CARTRANS ROMÂNIA – Management modern pentru o companie cu 20 de ani de istorie

… în 1994, la Ploieşti, se înfiinţa compania Cartrans Preda SNC, având ca acţionariat familia inginerului Cristian Preda. Primul camion a fost un Mercedes MB-814 de 4 tone. Astăzi, numele Cartrans, inscripţionat pe 133 de camioane, reprezintă un simbol pentru piaţa românească. Nu mărimea flotei contează, ci eficienţa ei. Iar oamenii sunt cei care fac diferenţa… atunci când lucrează ca o echipă. Sunt elemente de bază ale filosofiei de business aplicate de managementul Cartrans. Grupul şi-a propus ca obiectiv pe termen lung ocuparea unei poziţii fruntaşe la nivel Est-european şi o cifră de afaceri de 30 de milioane de euro în 2017.

 

„Avem o strategie foarte bine pusă la punct pentru perioada 2011 – 2017. Am ajuns la mijlocul perioadei şi suntem în grafic cu rezultatele“, ne-a declarat Decebal Popescu, CEO al Grupului Cartrans. În toamna anului 2011, Decebal Popescu şi Roxana Ioniţă, director economic al Cartrans în acel moment, au preluat managementul companiei pe baza unui contract încheiat cu acţionarul majoritar, Cristian Preda, cel care transformase compania într-un nume cunoscut pe piaţa românească. Acesta a fost momentul în care managementul companiei s-a transformat într-unul modern, bazat pe proceduri bine puse la punct, pe controlul costurilor şi pe sisteme de motivare exacte. „A fost «o mişcare bună», acesta fiind, de altfel, şi motto-ul companiei. Prima noastră provocare a fost repoziţionarea în raport cu resursele financiare, care se aflau în deficit, după perioada de criză 2007 – 2010. Am avut şi o infuzie de know-how de «afară» iar măsurile eficiente de reducere a costurilor au fost puse rapid în practică. Pentru a putea controla mai bine fiecare tip de activitate desfăşurată, am creat companii diferite (centre de cost/profit) în cadrul grupului, pentru a separa activitatea de bază (transport) de celelalte tipuri“, a explicat Decebal Popescu. Astăzi, în cadrul grupului Cartrans, există 3 companii: Cartrans Preda (deţinătoarea de flotă), Cartrans Spedition (casă de expediţii) şi CTP Service Autocamioane (service şi piese de schimb autocamioane).

Omul, motorul…

„Grupul Cartrans îşi ia în serios rolul de angajator responsabil, iar filosofia noastră în ceea ce priveşte personalul se bazează pe câteva principii. Lucrăm în echipă, depindem unul de celălalt, iar serviciile pe care le oferim clienţilor au ca element decisiv omul şi gradul său de implicare în activitatea desfăşurată. Angajaţii noştri îşi desfăşoară activitatea într-un mediu de lucru ce le permite să-şi utilizeze la maxim abilităţile. Căutăm şi îi selectăm pe cei mai buni dintre cei mai buni. Consider că o echipă puternică şi unită este cheia succesului pe termen lung“, a apreciat CEO-ul Cartrans. „Motorul“ activităţii companiei este flota proprie, formată în prezent din 133 de autotrenuri Volvo şi Mercedes propulsate de motoare EURO 5, EURO 5-EEV şi, mai nou, EURO 6, cu semiremorci megatrailer. „Cele mai multe vehicule sunt produse între 2011 şi 2014, cele mai vechi sunt din 2007. Avem un plan clar de vânzări şi achiziţii pentru anii următori, plan ce are ca punct central ideea de stabilitate, dar şi de flexibilitate în faţa potenţialelor riscuri reprezentate de evoluţia economiei europene cu efect direct şi imediat asupra activităţii unui transportator de mărfuri. Un parc nou este foarte important pentru noi, ţinând cont de faptul că realizăm în exclusivitate transport intracomunitar. Obţinem, în acest context, o reducere a taxelor de drum, a costurilor de mentenanţă, dar şi consumuri diminuate de carburant“, a menţionat Decebal Popescu. „Ţinem cont în elaborarea planului de vânzări şi achiziţii de aspectele de ordin comercial (cerere/ofertă), urmărind şi asigurarea unei distribuţii echilibrate pe fiecare lună şi pe fiecare an a costurilor de operare a vehiculelor, cu un impact cât mai mic asupra cash-flow-ul companiei. Şi aici vorbim de cicluri de mentenanţă (urmărite cu ajutorul software-ului FleetPanel), planificarea eficientă a schimburilor de anvelope etc. De menţionat este că achiziţionăm exclusiv vehicule noi, iar în ceea ce priveşte numărul mărcilor din flotă, considerăm că două mărci pot oferi un raport optim, motivele fiind şi aici multiple, dar în primul rând flexibilitatea furnizorilor este mai mare într-o asemenea situaţie, iar noi avem constant la îndemână termeni de comparaţie, fără a fi nevoiţi să ne ghidăm după testele din reviste sau promisiunile vânzătorilor atunci când facem achiziţiile.“

…sistemul…

Gestiunea flotei cade în sarcina unui departament de transport, ce beneficiază de suport informatic de ultimă generaţie (urmărire GPS, comunicare cu şoferii prin aplicaţie Blackberry, TMS-Windsoft, DispoPanel şi FleetPanel). În plus, se efectuează acum teste pentru introducerea unui nou sistem de comunicare şi de urmărire a flotei în colaborare cu Transics. Flota Cartrans funcţionează pe bază de contract pentru relaţii intracomunitare, şoferii fiind schimbaţi la 8-10 săptămâni. „Folosim microbuzul pentru a aduce şoferii acasă, unde stau aproximativ 10 zile. În fiecare săptămână, pleacă din România 2 microbuze cu 14 şoferi şi se întorc cu alţi 14. Cred, însă, că suntem singura firmă din România care, pe lângă cei 14 şoferi, a mai introdus câte un delegat pe fiecare microbuz, ce supervizeaza procesul de predare/primire a camioanelor între şoferi. Astfel, nu apar înţelegeri privind motorina din rezervor şi nici neînţelegeri legate de starea maşinii, mai ales că maşinile vin o singură dată pe an în România. La fiecare predare, se fac poze care se arhivează în ERP, la fişa maşinii, împreună cu procesele verbale scanate. În acest moment, la noi lucrează 183 de şoferi, unii în echipaje, şase dintre acestea fiind formate din soţ şi soţie. Acestea sunt poate cele mai bune echipaje, pentru că soţiile îşi temperează soţii, şi ele, la rândul lor, conduc preventiv şi economic. Astfel, nu de puţine ori, în clasamentul lunar al eficienţei şoferilor (afişat zilnic la sediul companiei), doamnele au fost cele care s-au clasat pe locurile fruntaşe“. Potrivit managerului companiei, şoferii Cartrans primesc suplimentări lunare de diurnă pe baza unor criterii de performanţă obiective, compuse din coeficienţii de conducere economică generaţi de sistemele de fleet management (Fleetboard şi Dynafleet), la care se adaugă rapoartele de daunalitate (accidente/pagube înregistrate) şi eventuale abateri de genul întârzieri la încărcare/descărcare, comportament/limbaj neadecvat, criterii pentru care, de asemenea, primesc un punctaj. „Sunt mândru de colectivul nostru, avem mulţi şoferi valoroşi la noi în companie, unii lucrează chiar şi de 15 ani la noi şi cred că tot de la noi vor ieşi la pensie. Cu acest efectiv de şoferi şi nivelul lor de pregătire, atât cel anterior angajării cât şi cel dobândit în cadrul companiei după angajare, prin programul coordonat de trainerul nostru intern, înregistrăm un consum mediu de 28,5 l la suta de km, cu o încărcare medie de 18 t, în timp ce, pentru maşinile de ultimă generaţie, consumul ajunge şi la 25 la sută la cei mai buni şoferi“.

… Viitorul

La categoria inovare, managerul Cartrans a înscris modul în care este comunicat statusul camioanelor către clienţi. „Toţi clienţii noştri de flotă beneficiază de o interfaţă web (DispoPanel), care permite vizualizarea activităţii fiecărei maşini, pe baza unor coduri de acces, cu informaţii actualizate de dispecerat cel târziu la 2 ore. Iar pentru a merge şi mai departe, există posibilitatea de a accesa arhiva, unde pot vedea ce a făcut fiecare maşină în fiecare zi din ultimii 2 ani“, a menţionat el. În ceea ce priveşte evoluţia companiei pe termen lung, Decebal Popescu vede Cartrans într-o poziţie de specialist în transportul care vizează Europa Centrală şi de Est, cu „ancoră în România“. „Transportul acesta de tip «remote control», în care am mutat efectiv toată flota în Vest, reprezintă o soluţie potrivită acestui moment, dar nu o văd ca o soluţie de mare viitor. Motivele sunt multiple, de la interesul şoferilor pentru această activitate până la raţiuni ce ţin de pierderea în timp a avantajului reprezentat de forţa de muncă (încă) ieftină şi dezvoltarea economică a unor anumite zone din Europa, mai puţin exploatate azi. Opinia mea este că Europa Centrală şi de Est poate oferi în viitor multe oportunităţi. Şi de ce să nu ne pregătim din timp pentru a face faţă acestor noi provocări/oportunităţi, aici, mai aproape de casă?“, a concluzionat Decebal Popescu.

„Pe partea de achiziţii de camioane, am apelat atât la leasing financiar, cât şi la credit, care este mai ieftin dacă dispui de garanţii.“

Flotei Cartrans i se adaugă subcontractorii utilizaţi în regim dedicat. Astfel, compania de transport şi casa de expediţii, Cartrans Spedition, colaborează în mod direct, reuşind să construiască un mix eficient. „Am dezvoltat în ultima perioadă casa de expediţii, realizând o bază importantă de subcontractori şi dacă, la început, facturile veneau în proporţie de aproape 100% din partea flotei proprii, astăzi subcontractăm flota proprie pentru numai 20% din comenzi“, a afirmat Cornelia Ghergheşan, directorul Cartrans Spedition.

„Pentru a putea contura corect viziunea pe termen lung, am contractat un grant BERD destinat consultanţei, care ne-a permis o infuzie de know-how din America de Nord.“ a spus Decebal Popescu, CEO Grup Cartrans

 

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.