Amenzile din HG 69/2012, înjumătăţite

După doi ani de la adoptare şi la două luni de la promisiunea ministrului Ramona Mănescu făcută transportatorilor după protestul organizat de CNR în 9 decembrie, Guvernul a aprobat modificarea HG nr. 69/2012. Deocamdată numai la amenzi, care au fost înjumătăţite, dar urmează reconfigurarea actului normativ şi la alte capitole. Patronatele din transporturi aşteaptă şi modificarea OG 43/1997, aflată pe ordinea de zi a plenului Camerei Deputaţilor – for decizional – încă din şedinţa din 17 decembrie, dar mult prea „jos“ – la punctul 23 – pentru a mai ajunge la vot. Un alt act normativ aşteptat – Ordin temporar privind autorizarea şcolilor de şoferi şi pregătirea cursanţilor pentru obţinerea permisului auto – este publicat în dezbatere pe site-ul Ministerului Transporturilor, după ce vechiul Ordin 733/2013 a fost suspendat în instanţă.

În privinţa modificării HG 69, Executivul argumentează că amenzile aplicate transportatorilor rutieri pentru lipsa licenţei, folosirea unor documente expirate sau suspendate etc au fost reduse „ca urmare a crizei care afectează sectorul de profil şi a încasărilor slabe“. Este ca şi cum, la aprobarea HG 69 în februarie 2012, nu ne-am fi aflat în plină criză economică, iar Guvernul – pe atunci condus de Mihai-Răzvan Ungureanu şi cu Alexandru Nazare ministru la Transporturi – nu şi-ar fi dat seama că sancţiunile sunt excesiv de mari. USL a venit la putere după numai două luni şi a continuat să menţină aproape doi ani în aplicare actul normativ, până a constatat că amenzile nu pot fi plătite de mari ce sunt. „Actul normativ adoptat de Guvern diminuează amenzile contravenţionale aplicate transportatorilor rutieri, ca urmare a situaţiei apărute în practică, unde criza economică a determinat un nivel scăzut de colectare a sumelor respective şi o tergiversare a punerii în executare a amenzilor. De asemenea, ca urmare a dialogului social s-a constatat că amenzile contravenţionale ridicate elimină mulţi operatori de transport de pe piaţă şi determină scăderea volumului de schimburi şi a veniturilor generale ale societăţii. În acest sens, amenzile contravenţionale prevăzute de HG nr. 69/2012 au fost reduse, pe diversele categorii de contravenţii, în medie cu 50%“, anunţă Guvernul.

Iată cuantumul noilor amenzi:

Sancţiunile pentru încălcările „foarte grave“ scad de la 14.000 – 18.000 lei la 9.000 – 12.000 lei. Printre contravenţiile din această categorie se numără efectuarea transportului rutier fără licenţe, cu documente expirate sau suspendate şi cu vehicule care prezintă defecţiuni tehnice sau sustragerea de la controale. Sancţiunile pentru faptele „grave“ scad de la 8.000 – 12.000 lei la 4.000 – 6.000 lei, iar în cazul faptelor minore, nivelul sancţiunilor scade la 500 lei – 2.000 lei, de la 3.000 lei – 6.000 lei. În plus, este inclusă şi sancţiunea avertismentului, amenda urmând să fie aplicată contravenienţilor care au primit avertisment pentru o faptă minoră în ultimele 6 luni.

Proiect de Ordin temporar pentru autorizarea şcolilor de şoferi

Autorizarea şcolilor de şoferi şi pregătirea persoanelor pentru obţinerea permisului de conducere va fi reglementată temporar, printr-un Ordin al ministrului Transporturilor, Ramona Mănescu, după ce OMT nr. 733/2013, emis de fostul ministru Relu Fenechiu, este suspendat prin mai multe hotărâri judecătoreşti obţinute de instructorii auto nemulţumiţi. „Măsura temporară se va aplica până la emiterea unui act normativ care să reglementeze activitatea de pregătire a persoanelor în vederea obţinerii permisului de conducere, pentru o perioadă de 1 an, dar nu mai târziu de rămânerea definitivă a hotărârilor privind cererile de chemare în judecată pentru anularea OMT nr. 733/2013“, se arată în referatul de aprobare semnat de dir. Lizeta Volcinschi. OMT nr. 733/2013 a abrogat actul normativ precedent, OMTI nr. 1.019/2009 pentru aprobarea Metodologiei privind atestarea instructorilor de pregătire practică şi a profesorilor de legislaţie rutieră, a Normelor privind autorizarea şcolilor de conducători auto, a Metodologiei privind autorizarea instructorilor de pregătire practică, a Programei de şcolarizare şi a Metodologiei de organizare şi desfăşurare a cursurilor de pregătire teoretică şi practică în vederea obţinerii permisului de conducere. Împotriva lui au fost formulate însă, de către instructorii auto autorizaţi – în nume propriu sau prin organizaţiile profesionale -, mai multe cereri de chemare în judecată a Ministerului Transporturilor, prin care s-a solicitat suspendarea sau anularea actului normativ. Astfel, pe rolul instanţelor se află 278 de dosare, din care 91 au fost soluţionate prin respingerea sau anularea cererilor de suspendare sau anulare a actului normativ, iar în 9 dosare au fost pronunţate soluţii de admitere a solicitărilor. Însă în prezent nu există niciun act normativ care să reglementeze activităţile prevăzute în ordinele din 2009 sau din 2013.

Regulament pentru tahograful inteligent

Regulamentul privind aparatura de înregistrare în transportul rutier a fost semnat în 6 ianuarie de Martin Schulz, preşedintele Parlamentului European, de Evangelos Venizelos, vicepremierul grec şi ministru al Afacerilor Externe, şi de Brian Simpson, preşedintele Comisiei de Transport şi Turism din PE. Regulamentul privind tahografele a fost votat în 15 ianuarie, la Strasbourg, după doi ani de negocieri în PE – reprezentat de raportorul Adriana Ţicău, vicepreşedintă a Comisiei de Transport şi Turism din PE, şi de preşedinţiile poloneză, daneză, cipriotă şi irlandeză ale Consiliului UE. „Noul regulament reprezintă un echilibru între siguranţa rutieră şi îmbunătăţirea condiţiilor de muncă, pe de o parte, şi respectarea vieţii private și a datelor şoferilor pe de altă parte. Tahograful inteligent va contribui la îmbunătăţirea punerii în aplicare a legislaţiei şi va reduce, pe termen mediu şi lung, sarcina administrativă pentru societăţile de transport“, a declarat Ţicău. Tahograful inteligent introduce două funcţii noi: comunicarea de la distanţă, utilizată pentru a efectua controale, şi înregistrarea datelor de localizare. Acest nou sistem va ajuta autorităţile să controleze respectarea timpului de conducere şi de odihnă şi, prin urmare, va îmbunătăţi condiţiile de muncă pentru conducătorii auto şi siguranţa rutieră. Pentru a asigura succesul acestui regulament, tahografele trebuie să fie accesibile, folosind tehnologia simplificată care limitează, cât mai mult posibil, investiţiile statelor membre.

Comisie de Transporturi şi Infrastructură, la Camera Deputaţilor

Începând cu prima sesiune parlamentară din acest an, la Camera Deputaţilor funcţionează o nouă Comisie permanentă: de Transporturi şi Infrastructură. În acest fel, proiectele legislative din aceste domenii vor avea un filtru de specialitate – până acum ele aflându-se în dezbatere la Comisia de Industrii şi Servicii – şi, de ce nu, mai multe şanse să fie aprobate într-o formă care să nu necesite prea curând vreo completare sau modificare. În rândul celor 21 de membri ai comisiei se numără doi foşti miniştri ai Transporturilor: Miron Mitrea (PSD) şi Alexandru Nazare (PDL), un fost secretar de stat în acelaşi minister – Eusebiu Pistru – dar şi un mare susţinător al transportatorilor: Lucian Şova. Ceilalţi membri sunt Ionel Arsene, Ana Birchall, Mircea-Gheorghe Drăghici, Scarlat Iriza, Adrian Mocanu, Adriana-Doina Pană, Dorin Silviu Petrea – toţi de la PSD; Florin Ciurariu, Gheorghe Costin, Mihai Lupu, Cătălin Zamfir – PNL; Mircea-Nicu Toader, Alexandru Nazare – PDL; Ştefan-Petru Dalca – PP-DD; Iosif Moldovan – UDMR; Dan Vasile-Cătălin Drăguşanu – PC; Giureci-Slobodan Ghera – Minorităţi.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

Foto: Jean-Mihai PÂLŞU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.