Trei loturi din autostrada Orăştie-Sibiu şi unul din Lugoj-Deva, în circulaţie

Înainte de Crăciun, trei loturi din autostrada Orăştie-Sibiu şi unul din autostrada Lugoj-Deva, ce însumează 88 km, au fost deschise circulaţiei, cu opt luni întârziere. Nu sunt finalizate în totalitate: toaletele sunt funcţionale dar nu au fost încă racordate la energia electrică, telefoanele de urgenţă lipsesc dar au instalate cabinele, iar semnalul pentru telefonia mobilă este inexistent pe mai multe zone. CNADNR promite însă că va rezolva „în cel mai scurt timp“ aceste probleme. Inaugurarea autostrăzii Orăştie-Sibiu a fost cu ghinion: din cauza ceţii, premierul Victor Ponta şi ministrul delegat Dan Şova au participat doar la tăierea panglicii primului lot, de 16,6 km, iar două zile mai târziu, acelaşi fenomen meteorologic, dar însoţit şi de polei, a dus la producerea unui carambol în care au fost implicate 31 de maşini.

Autostrada Orăştie-Sibiu porneşte din judeţul Hunedoara, iar după 44 de km (cât însumează loturile 1 şi 2), se întrerupe la Cunţa, în judeţul Alba, pe o porţiune de 22 de km, cât se întinde Lotul 3, care va fi gata abia în septembrie 2014, după ce au apărut alunecări de teren pe 6 km, în zona localităţii Aciliu.

Se continuă apoi cu Lotul 4, între Sălişte şi Sibiu. Lucrările au fost finanţate 85% din fonduri europene şi 15% de la buget. La final, lungimea totală a tronsonului de autostradă va fi de 82,07 km, fiind parte a Coridorului IV Paneuropean.

Valoarea totală a lucrărilor este de 716 milioane de euro, iar realizarea acestei investiţii va rezolva problemele de trafic din Sebeş, localitate situată la intersecţia a două drumuri europene, tranzitat zilnic de zeci de mii de vehicule. Contractele de execuţie au fost semnate în lunile mai şi iunie 2011, iar debutul lucrărilor la loturile 1 şi 2 a avut loc în 15 noiembrie 2011, ambele având ca termen iniţial de finalizare luna aprilie 2013.

Lotul 1, de peste 24 km, de la Orăştie la Vinţu de Jos, a fost construit de SC Strabag SRL, valoarea investiţiei fiind de peste 166 milioane de euro. Au fost realizate 27 de poduri şi pasaje, din care 3 peste cursuri de apă şi 11 asigurând continuitatea celorlalte căi de comunicaţie terestre (cale ferată, drumuri naţionale, judeţene şi comunale).

Au fost realizate, de asemenea, două noduri rutiere, inclusiv bretele de acces – Nodul Rutier Orăştie km 1+400 şi Nodul Rutier Sebeş Vest km 24+065. Lotul 2, de 19,7 km (de la km 24,1 la km 43,8), se întinde de la Vinţu de Jos la Miercurea Sibiului, cuprinzând şi Centura Sebeşului, de 8 kilometri.

Investiţia se ridică la peste 114 milioane de euro, iar lucrările au fost executate de Asocierea Straco Grup SRL-Studio Corona SRL Civil Engineering. Au fost executate 9 poduri şi pasaje, 36 de poduri casetate şi podeţe şi trei noduri rutiere inclusiv bretele de acces – Nod rutier Lancrăm km 27+075, Nod rutier Sebeş Est km 32+650 şi Nod rutier Cunţa km 43+855.

„Au terminat treaba la timp. Mă bucur foarte mult. Cred că se va schimba foarte mult tot ceea ce înseamnă traficul de la Timişoara încoace şi de anul viitor continuăm lucrările. Avem multe alte lucrări pe care le începem anul viitor. Pentru Sibiu cred că e un lucru important, după centură, şi, sigur, dacă mai terminam şi ultimul tronson era perfect. Fără acela, e aproape perfect“, a declarat Victor Ponta în 19 decembrie, la inaugurarea porţiunii dintre Sălişte şi Sibiu.

Premierul şi ministrul delegat nu au rămas la petrecerea cu artificii şi concerte organizată de primarul de la Sebeş, dar au participat edilii tuturor localităţilor din zona lotului 4 al autostrăzii. Ceaţa i-a determinat pe cei doi demnitari să se grăbească spre Bucureşti, întrucât exista riscul ca aeronava să nu mai poată ateriza.

În 22 decembrie, pe lotul 2 al autostrăzii, chiar înainte de Cunţa, unde se opreşte autostrada, s-au tamponat 31 de maşini. Din cauza poleiului care s-a format pe carosabil, acestea au derapat şi au intrat în tamponare faţă-spate. Sensul de mers Sebeş-Sibiu a fost blocat, iar poliţiştii au deviat circulaţia pe DN 1. Patru persoane au fost rănite, dintre care una grav. Circulaţia a fost reluată după cinci ore.

Inaugurare pe fugă

În 22 decembrie a fost deschis circulaţiei şi primul lot al Autostrăzii Lugoj – Deva, în lungime de 27,6 km, care ar fi trebuit să fie dat gata în 10 aprilie, de consorţiul Tirrena Scavi-Societa Italiana per Condotte d’Acqua-Cossi Construzioni. Chiar şi acum lucrările sunt nefinalizate: nu sunt montaţi parapeţi şi amenajate spaţii pentru servicii, ce urmează a fi gata până în anul 2015.

„Toaletele din spaţiile de servicii sunt finalizate şi funcţionale, antreprenorul luându-şi angajamentul ca până la finalizarea branşamentului Spaţiului de Servicii la reţeaua de distribuţie electrică, să asigure furnizarea de energie electrică prin intermediul generatoarelor de curent electric. În legătură cu telefonia mobilă, toţi operatorii de telefonie mobilă au fost înştiinţaţi despre inaugurarea sectoarelor de autostradă Orăştie-Sibiu loturile 1, 2 şi 4 şi Lugoj-Deva lotul 1, în vederea asigurării unui semnal GSM corespunzător pentru toţi participanţii la trafic“, a anunţat CNADNR.

Cât priveşte Sistemul ITS al acestui lot de autostradă, Compania de Autostrăzi precizează că „trebuie conectat la Centrul de Întreţinere şi Comandă (CIC) de la Pecica, acesta nefiind finalizat întrucât acest CIC face parte din Contractul „Proiectare şi execuţie Nădlac – Arad Lot 2“ reziliat, în urma intrării în faliment a antreprenorului. Sistemul ITS este parţial finalizat (sunt instalate panourile VMS pentru mesaje variabile, camerele de luat vederi) şi se are în vedere racordarea acestor sisteme la Centru de Întreţinere al autostrăzii Lugoj-Deva lotul 1, până la finalizarea sectorului de autostradă Nădlac-Arad (şi implicit a CIC-ului de la Pecica)“.

Sistemul ITS va putea fi funcţional integral pe autostrada Sibiu-Nădlac abia după finalizarea tuturor tronsoanelor şi după integrarea completă a sistemului.

„În legătură cu telefoanele de urgenţă, precizăm că sunt instalate cabinele telefonice pe întreg sectorul de autostradă, urmând ca în scurt timp să fie instalate şi aparatele telefonice. Acestea fac parte din Sistemul ITS şi se va încerca racordarea lor tot în Centru de Întreţinere şi Comandă al autostrăzii Lugoj-Deva Lotul 1“, justifică CNADNR.

10 poduri şi 18 pasaje

Acest prim lot al autostrăzii a costat peste 681 milioane lei, fără TVA. Are câte două benzi de circulaţie pe sens, 10 poduri şi 18 pasaje. Accesul pe autostradă se face direct de pe DJ 609 A, în dreptul localităţilor Şanoviţa şi Chizătău, judeţul Timiş.

După primii zece kilometri este amplasat primul nod rutier, în dreptul localităţii Balinţ, care face legătura cu centura ocolitoare a municipiului Lugoj. Ieşirea de pe autostradă se face pe DN 68 A, care leagă oraşul Făget din judeţul Timiş şi municipiul Deva din judeţul Hunedoara. În proiect nu era prevăzut un nod rutier la Şanoviţa, deoarece acest tronson de autostradă urma să fie unit cu lotul al doilea al Autostrăzii Timişoara – Lugoj.

Celelalte două loturi abia au fost adjudecate de constructori, în 18, respectiv 21 octombrie 2013. Astfel, lotul 2, de 28,6 km, va fi construit de asocierea italiană Salini – Secol.

Proiectul a fost estimat la 1,081 miliarde lei, dar lucrările au fost adjudecate pentru 562,7 milioane lei. Lotul 3 a fost atribuit în 21 octombrie consorţiului Teloxim Con (România) – Comsa (Spania) – Aldesa Construcciones (Spania) – Arcadis Eurometudes (Olanda) pentru 579,9 milioane lei, proiectul fiind evaluat iniţial la 1,008 miliarde lei.

Pentru Lotul 4, de 22,1 km, situat între Deva şi Ilia, CNADNR a semnat în august 2013, cu asocierea Tehnostrade – Spedition UMB, un contract de 419,4 milioane lei (95,3 milioane euro, adică 4,3 milioane euro/km), fără TVA. La final, autostrada va avea circa 100 de km.

Tronsonul face parte din Coridorul IV Paneuropean, iar lucrările sunt finanţate 85% din fonduri europene. Premierul Victor Ponta a anunţat că lucrarea a primit şi aviz de mediu, iar subtraversările pentru urşi vor costa circa 30-32 de milioane de euro. În lipsa lor, nu ar fi putut fi semnată contractarea banilor europeni.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.