Adaptarea permanentă la condiţiile pieţei din România, consecvenţa în faţa clienţilor, precum şi o colaborare excelentă cu fabrica producătoare au făcut ca, în ciuda dificultăţilor din acest an, Anadolu Automobil Rom, importator unic al autovehiculelor Isuzu produse în Turcia, să comercializeze 60 de unităţi. Despre dinamica sectorului de transport urban şi planurile de viitor ale companiei, am discutat cu Magda Peşu, director general Anadolu Automobil Rom.
Ziua Cargo: Soluţiile oferite de Isuzu pentru transportul urban au început să fie apreciate de operatorii români?
Magda Peşu: 2013 a fost un an bun, mai bun decât 2012, mai ales că, spre sfârşit de an, am livrat autobuze urbane. Am intrat după mult timp în piaţa transportului urban de persoane, prin modelul Isuzu Citibus, pe care l-am livrat către Braicar SA – compania de transport public din Brăila – şi către Regia de transport public Bacău. Am livrat în cele 2 oraşe, în total, 12 autobuze. Între timp, ne pregătim pentru licitaţia pentru zona Bucureşti-Ilfov. Conform informaţiilor existente până în prezent, transportatorii caută autobuze urbane de minim 50 de locuri. Operatorii vor avea nevoie de autovehicule anul viitor în primăvară, când se preconizează că va fi depunerea ofertelor pentru traseele din Zona Metropolitană. Aţi anticipat din timp schimbările de pe piaţă în momentul în care aţi venit cu oferta de autobuze urbane.
Da, am urmărit cu atenţie evoluţia pieţei. De exemplu, mulţi dintre transportatorii care operează pe traseele Ilfov-Bucureşti sunt clienţii noştri vechi. Colaborăm cu ei din 2004, iar pentru licitaţia de anul viitor se caută numai variante de transport urbane. Soluţia a fost propusă de autorităţi, iar noi putem veni în întâmpinarea clienţilor noştri. Avem modele care să întrunească doleanţele autorităţilor – autobuze urbane, rampă pentru persoanele cu handicap, aer condiţionat, preîncălzitor independent de motor, spaţiu destinat persoanelor cu dizabilităţi, spaţii destinate persoanelor cu mobilitate redusă – toate aceste echipări conduc spre un confort sporit al călătorului. Opţiunile vor fi împărţite între cele două modele, Novo Citi şi Citibus, în funcţie de fluxul de călători de pe cele 19 grupe care s-au conturat în zona Ilfov. Punctajul va fi, cred, aproape egal între ele.
Consideraţi că autobuzele de 12 m sunt o variantă prea costisitoare pentru Zona Metropolitană?
Da, pentru că vorbim despre operatori privaţi care investesc 100% din surse proprii, fără să primească subvenţii, şi atunci ei trebuie să fie cât mai siguri că aceste mijloace de transport se vor amortiza. Să nu uităm că trebuie să înlocuiască în totalitate mijloacele de transport pe care le deţin în prezent. Oricum, plusul de confort pentru pasageri ar trebui să fie semnificativ.Vorbim despre distanţe scurte şi despre fluxuri de călători care nu sunt preluate integral de microbuzele care operează astăzi sau sunt preluate în condiţii improprii – un microbuz de 17 locuri pe scaune transportă de multe ori 40 sau 50 de călători.
În perioada următoare, vă veţi concentra în principal pe zona Ilfov?
Cu siguranţă. Termenul este foarte strâns, maşinile trebuie livrate până la sfârşitul lunii februarie. Oricum, ne-am obişnuit să lucrăm sub presiune în România şi cadrul legislativ întotdeauna ne-a pus în aceste situaţii limită.
Ce se va întâmpla cu partea de licitaţii?
Urmărim toate licitaţiile care sunt anunţate şi, în principiu, participăm la toate la care ne încadrăm. Senzaţia mea este că acele licitaţii care nu s-au finalizat anul acesta vor fi reluate anul viitor, cum ar fi cele de la Târgu Jiu şi Craiova. În plus, sunt şi alte licitaţii care au fost sau urmează să fie anunţate. Sper ca 2014 să fie un an bun. Oricum, şi la începutul lui 2013, am crezut că vor fi mai multe licitaţii cu finalizare, anunţurile au existat.
Aţi început activitatea şi în Bulgaria.
Activitatea noastră în Bulgaria nu se adresează încă vânzării de vehicule noi, fiind într-un proces de evaluare a pieţei din Bulgaria. Acolo ne-am creat o nouă companie, unde acţionar majoritar este firma Anadolu. Ne adresăm momentan pieţei bulgare prin oferte de piese de schimb şi service. Există un parc foarte mare şi, astfel, Bulgaria reprezintă o piaţă pe care o dorim şi datorită proximităţii faţă de noi.
Pentru început, încercăm şi cu autobuze second-hand, o dată cu scoaterea vehiculelor Isuzu vechi din zona Ilfov, să îi ajutăm astfel pe transportatori să le revândă. Această nevoie va apărea după introducerea noilor autobuze pe traseu, la jumătatea anului viitor. Momentan, legal, ei nu au voie să înlocuiască acele autocare de pe traseu.
De asemenea, o investiţie nouă în România am realizat-o pe partea de vopsitorie – am utilat o hală dintre cele 4 noi pe care le-am construit cu un cuptor. Construcţia s-a finalizat anul trecut, dar utilarea a început anul acesta. Avem o cabină de 15 m lungime cu 5 m lăţime, în care putem primi autobuze de 12-13 m sau camioane, pentru a fi vopsite integral în acest cuptor. A fost o investiţie mare, din fonduri proprii: undeva cu tot cu hală şi echipare s-au cheltuit 200.000 euro, anul trecut cu construirea şi anul acesta cu dotarea. Am dorit să mărim capacitatea posturilor de lucru pe partea mecanică – electrică şi doream să avem acest cuptor de mari dimensiuni, pentru că, până acum, vopseam elemente detaşabile, nu puteam să vopsim integral un autobuz. Sperăm, cu investiţia aceasta, să atragem şi deţinători de flote de camioane.
Autobuze verzi pentru Brăila
Pe data de 20 noiembrie 2013, au fost livrate la Brăila şapte autobuze Isuzu Citibus contractate de Braicar S.A. Isuzu Citibus este un autobuz urban de 9,5 m, realizat la uzinele AIOS din Turcia. Are podeaua complet coborâtă şi este oferit din dotarea standard cu trei uşi pe partea dreaptă. Motorizarea, ce respectă normele Euro 5 EEV, este asigurată de un propulsor Isuzu de 5,2 litri şi 204 CP, cuplat la o cutie de viteze automată Allison cu 6 trepte. Suspensiile sunt independente pentru puntea faţă şi cu osie rigidă pe puntea spate. Maşina este prevăzută cu două perne de aer pe faţă şi patru pe spate, contribuind din plin la confortul călătorilor. Capacitatea de transport a vehiculului este de 25 de locuri pe scaune şi 44 în picioare. În plus, mai este prevăzut un loc destinat unui scaun rulant. Pentru confortul pasagerilor, vehiculul este prevăzut cu o instalaţie de încălzire cu aeroterme pe partea stângă a salonului şi cu o instalaţie de aer condiţionat montată pe plafon.
Cornel Săndulescu, Director General al Braicar S.A.:
„Fluxurile actuale de călători, atât în sfera urbană, cât şi a periurbanului necesită autobuze de capacitate medie. Astfel, Isuzu Citibus este un produs care se pretează pentru această nevoie. Actuala investiţie reprezintă o înlocuire de flotă, pentru că mașinile pe care le exploatează societatea în acest moment au o durată de serviciu destul de mare, de peste 10 ani. Vom face şi în 2014 dotări de vehicule, iar, în perspectivă, dorinţele administraţiei publice sunt direcţionate spre vehicule hibride sau maşini care să utilizeze ca sursă de energie altceva decât ceea ce înseamnă hidrocarburile.“
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro