rulate ca avans pentru achiziţia de autobuze electrice noi), eliminându-se astfel eventualul impact negativ asupra cash-flow-ului. Acestea sunt motivele pentru care autobuzul BYD a înregistrat un succes rapid în lume, dar mai ales în Europa. După ce a obţinut la începutul lui 2013 omologarea de tip în Uniunea Europeană, produsul are acum toate aprobările pentru a fi comercializat în toate statele membre EU, fără alte certificări necesare.
… şi ecologic
Parcul naţional Schiermonnikoog, din provincia olandeză Friesland, a devenit unul dintre primele locuri din Europa care utilizează pentru transportul public autobuze fără emisii poluante, şase la număr, furnizate de BYD. Un succes real a fost câştigarea contractului pentru furnizarea a 35 autobuze electrice către Schiphol, aeroportul din Amsterdam. După ce multe oraşe din Europa au testat deja autobuzul 100% electric produs de BYD, precum Frankfurt, Helsinki, Amsterdam, Copenhaga, Madrid, Barcelona, Budapesta, Varşovia, Cracovia sau Milano, a venit rândul Timişoarei, primul oraş din România care testează un mijloc de transport în comun electric, autobuzul intrând în circuit pe traseul liniei 33. Oficialii locali sunt convinşi că aceasta este tehnologia viitorului şi soluţia pentru un transport public în comun sustenabil. Perioada de testare va fi de o lună de la predarea autobuzului şi presupune o atentă supervizare, prin monitorizarea parametrilor de funcţionare, parametrilor energetici şi a costurilor de mentenanţă. „Cefin a fost dintotdeauna un distribuitor inovator în domeniul auto, a promovat noile tehnologii şi a abordat segmente de piaţă specializate. Autobuzul electric BYD dedicat transportului în comun este un proiect nou pentru noi, dar în care credem că putem valorifica experienţa noastră de aproape 10 ani în vânzarea de vehicule pentru transport persoane şi aproape 18 ani în vânzarea şi servisarea de vehicule comerciale. Mă bucur foarte mult că Timişoara este primul oraş care va testa un autobuz electric, aşa se poate continua o veche tradiţie de adoptare a noilor tehnologii. În 1884, când Timişoara devenea primul oraş din Europa cu străzi iluminate electric, sau 15 ani mai târziu când pe străzile oraşului circula primul tramvai, nu se gândea nimeni că aceste progrese vor deveni o parte a vieţii de zi cu zi a fiecăruia dintre noi. Sperăm că autobuzul electric va deveni un proiect de interes pentru cât mai multe municipalităţi din România, iar în special în Timişoara, sperăm ca testarea să fie de succes şi beneficiile să fie apreciate de comunitatea locală“, a conchis Stefano Albarosa, director general Cefin Trucks. După evenimentul oficial al lansării, am avut ocazia să dăm o tură prin oraş, pe traseul 33, cu noul autobuz electric, alături de Stefano Albarosa, Nicolae Robu (primarul Timişoarei) şi Ioan Goia, director RATT, oficialii timişoreni fiind impresionaţi de vehicul, de calitatea finisajelor, dar şi de silenţiozitatea acestuia.
Fişă tehnică BYD K9
Dimensiuni (L/l/h): 12.000/2.550/3.360 mm
Număr locuri: 31 scaune (până la 72 de pasageri)
Masa maximă autorizată: 18.000 kg
Caroserie: aluminiu, podea joasă pe toată lungimea
Consum: sub 100 kWh
Acceleraţie: 0-50 km/h în 20 s
Viteza maximă: 70 km/h
Autonomie: 250 km
Încărcare: normal 6 ore/rapid 3 ore
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro