Autoritatea Metropolitană de Transport Bucureşti (AMTB), înfiinţată acum doi ani, are începând din 10 octombrie un nou director general, Flaviu Hoţopan, care trebuie să rezolve contra cronometru o problemă ce trenează de mai bine de 2 ani: atribuirea traseelor şi Programul de transport public de călători între Bucureşti şi localităţile din judeţul Ilfov. Vechiul program, aprobat pentru perioada 2008-2011, a fost prelungit în mai multe rânduri. Acum, termenul final pentru atribuirea traseelor în Zona Metropolitană Bucureşti a fost fixat pentru 1 iulie 2014. Până la acea dată însă, când vor fi eliberate licenţele de traseu, trebuie finalizate documentaţia, simulările, licitaţia. Despre toţi aceşti paşi de parcurs ne-a oferit detaliile mult aşteptate de transportatori, dar şi de călători, directorul general al AMTB.
Ziua Cargo: Cum aţi organizat activitatea astfel încât să demaraţi rapid procedurile pentru Programul de transport şi atribuirea traseelor Bucureşti-Ilfov?
Flaviu Hoţopan: Am postat un anunţ pe site-ul AMTB, în care am solicitat puncte de vedere de la toate asociaţiile patronale reprezentative şi am primit nenumărate solicitări, inclusiv de la societatea civilă şi de la societăţi comerciale. Pe toate le-am luat în seamă şi am încercat să le armonizez pentru a elabora un program de transport cât mai complex şi care să răspundă tuturor necesităţilor. Este vorba despre un program de transport integrat, cuprins în strategia AMTB elaborată şi aprobată în cadrul Consiliului de conducere. Acest program de transport are ca postament atât interesul cetăţeanului de a fi transportat într-o navetă curată, cu mijloace de transport noi, într-un sistem integrat, în care să poată folosi un singur tichet de călătorie, cât şi al operatorului de transport plătitor de taxe şi impozite. De asemenea, este vorba despre viitoarele staţii intermodale, care vor creşte semnificativ confortul cetăţeanului din Zona Metropolitană. Toate aceste lucruri sunt cuprinse în strategia pe care am elaborat-o împreună cu colegii mei şi care a fost aprobată în Consiliul de conducere recent. În acest moment, ne ocupăm de un prim capitol al acestui program complex de transport integrat – reglementarea conform legilor aplicabile în vigoare, care păstrează până la 1 iulie 2014 valabilitatea prezentului Program de transport, pe baza căruia s-a desfăşurat activitatea de transport public rutier între Bucureşti şi Ilfov. În continuare, lucrăm la programul care prevede strict transportul efectuat cu autobuzele între autorităţile administrativ locale din Zona Metropolitană. Imediat apoi ne vom concentra cu la fel de multă preocupare pentru a elabora acest program de transport, care să fie gata în luna decembrie, conform legii, cu 180 de zile înainte de data atribuirii. La fel, cu aceeaşi cadenţă, după ce acest program va fi aplicat, vom începe implementarea acelui program integrat complex, care să mixeze programele de transport ale RATB cu cele ale Metrorex.
Va exista continuitate în ceea ce priveşte transportul Bucureşti-Ilfov?
În 2011 a expirat Programul de transport elaborat de ARR în 2008. Nu putem merge la infinit cu aceste prelungiri, să fim acuzaţi că restricţionăm accesul la piaţa Zonei Metropolitane. Cineva trebuie să-şi asume respectarea Legii 8, a Legii 92 ş.a.m.d. şi să implementeze un program de transport. Nu putem vorbi de o continuitate, având în vedere criteriile de evaluare pe care le pregătim. În actualul program, am schimbat total dinamica transportului. Pentru prima dată în România, după 20 de ani, am renunţat la punctarea vechimii pe traseu. Atribuirea se va face după modelul atribuirilor cu care ne-am obişnuit, împreună cu CNMSI. Programul de transport elaborat de actuala echipă AMTB va satisface nevoile a 95% din operatorii care efectuează astăzi transportul în Zona Metropolitană, şi sper că în măsură de sută la sută a cetăţenilor din această zonă. Programul de transport va fi conturat în 19 grupe de trasee şi se va licita pe grupe de trasee. Cele 19 grupe de trasee au fost realizate în baza unor calcule făcute de specialişti în transporturi, ce au luat în considerare fluxuri de călători, ieşirile din Bucureşti, viitoarele staţii intermodale, care au fost deja desemnate de Primăria Capitalei… Operatorii de transport vor trebui să liciteze pentru o grupă întreagă. Printre condiţiile de participare la atribuirea de licenţe, se numără faptul că sunt admise dosarele cu vehicule având cel puţin normă de poluare Euro 5. Toţi transportatorii au înţeles că trebuie să primeze confortul cetăţeanului. Astăzi, vedem în transportul de Bucureşti-Ilfov maşini de 10 ani, rupte, cârpite… Vorbim despre un moment greu economic, despre angajamente financiare costisitoare şi foarte greu de atins de către unii operatori, dar aceştia au înţeles necesitatea mijloacelor moderne de transport şi cu toţii au ajuns la concluzia că, până la urmă, soluţia propusă de mine este una viabilă. De exemplu, vorbim despre mijloace cu suspensii pneumatice – nu este o condiţie eliminatorie, dar se va puncta. Va exista, de asemenea, obligativitatea de a avea sisteme GPS cu transmitere de informaţii prin satelit. La atribuire vor participa autobuze urbane, iar calea de acces pentru fotoliul rulant şi spaţiul special amenajat în interior reprezintă condiţie de participare. Discutăm despre două tipuri de vehicule, care se vor încadra în felul următor: până în 50 de locuri – cumulat cei aşezaţi şi cei care stau în picioare – şi peste 50 de locuri. Ele vor fi punctate diferit – va fi consistent mai bine pentru cel care are peste 50 de locuri capacitate de transport. Certificarea dotărilor solicitate o va face RAR pentru mare parte din condiţii. De o altă parte ne vom ocupa noi, prin documente doveditoare prezentate de operatori şi prin constatare fizică la faţa locului, cu fotografie depusă la dosar, constatare făcută de angajaţii AMTB. Atribuirea se va realiza pe 6 ani.
În ce stadiu se află programul de transport şi criteriile de evaluare?
Din punctul meu de vedere este definitivat. Mai trebuie să treacă prin procedurile de aprobare şi de consultare, conform legii. L-am dat spre consultare tuturor asociaţiilor patronale şi operatorilor interesaţi. Deja suntem în faza în care facem simulări zi de zi. Am stabilit şi criteriile de evaluare pe care le propun a fi definitive, dar forma finală o să fie gata săptămâna viitoare. În orice caz, nu se punctează vechimea pe traseu – astfel, oricine poate participa. Pentru fiecare grupă de transport am stabilit parcul valid, care va conţine două tipuri de vehicule, în funcţie de aglomeraţie.
Licenţele de traseu vor fi eliberate de AMTB?
Traseele vor fi licenţiate de către AMTB şi se vor da pentru un parc auto validat, cu care operatorii vor participa la CNMSI la atribuirea electronică. Pot să vă spun că necesarul de autobuze urbane pentru această atribuire este de peste 100.
Când va avea loc atribuirea?
Atribuirea va avea loc la mijlocul anului viitor. Calendarul atribuirii va începe din martie-aprilie, iar toată procedura va ţine cu două sesiuni de alocare, cum prevede legea, până în data de 1.07.2014, când va trebui ca licenţele să fie eliberate de către AMTB.
Aveţi solicitări legate de tarif?
Legislaţia de care dispunem acum nu ne permite plata unor subvenţii. În momentul în care nu avem subvenţii, nu putem vorbi despre o impunere tarifară care să limiteze într-un fel sau altul costurile de operare pe un anumit traseu sau pe kilometru. Totuşi, sunt criterii financiare pe care AMTB trebuie să le ia în calcul în momentul în care aplică criteriile de evaluare pentru atribuire. Am creat nişte plaje tarifare per cursă, în care operatorul de transport trebuie să se încadreze. În următorii ani, operatorii nu pot creşte preţurile decât în condiţii extraordinare, care sunt foarte bine argumentate.Am solicitat operatorilor de transport să-mi trimită nişte propuneri legate de tarifele la care se pot încadra ca plaje.
Deci, la CNMSI, când îşi vor introduce opţiunile, va exista şi una legată de preţ?
Absolut. Transportatorii nu vor putea modifica preţurile la care se angajează că vor funcţiona. Discutăm de preţ per călătorie. În momentul în care nu respecţi condiţiile în baza cărora ai obţinut licenţa, AMTB îşi rezervă dreptul de a ridica licenţa.
În spiritul interconectivităţii ţintite până în anul 2020, va exista posibilitatea unui sistem de plată unitar între RATB şi operatorii privaţi?
Dorim implementarea unui tichet unic cu mult înainte de 2020, cu condiţia să am sprijinul şi acceptul unităţilor administrativ-teritoriale. În momentul în care am tot concursul lor, putem mult mai repede – vorbim despre un an, doi – să implementăm aceste tichete.
Flaviu Hoţopan, director general AMTB:
„Acest program de transport mi-l asum din punct de vedere al legalităţii şi corectitudinii, ca termene de implementare şi am curaj să fac acest lucru cu demisia în alb.“
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro